پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین خادمی رئیس مرکز اسلامی دانمارک

اختصاصی حوزه/ رئیس مرکز اسلامی دانمارک از تلاش برای تشکیل «اتحادیه اندیشمندان مسلمان و غیرمسلمان اروپا برای مبارزه با خطر تندروی و تکفیر» خبر داد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، همایش «خطر تکفیر و افراط بر صلح و همزیستی بشر» طی روزهای اول و دوم خرداد با حضور شخصیت های سیاسی و مذهبی در دانمارک برگزار می‌شود.

این همایش به همت مرکز اسلامی دانمارک و با همکاری اتحادیه علما و تئولوگ های شیعه اروپا در سالن کنفرانس مسجد امام علی(ع) شهر کپنهاگ برگزار خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی خادمی رئیس مرکز اسلامی دانمارک، موسس و امام جماعت مسجد امام علی(ع) کپنهاگ در گفتگو با سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به تشریح برنامه های این همایش پرداخت که تقدیم خوانندگان ارجمند می‌شود.

سئوال: با تشکر از فرصتی که در اختیار خبرگزاری حوزه قرار دادید؛ هدف از برگزاری همایش «خطر تکفیر و افراط بر صلح و همزیستی بشر» کشور دانمارک چیست؟

ما در حقیقت براساس وظیفه و تکلیف خود که اسلام اصیل و ناب را که به دور از تندروی، افراط و آزار به دیگران هست معرفی کنیم اقدام به برگزاری این همایش کرده ایم. متأسفانه دشمنان اسلام سعی کردند جهت مبارزه و کنترل رشد اسلام‌گرایی در حوزه اروپا و آمریکا با ساختن گروه‌های تندرو و افراطی مانند داعش چهره‌ای منفی از اسلام به جهانیان معرفی کنند. ما به عنوان مبلغان اسلام وظیفه داریم چهره رحمانی و محبت‌آمیز و چهره‌ای که در حقیقت اسلام به دور از افراط و تندروی هست را معرفی کنیم.

* دامن نه تنها اسلام بلکه ادیان الهی از حرکات افراط‌گرایانه به دور است

دومین موضوع خطری هست که جامعه با آن درگیر و مواجه هست یعنی خطر تندروی. قلم به دستان و رسانه‌های اروپایی سعی می‌کنند که اسلام را متهم به تندروی و حرکت‌های افراط‌گرایانه کنند و ما می‌خواهیم در این کنفرانس دامن نه تنها اسلام بلکه ادیان الهی را از این موضوع به دور بداریم.

افراط‌گرایی خطری است برای صلح و همزیستی و منحصر به دین اسلام نیست. ممکن است بعضی از پیروان ادیان در هر دینی حقیقت دین را زیر پا گذاشته و مبتلای به افراط‌گرایی شوند همان طور که در یهودیت می‌بینیم بخشی از بدنه‌ آن‌ها افراط‌گرایی دارند  یا در مسیحی‌ها دیدیم که در بوسنی چه کاری انجام می‌دهند یا کسانی مثل وهابیت و داعش چگونه عمل می‌کنند؟

هدف ما تبیین و ترویج اندیشه اسلام اعتدالی، گسترش فرهنگ همزیستی مسالمت‌آمیز و قانون‌مدار با جامعه غرب، بررسی و نقد اندیشه‌های تکفیری و افراط‌گرایانه خشونت‌طلبانه و موشکافی و رصد خاستگاه‌های اصلی و جهت‌گیری تکفیری‌های و افراطی‌ها در جهان امروز و روشنگری و مبارزه علمی ، منطقی و فکری است.

* برخی با نسبت دادن این جریان‌ها به اسلام به دنبال انحراف افکار عمومی هستند

برخی از جریان‌های فکری با نسبت دادن این جریان‌ها به اسلام به دنبال انحراف افکار عمومی هستند؛ لذا یکی دیگر از اهداف ما توسعه و گسترش سهم نرم‌افزاری و نظری اسلام در مدیریت اندیشه ، آگاه‌سازی و تبیین مخاطرات و مشکلات حاصل از تفکرات تکفیری و اقدامات خشن و افراطی در جامعه غرب و همگرایی اندیشمندان اروپا اعم از مسلمان و غیرمسلمان و اخذ موضع‌گیری واحد و قاطع علیه تفکرات و جریان‌های افراطی و تکفیری است.

سئوال: مخاطبین و مدعوین کنفرانس چه افرادی هستند؟

ما از اندیشمندان اروپا از مسیحیان، از یهودیان و از مسلمانان شیعه و سنی دعوت کردیم که از کشورهای مختلف در این کنفرانس حضور داشته باشند.

سئوال: برنامه افتتاحیه، اختتامیه،‌تعداد سخنران‌ها و مقالات رسیده چگونه است؟

کنفرانس دو روز هست، اول و دوم خرداد. روز اول خرداد ماه برابر 22 می کنفرانس شروع می‌شود. براساس برنامه‌ای که داریم ممکن است بعضی از شخصیت‌های سیاسی و علمی دانمارک در این جلسه حضور داشته باشند. ده مقاله مفید تا امروز به ما ارائه شده و این مقالات براساس ارزیابی قابل ارائه است. در نظر داریم با تشکیل «اتحادیه اندیشمندان مسلمان و غیرمسلمان اروپا برای مبارزه با خطر تندروی و تکفیر» موضوعاتی که در این کنفرانس مطرح می‌شود را پیگیری کنیم.

سئوال: چه اقداماتی را انجام خواهید داد برای این که محتوا و مطالبی که در کنفرانس ارائه می‌شود به بدنه جامعه اروپا هم منتقل شود؟

تلاش ما این است به تاریخ افراط‌گرایی و تکفیر اشاره کنیم و اینکه این مسئله فقط مربوط به اسلام نیست و تاریخ به ما می‌گوید که حرکت افراط گرایانه و تکفیر در بشر به عنوان یک مرض و بیماری وجود داشته است. همچنین به موضوعاتی مثل سیره پیامبر و اهل‌بیت و صحابه در مبارزه با افراط‌گرایی و تکفیر و بررسی آثار وحدت اسلامی در اتخاد موضوع مشترک در مقابل جریان‌های تکفیری و بیان آثار متعددی که جریان‌های تکفیری و افراط‌گرایانه بر تعایش و همزیستی انسان‌ها و خصوصاً مسلمان‌ها در غرب دارد اشاره کنیم.

* ساحت اسلام از حرکت‌های تکفیری و افراط‌گرایانه بریء است

 ما در این کنفرانس می توانیم ثابت کنیم که اولاً ساحت اسلام از حرکت‌های تکفیری و افراط‌گرایانه بریء است و اساس اسلام بر همان روشی است که پیامبر عظیم الشأن و اهل‌بیت(ع) بر مسیر عقل و اعتدال گذاشتند. باید این مشی را به عنوان سر لوحه کارمان قرار بدهیم و به افراد دیگر معرفی کنیم. امیدواریم به راهکارهایی هم برای افراط‌گرایی دینی به صورت مطلق اشاره شود.

انتهای پیام/

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha