پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ اختتامیه اجلاس سراسری مدیران و مؤسسین حوزه های علمیه خواهران

حوزه/ معاون ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری گفت: امروز به برکت انقلاب، نگاه به دین، معنویت و خدا در جهان در قله افکار بشری قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی ظهر امروز در مراسم اختتامیه سیزدهمین اجلاس سراسری مدیران و مؤسسین حوزه های علمیه خواهران که در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، با بیان اینکه بعد از رنسانس، دین و معنویت در حاشیه قرار گرفت، اظهار داشت: در دنیای اروپا که خاستگاه رنسانس بود، مرگ دین و معنویت را با مرگ کلیسا اعلام کردند و سخن از خدا و دین بحث عقب مانده خرافی و بی نتیجه تلقی می شد. 

وی تصریح کرد: با گذشت زمان، جریان تغییر کرده و نگاه به خدا، دین و معنویت دوباره در خود اروپا رو به فزونی نهاد و هردو جریان حق و باطل برای اقناع مخاطبان خودشان از دین، خدا و معنویت مایه می گذاشتند و می گذارند.

وی افزود: بوش پسر رئیس جمهور آمریکا برای حمله به عراق و افغانستان یک رسالت آسمانی قائل بود و این را اعلام کرد و به کلیسا می رفت تا متدینین آمریکا را جذب خودش کند؛ در آن دنیایی که مرگ دین را اعلام کرده بودند، مقام اول کشور آنها برای برنامه های تجاوزگری خودش از دین مایه می گذارد و رسالت آسمانی قائل است.

معاون ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری تصریح کرد: نهضت فکری امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی موجب تغییر نگاه دین و معنویت شده است و دینی که او را مرده تلقی کرده بودند، دوباره حیات پیدا کرد و مطرح شد و افکار جهانیان را متوجه خودش کرد.

حجت الاسلام والمسلمین مروی با بیان اینکه انقلاب اسلامی نهضت فکری و استمرار حرکت پیامبر(ص) است، گفت: هرنهضت فکری مثل هر پدیده دیگری دچار آفت می شود؛ ما در صورتی می توانیم مبلغ دین و شریعت باشیم که دچار آفت های قرار گرفته توسط دشمنان و یا ناآگاهان نشویم.

وی با بیان اینکه اسلام از نیمه دوم قرن اول دچار آفت شد، ابراز داشت: در زمان ائمه اطهار(ع)، به برکت وجود ائمه معصومین(ع) و در ادامه به برکت عالمان ربانی، بسیاری از آفت ها از دامن نورانی دین زدوده شد.

معاون ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری افزود: وقتی یک نهضت دینی و فکری اوج می گیرد و ذهن ها و افکار را متوجه خود کرده و جاذبه پیدا می کند و دیگر مکاتب را تحت الشعاع قرار می دهد، دشمنان درصدد ضربه رساندن به این نهضت فکری برمی آیند؛ همچنین پیروان مکاتب دیگر برای رخنه کردن در این نهضت فکری و دین، با مارک تقلبی دین وارد می شوند و مسائل ضددین و ضداسلام را با مارک اسلام وارد دین می کنند.    

حجت الاسلام والمسلمین مروی تصریح کرد: اسرائیلیات و مجوسیات همان رخنه دشمنان دین در عرصه دین، اما با مارک تقلبی اسلام است.

وی با بیان اینکه مایه گذاشتن از دین برای مطامع دنیوی و قدرت طلبی از دیگر مارک های تقلبی اسلام بود، ابراز داشت: اولین کسی که بنیان جبر را در اسلام تاسیس کرد، معاویه بود؛ او می گفت اراده خدا بر این تعلق گرفته که من خلیفه و امام مسلمین باشم و علی بن ابیطالب(ع) در برابر اراده خدا چه حرفی دارد!، یکی از آفت هایی که اسلام به آن دچار شد، جعل احادیث دروغین به نام پیامبر و ائمه اسلام بود.

*امروز به برکت انقلاب نگاه به دین و معنویت در قله افکار بشری است

معاون ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری در ادامه با بیان اینکه امروز به برکت انقلاب، نگاه به دین، معنویت و خدا در جهان در قله افکار بشری قرار گرفته است، افزود: امروز اسلام شیعی که تا قبل از انقلاب، در دنیا شناخته شده نبود، در قله افکار است.

حجت الاسلام والمسلمین مروی تصریح کرد: در دانشگاه های اسرائیل و دیگر کشورها، صدها کرسی شیعه شناسی تاسیس شده است تا پی به این حقیقت ببرند؛ آنها می خواهند بدانند این چه فکر و اندیشه ای است که وقتی عصر مرگ دین و معنویت بود، سر برداشت و تبلیغات 200 ساله متفکرین غربی را که بعد از رسانس آمده بود، بهم ریخت. این یک فرصت بسیار خوبی برای حوزه های علمیه و روحانیت است که شیعه و اسلام مورد توجه متفکرین و فیلسوفان قرار گرفته است.

معاون ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری در ادامه تصریح کرد: شهید مطهری می گوید «دین اسلام، یک دین ناشناخته است و حقایق این دین تدریجا در نظر مردم واژگونه شده و علت اساسی گریز گروهی از مردم از دین، تعلیمات غلطی است که به این نام داده می شود، این دین مقدس در حال حاضر بیش از هرچیز دیگر از ناحیه کسانی که مدعی حمایت از آن هستند صدمه می خورد».

*دفاع بد و ناصحیح از دین از آفات دین است

حجت الاسلام والمسلمین مروی افزود: این گونه نیست که آفت از دین فقط از ناحیه دشمنان باشد و گاهی "دفاع بد و ناصحیح از دین" و "سطح درک مخاطب را لحاظ نکردن در بیان مسائل دین" تبدیل به آفت دین می شود.

وی تصریح کرد: آیا هر روایتی را می شود نقل کرد؛ آیا هر نقل تاریخی در هر کتابی را می توان بیان کرد؟؛ آیا درک و سطح مخاطب نباید مورد توجه قرار بگیرد؛ آیا به صرف اینکه یک فرد بزرگی یک مطلب تاریخی نقل کرده، می توان آن را نقل کرد؟

معاون ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری افزود: حاج شیخ عبدالکریم حائری می فرماید «در نقل روایات و رویدادهای تاریخی، افزون بر وثاقت راوی و درستی ماخذ، باید از خرد، اصول و ابزار شناخت و جغرافیا کمک گرفت».

*بعضی افراد به خواب استناد می کنند!

حجت الاسلام والمسلمین مروی تصریح کرد: امروز کاش به روایات صحیح و موثق استناد می شد، بعضی افراد به خواب هم استناد می کنند!؛ بعد توقع داریم مخاطب، حرف ما را در این عصر و زمان با گسترش ارتباطات و شبکه های مجازی بپذیرد؟

*در امر تبلیغ، سطح درک مخاطب در نظر گرفته شود

وی با بیان اینکه تبلیغ صحیح دین و فهم درک و شرایط مخاطب بسیار مهم است، اظهار داشت: ائمه معصومین(ع) تاکید داشتند از خودتان به دین چیزی پیوند نزنید و عواطف و سلایق شخصی را به دین نچسبانید.

معاون ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری با اشاره به اینکه در بیان معارف سطح درک مخاطب را در نظر بگیریم، افزود: ممکن است حدیث و نقل تاریخی صحیح باشد اما برای مخاطب قابل فهم و درک نباشد و نباید این مسئله را بیان کرد؛  

حجت الاسلام والمسلمین مروی در پایان خاطرنشان کرد: پیامبراکرم(ص) برای انتقال معارف سطح درک مخاطب را در نظر می گرفتند که آیا بیان این مسئله، مخاطب را بیشتر مجذوب دین می کند یا فراری می دهد.

انتهای پیام/313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha