سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
شیخ حسن خجسته/ عضو ارشد مجلس علمای بحرین در گفت و گو با حوزه

اختصاصی حوزه - عضو ارشد مجلس علمای بحرین گفت: برگزاری مسابقه فرمول یک، فائده ای برای ملت بحرین ندارد اما برای نظام بحرین سود مند است.ملت بحرین پیامشان را به مسوولین برگزار کننده فرمول یک رساندند که حضور شما مشارکت در قتل ملت بحرین است و با این حضور به نظام غیر قانونی بحرین مجوز شرعی و قانونی می دهید..

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، در حالی که حدود  300روز از سلب تابعیت جناب شیخ عیسی قاسم توسط رژیم آل خلیفه می گذرد حکومت بحرین تاکنون چند ین بار اعلام حکم شیخ عیسی قاسم  را به دلیل ترس از واکنش ملت بحرین به تاخیر انداخته است.در چنین شرایطی حکومت آل خلیفه برای سرپوش گذاشتن بر جنایات خود در حق ملت بحرین طبق سنوات گذشته میزبان برگزاری مسابقات فرمول یک هست.

در همین راستا با حجت الاسلام محمد حسن خجسته عضو ارشد مجلس علمای بحرین به گفت و گو پرداختیم.

در شرایط کنونی بحرین که رژیم آل خلیفه دست به سرکوب همه جانبه ملت بحرین می زند این رژیم روابطش را با اسراییل آشکار کرده و پذیرای گروه های اسراییلی در بحرین است نظام بحرین از این اقدامات چه سیاست هایی را پیگیری می کند؟

به طور طبیعی روابط و نزدیک شدن اسراییل و نظام آل خلیفه موضوع جدیدی نیست . این روابط در گذشته پنهانی و همراه با ترس از نظر و دیدگاه عامه مردم و مواخذه آنها بود اما در حال حاضر بحرین نیز مانند بسیاری  از دولت ها و حکومت های عربی اقدام به آشکار کردن روابط با رژیم صهیونیستی کرده و حتی از آن فراتر دست به انعقاد تفاهم نامه ها یی که خرسندی و رضایت اسراییل را در بردارد زدند و رژیم صهیونیستی را یک دوست و هم پیمان واقعی که آن ها را در دشمنی با جمهوری اسلامی ایران حمایت می کند به حساب می آورند. در همین راستا رژیم آل خلیفه از گروه های صهیونیستی برای حضور در بحرین دعوت می کند و این کار را به عناوین مختلف انجام می دهد.اما این اقدامات نظر نظام بحرین است و نظر ملت بحرین نیست قضیه فلسطین و قدس  بویژه برای مردم بحرین با همه رنج ها و آلامی که دارند یک قضیه مادر و اصلی است و رژیم صهیونیستی را دشمن اول و آخر و غاصب می دانند و هرگز رفتارهای نظام بحرین را نمی پذیرند و آن را رد می کنند .ملت بحرین اسراییل را غده سرطانی می داند اما نظام بحرین می خواهد تحت عناوین مختلف به این رژیم نزدیک شود و آل خلیفه اصل سیاست اسراییل را در قبال ملت بحرین در پیش گرفته و همچنان که اسراییل به دنبال تغییر اجباری بافت جمعیتی و جغرافی فلسطین است ، آل خلیفه نیز به دنبال این است که اکثریت ملت بحرین را به اقلیت و اقلیتی را به اکثریت تبدیل کند و سیاست سلب تابعیت نیز سیاستی صهیونیستی است که رییس حکومت آل خلیفه به دنبال تحقق آن است.

در قبال جنایات گسترده رژیم آل خلیفه علیه ملت بحرین شاهد بیانیه های سازمان های حقوق بشری هستیم این بیانیه ها چه تاثیری در عملکرد نظام دارد؟

این بیانیه ها در واقع بیشترشان فایده ای ندارد و تنها این بیانیه ها روی کاغذ است و عملا تاثیری بر روی نظام بحرین ندارد چراکه گام های بازدارنده ای بر نمی دارد و علیه اقدامات این نظام کافی نیست . آل خلیفه نیز به این بیانیه ها توجهی نمی کند چراکه هم پیمانانش همچون آمریکا، انگلیس و پول های کشورهای عربی و عربستان سعودی و امارات از او حمایت می کنند در نتیجه این بیانیه ها هیچ تاثیر خارجی بر نظام بحرین نگذاشته است. مطلوب است که امروز سازمان های بین المللی حقوقی دیدگاهی واحد در قبال نظام بحرین داشته باشند و اگر چنین اقدامی را انجام دهند و آل خلیفه را بی مسوولیت نسبت به حقو ق بشر معرفی کنند بایستی قدم های عملی در این راستا بردارند.وحداقل ممکن آن است که مانع عضویت بحرین در این سازمان ها شوند. اما صرف بیانیه و محکومیت در قبال این رژیم کفایت نمی کند و آل خلیفه از همه این بیانیه ها بی تفاوت می گذرد چراکه می داند این بیانیه هیچ تاثیری با وجود هم پیمانانی چون آمریکا و انگلیس و دولت های عربی ندارد و در راستای اقدام عملی بایستی عضویت بحرین در این سازمان ها لغو شود و مجازاتی برای برخوردهای نظام در نظر گرفته شود و دولت های هم پیمان آل خلیفه را مجبور به ترک فروش اسلحه کنند چراکه امروز ملت بحرین با همین اسلحه های اعضای سازمان های حقوق بشری به قتل می رسند.

 

بحرین

 

حدود 300 روز از مقاومت ملت بحرین در حمایت از شیخ عیسی قاسم می گذرد و حکومت چندین بار قرائت حکم ایشان را به تاخیر انداخته علت این اقدام را چه می دانید؟

معتقدم حضور مردم در حمایت از جناب شیخ عیسی قاسم یک مصیبت و فاجعه برای نظام بحرین تبدیل شده و به نظر من حکومت به حساب خودش برای بیان حکم شیخ عیسی تاکنون آماده نیست، یعنی نظام چیزدیگری گمان می کرد اما پاسخ ملت حکومت را متوجه کرد که آمادگی و توان رویارویی را بعد از مرحله صدور حکم ندارند . این حکم با اینکه صادر شده و آماده است اما چون حکومت توان ندارد و در رویارویی با مردم می ترسد به دنبال تاخیر در اعلام حکم جناب شیخ عیسی قاسم است و به دنبال آن است که جوی ایجاد کند تا مردم را بترساند و چندین بار برخی از قوانین مانند اعطای صلاحیت به دادگاه های نظامی در دادگاه شهروندی در موضوع تروریست و امنیت دولت و تجدید نظر در قوانین دیگررا در دستورکار قرار داده، تمام این اقدامات تاثیری بر ملت بحرین نگذاشته است .ملت بحرین مطمئن و مومن در اعتقاداتش هست و مردم متدین بحرینی به تکلیف شرعیشان به فتوای مرجعیت بعد از صدور حکم شیخ عیسی عمل کردند و از ایشان تا پای جان دفاع می کنند .

 از سوی دیگر وصیت شهید مصطفی حمدان و همچنین مادرش بر دفاع از جناب شیخ عیسی تا حد نثار جان تاکید داشته اند و همچنین وصایای سایر شهدا بر این مهم تاکید دارد و مردم بحرین با عزم و اراده و بصیرت در دفاع از جان شیخ عیسی قاسم مقاومت می کنند و تاخیر در بیان این خبر و حکم هیچ تاثیر منفی بر مردم ندارد و ملت آماده دفاع از ایشان در هر زمانی تا لحظه مرگ هستند.

  تاکنون چه تعداد از بحرینی ها توسط آل خلیفه سلب تابعیت شدند ؟

پیگیری های فعالین و مدافعان حقوق بشری در خصوص سلب تابعیت اقدام قوی و تاثیر گذاری بر روی نظام بحرین نبوده و در حال حاضر بیش از 410 بحرینی سلب تابعیت شدند که بعضی از آنها متاهل بوده و طبعا فرزندانشان نیز از تابعیت بحرینی محروم شدند و بر شرایط خانوادگی آنها تاثیر می گذارد و از سوی دیگر تعداد سلب تابعیت ها رو به افزایش است و این مجازاتی است که نظام برای فرزندان اصیل ملت در نظر گرفته است.هرکسی از مدافعان حقوق ملت که سلب تابعیتش ثابت شده از معارضین صلح طلب و کسانی است که خواهان حقوق مشروع و قانونیشان هستند و جناب شیخ عبدالله الدقاق نیز یکی از آنهاست در حالی که ایشان و اجدادشان بحرینی هستند و توسط آل خلیفه به دلیل ایستادگی و همراهی با ملت و در دفاع از ملت مظلوم سلب تابعیت شدند.این مجازات ها هیچ تاثیری بر ما ندارد بلکه سلب تابعیت و مجازات دیگر به ما نیروی دفاع و ادامه راهمان را می دهد و بر یقین ما می افزاید و بر ما واجب است که تلاشمان را در راه دفاع از مظلومین تا پیروزی بر نظام ادامه دهیم.

 

بحرین

در شرایط کنونی بحرین برگزاری مسابقات فرمول یک در این کشور با چه هدفی صورت می گیرد و خواست مردم در این زمینه چیست؟

برگزاری مسابقه فرمول یک، فائده ای برای ملت بحرین ندارد اما برای نظام بحرین سود مند است.ملت بحرین پیامشان را به مسوولین برگزار کننده فرمول یک رساندند که حضور شما مشارکت در قتل ملت بحرین است و با این حضور به نظام غیر قانونی بحرین مجوز شرعی و قانونی می دهید و باعث می شوید نظام بحرین سرکوب مردم را ادامه دهد . هرساله از مسوولین و مدیران این مسابقه در خواست شده که این مسابقات را در بحرین متوقف کنند و این اعتراضات از سوی افراد و دیدگاه های مختلف برای توقف این مسابقات اعلام شده و این اعتراضات به خاطر منع ملت بحرین از حقوق انسانیشان و کشتار مظلومانه ملت است. این پیام خطاب به مدیران فرمول 1 است که خواهان توقف این مسابقه هستیم و ملت بحرین در شرایط فعلی آن را رد می کنند و نمی پذیرند.

گفت و گو از وجیهه سادات حسینی 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha