پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
نشست بصیرتی طلاب و اساتید حوزه علمیه گلستان

حوزه/ مسئول دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه با اشاره به تدوین آیین نامه اخلاق انتخاباتی در مرکز مدیریت حوزه، گفت: اولین نکته در این آیین نامه تاکید بر حضور حداکثری مردم در انتخابات است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»  از گرگان، حجت الاسلام زمانی در همایش بصیرت سیاسی که با حضور طلاب و اساتید حوزه علمیه استان گلستان، در گرگان برگزار شد، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه گفت: بعد از انبیاء، رسالت هدایت جامعه بشری بر عهده علما گذاشته شد و همان گونه که خاستگاه این انقلاب روحانیت بود، استمرار آن نیز بر عهده روحانیت است.

وی، چهار رسالت «علمی»، «اجتماعی»،  «سیاسی» و «انتخاباتی» را عرصه های روحانیت برای حفظ و استمرار انقلاب اسلامی دانست و گفت: یکی از مصادیق رسالت های علمی طلاب و حوزویان جامعیت علمی است و اکتفاء به علوم حوزوی بدون فراگیری بقیه رشته های علمی کارایی ما را در جامعه کم می کند.

مسئول دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه در تبیین رسالت اجتماعی روحانیت گفت: روحانیت اطباء جامعه هستند و تزکیه و تربیت جامعه بعد از انبیاء و ائمه(ع) به عهده روحانیت گذاشته شده است و از این رو روحانیت باید درد ها و بیمارهای موجود در جامعه را فهرست کند و سپس راه درمان آنها را از قرآن استخراج کرده و به جامعه عرضه دارد.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی در توضیح رسالت سیاسی روحانیت، گفت: بعد از بیانات مقام معظم رهبری در زمینه حوزه انقلابی، منشوری تهیه گردید که در آن وظایف و شاخص های یک حوزه انقلابی مشخص شد که 10 مورد از آن عبارت است از: آشنایی علمی با آموزه های سیاسی قرآن و معصومین(ع) ، حمایت قاطع حوزویان از اصل نظام جمهوری اسلامی، حضور در عرصه های سیاسی، اعتقاد و التزام به ولایت مطلقه فقیه، هدایت گری مسئولان نظام، حفظ نقش پدری روحانیت و هضم نشدن در جریات سیاسی کشور، حمایت از محرومان و مستضعفان، روشنگری سیاسی نسبت به آحاد مردم، ترویج وحدت اسلامی بین ادیان و مذاهب، آماده ساختن طلاب برای صدرو انقلاب و حضور در عرصه های جهانی.

وی با بیان این که در مسئله انتخابات، وظیفه حوزه رعایت و اجرای احکام و دستورات دین است، به تدوین آیین نامه اخلاق انتخاباتی در مرکز مدیریت حوزه اشاره کرد و گفت: اولین نکته در این آیین نامه تاکید بر حضور حداکثری مردم در انتخابات است. دوم تبیین معیارهای انتخاب اصلح که نمونه آن معیارها اعتقاد به حاکمیت مطلق دین در جامعه، تبعیت مطلق از ولی فقیه، سابقه مدیریت موفق ملی، اعتقاد به استقلال ملی و عدم نیاز به دولت های خارجی، اعتقاد به صدور انقلاب، اخلاص و زهد، شجاع در برابر استکبار جهانی می باشد.

مسئول دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه در ادامه سخنان خود به دیگر اصول آیین نامه اخلاق انتخابی پرداخت و گفت: تبلیغات ایجابی به جای تبلیغات سلبی، محور قرار دادن توانمندی های داخلی، حفظ اتحاد و عدم تهمت و دروغ نسبت به کاندیداها، پرهیز از روش های ناشایست تبلیغات، نقد منصفانه آراء و نظرات رقبا و دیگر کاندیداها، عدم بکار گیری اموال بیت المال و حوزه های علمیه برای تبلیغات، پرهیز  استفاده از پست حکومتی و حقوقی مدیران برای تبلیغات، احترام و تبعیت از قانون، فراهم شرایط عادلانه و منصفانه معرفی ویژگی ها و توانمندی ها، رعایت وحدت ملی و انسجام اسلامی از جمله مورادی است که در این آیین نامه آمده است که باید توسط نامزدهای انتخاباتی مورد توجه قرار بگیرد.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی در پایان رئیس جمهور منتخب را رئیس جمهور قانونی همه دانست و با تاکید بر تبعیت از قانون توسط همه، به جمع بندی مطالب خود در دو نکته پرداخت و گفت: اولین نکته این که به کسی که معیارهای اصلح را دارد رأی بدهید و دوم وحدت و انسجام ملی را در جامعه یک فرهنگ کنید.

برپایه این گزارش، در پایان این همایش به مناسبت هفته معلم و گرامیداشت یاد و خاطره استاد شهید مرتضی مطهری، از اساتید برجسته، مبلغین و روحانیون برتر حوزه علمیه گلستان تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha