سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
حجت الاسلام حمید ملکی

حوزه/ برخی شیعه را بیگانه از قرآن توصیف می‌کنند، ولی برپایی این مسابقات به خصوص که رنگ وبوی حوزوی و برخاسته از یک نهاد دینی است در بی اثر کردن این مسئله خیلی موثر است.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید ملکی، با بیان اینکه در اولین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن طلاب جهان اسلام 43 کشور با احتساب ایران حضور دارند، برگزاری این مسابقات را نشانه توجه حوزه و نظام اسلامی به قرآن کریم و جمع شدن مسلمین بر محوریت کلام الهی توصیف کرد.

وی گفت: بعد از انقلاب اسلامی مباحث قرآنی در حوزه علمیه و در میان طلاب، جسته و گریخته وجود داشته و به صورت فردی انجام می‌شده است ولی در سالیان اخیر به خصوص امور قرآنی در حوزه رشد قابل توجهی داشته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین ملکی با بیان اینکه پرداختن به مسایل فنی مانند تجوید ومقولاتی چون حفظ و قرائت در حوزه‌های اهل سنت نسبت به ما رواج بیشتری داشته و دارد افزود: در سال‌های اخیر با برنامه‌ریزی صورت گرفته توجه به این مقولات در کنار تفسیر و مفاهیم در حوزه علمیه کم کم رواج یافته است و برگزاری چندین دوره مسابقات قرآن در سطح حوزه دال بر این مسئله است.

معاون تهذیب حوزه‌های علمیه با بیان اینکه طراحی اولین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن طلاب جهان اسلام از دو سال گذشته ایجاد شده است ادامه داد: اولین اثر برگزاری این مسابقات شبهه‌زدایی از اتهامی است که برخی متوجه شیعیان می‌کنند و آن مسئله اهتمام کم شیعه به قرآن کریم است.

وی افزود: برخی شیعه را بیگانه از قرآن توصیف می‌کنند ولی برپایی این مسابقات به خصوص که رنگ وبوی حوزوی و برخاسته از یک نهاد دینی است در بی اثر کردن این مسئله خیلی موثر است همچنین فضایی برای طلاب مستعد و علاقه‌مند به قرآن برای دنبال کردن حرفه‌ای فعالیت‌های قرآنی ایجاد می‌کند.

رئیس مرکز تخصصی تفسیر حوزه با بیان اینکه در رشته تفسیر حوزه علمیه همواره اهتمام لازم را به قرآن کریم به خصوص بعد از انقلاب داشته است اظهار کرد: در سال‌های آینده در مسابقات بین‌المللی قرآن طلاب جهان اسلام که امسال در رشته‌های حفظ و قرائت است بخش مفاهیم و تفسیر پررنگ تر خواهد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ملکی با بیان اینکه مطالبه‌گری کمی و کیفی از سوی طلاب برای ارتقاء جایگاه قرآن کریم در حوزه با برپایی این مسابقات یشتر می‌شود گفت: این مسئله نیز یکی از دستاوردهای مهم برگزاری اولین دوره مسابقات قرآن طلاب جهان اسلام است.

معاون تهذیب حوزه‌های علمیه با اشاره به گله قرآن از مهجوریت خود در نزد پیروان اسلام تصریح کرد: با همه کارهای صورت گرفته و تلاش‌هایی که انجام شده است قرآن کریم در جامعه مهجور است زیرا ظرفیت های نامحدود قرآن به خصوص در مسایل کلان اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی می تواند منشا تحول قرار گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ملکی با اشاره به نقش قرآن کریم در موفقیت تبلیغ و لزوم حرکت حوزه به سمت تبلیغ قرآن‌محور ادامه داد: کسانی که حافظ قرآن کریم هستند و یا ارتباط مستمر با قرآن در قالب قرائت حرفه‌ای و غیر حرفه‌ای دارند در امر تبلیغ موفق‌تر هستند زیرا به راحتی می‌توانند ارتباط میان آیات و مسایل روز را به خوبی درک کرده و آن را به مخاطبان نیز ارایه دهند.

وی افزود: قرآن، بالاترین کلام و معتبرترین کلام است و وقتی خطیب و مبلغی سخنش را به قرآن کریم مستند کند تاثیر آن نیز دوچندان خواهد شد به همین دلیل بسیاری از مبلغان ما هم به این نتیجه رسیده‌اند که تاثیرپذیری منبر از قرآن درصد موفقیت را بالاتر خواهد برد.

رئیس مرکز تخصصی تفسیر حوزه گفت: یکی از کارهایی که می‌تواند در مسابقات آینده مورد نظر و توجه باشد راه‌اندازی مسابقات سخنرانی بر محور قرآن کریم است یعنی موضوعاتی برای سخنرانی به طلاب ارایه شود و آنان در مدت تعیین شده یک سخنرانی پیرامون آن موضوع با محوریت آیات قرآن کریم داشته باشند.

معاون تهذیب حوزه‌های علمیه با اشاره به جنایات تکفیری ها و نقش آنان در تخریب اسلام اظهار کرد: جریان تکفیری بخش کوچکی از جریانات جهان اسلام است و این طور نیست که تصور کنیم همه مسلمین مغرض و تکفیری هستند البته برخی گرفتار شبهاتی از جمله اینکه قرآن شیعه با قرآن سایر مسلمین متفاوت است هستند که اهتمام حوزه به قرآن و برپایی این نوع جلسات و مسابقات قرآنی می‌تواند به تدریج آثار این شبهات را از بین ببرد.

وی ادامه داد: طلاب با حضور در چنین مسابقاتی وقتی می‌بینند حوزه‌ها و علمای شیعه اینقدر به قرآن کریم اهمیت می‌دهند خود این مسئله سبب تقریب بیشتر مذاهب اسلامی و رفع برخی مشکلات ذهنی و فکری است.

حجت‌الاسلام والمسلمین ملکی به ذکر خاطره‌ای در این زمینه پرداخت و بیان کرد: من در یک سفری به عربستان در مسجدالحرام مشغول خواندن قرآن بودم که یک فرد سنی با تعجب کنار من آمد و پرسید مگر شما شیعیان هم قرآن می‌خوانید و وقتی با زبان عربی تفسیر یکی از آیات را هم برای او گفتم  مرا در آغوش گرفت و به وجد آمد.

وی تاکید کرد: بیشترین اشتراک میان مسلمین بر محوریت قرآن و پیامبر(ص) است و خود قرآن همه مسلمین را دعوت به چنگ زدن به این ریسمان کرده است و به تعبیر امام وحدت کلمه بر محور قرآن می‌تواند جلوی جریانات تکفیری و سوء استفاده دشمنان اسلام از مسلمین را بگیرد.

خاطرنشان می شود:اولین دوره مسابقات قرآن طلاب جهان اسلام روزهای دوم تا ششم اردیبهشت ماه با حضور 60 طلبه از 43 کشور در قم برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha