پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
امام علی(ع)

حوزه/ اولین ویژگی یک زمام ‌دار اصلح،‌ "امانت‌داری" است و در واقع مسئولیت در حکومت اسلامی، امانتی است که باید آن را به اهلش برساند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام سید حسین روحبخش، در سلسله نشست‌های «دین، نشاط، زندگی»، در بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع)، با تبیین ویژگی‌های کارگزار اصلح در کلام حضرت علی(ع) اظهار داشت: اولین ویژگی یک زمام ‌دار اصلح،‌ "امانت‌داری" است و در واقع مسئولیت در حکومت اسلامی، امانتی است که باید آن را به اهلش برساند.

این محقق و پژوهشگر حوزوی تصریح کرد: مسئولیت، لوازم و هرگونه امکانات مربوط به بیت المال در نزد یک مسئول، امانت است که در قبال آن باید در مقابل خدای متعال پاسخگو باشد.

حجت الاسلام روحبخش عنوان کرد: دومین ویژگی رئیس‌جمهور به عنوان خدمتگزار مردم "بینش سیاسی" است، سیاست به معنای تدبیر است؛ سیاست واقعی دشمن‌شناسی و روحیه تهاجمی علیه دشمن است.

وی بیان کرد: سومین ویژگی "ایمان در هدف" است؛ فردی که در هدفش ثابت قدم نیست و یا از انقلابیون خسته باشد، گزینه مناسبی برای ریاست جمهوری نیست.

این محقق حوزوی "عدالت‌خواهی" و "سعه‌صدر" را از دیگر ویژگی‌‌های انتخاب اصلح برشمرد و افزود: رئیس جمهور باید عدالت را برای همه بخواهد، به فرموده امیرالمؤمنین علی(ع) «از ابزار ریاست سعه‌صدر است»؛ همچنین دارای سعه‌صدر باشد، یعنی آرام و دریادل باشد، اگر کسی از او انتقاد کرد آستانه تحملش بالا باشد نه اینکه به منتقد توهین کند و او را افراطی بخواند.

حجت الاسلام روحبخش با اشاره به "شجاعت" و"قاطعیت" به عنوان ویژگی‌های دیگر زمام دار اصلح، خاطرنشان کرد: کسی را به عنوان کارگزار انتخاب کنیم که شجاع باشد، زیرا وقتی مسئولان ترسو باشند از دست فرمانده کاری ساخته نیست، همچنین کسی که به عنوان شخص دوم مملکت می خواهیم انتخاب کنیم باید قاطع باشد.

وی با بیان اینکه کارگزار نظام باید "پیشگام در عمل" باشد، افزود: کسی که مصوبه یا دستوری را اعلان می‌کند، خود اولین شخص عمل کننده به آن مصوبه باشد، قبل از سربازانش اول خودش را آماده پذیرش حق کند.

حجت الاسلام روحبخش، "فروتنی" و "آگاهی" را از دیگر شاخصه‌های کارگزار اصلح عنوان کرد و افزود: کارگزار نظام اسلامی باید فروتن باشد، یعنی نگاه از بالا به پایین نداشته باشد و قدرتمندان و ثروتمندان را بیش از دیگران تکریم نکند، همچنین نسبت به مسائل زمان آگاهی لازم و کافی را داشته باشد.

انتهای پیام/ ت

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha