پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
مدیر حوزه های علمیه/ آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه گفت:گفتمان انقلاب اسلامی شامل عقلانیت و معنویت و تفکراجتماعی و اقدام با حکمت است؛ قدرت‎های استکباری غربی نمی‎خواهند قرائت سوم توسعه پیدا کند، زیرا این قرائت نظام متعالی است که قطعا با اطلاع همه مردم، گرایشات به سوی این مکتب فراوان خواهد بود.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری «حوزه»، آیت‎الله علیرضا اعرافی پیش از ظهر امروز 30 اردیبهشت ماه در جمع طلاب و مبلغان بین‎الملل جامعه‎المرتضی، با اشاره به حضور گسترده و مقتدرانه مردم در انتخابات ریاست جمهوری و نقش آن در افزایش قدرت ملی کشور گفت: کارهایی که در چنین مراکزی از جمله جامعه المرتضی انجام می‎شود، به دور از بروکراسی‎های معمول به دنبال کار خالصانه است.
وی افزود: حضور این موسسه در این عرصه در جهت پر کردن یکی از خلاهای جدی ما در عرصه تبلیغ بین‎الملل است؛ زیرا امروزه کارهای بسیاری در عرصه تبلیغ بین‎الملل وجود دارد که باید با نگاه جهادی و فعالانه در این عرصه اقدام کرد.
آیت‎الله اعرافی اظهارکرد: در سال 61 اولین سفر خارجی بنده انجام شد و این ارتباط تا امروز نیز شکل گرفته است؛ گزارش کامل و تحلیل بیش از 100 سفر  را تهیه کرده‎ام و امروز می‎توانم بگویم که با دنیای بزرگی مواجه هستیم،‌اگر همه حوزه ها را تجمیع کنیم و به آنها بگوییم که ایران را به شکل کامل رها کنید و در عرصه بین‎الملل، تبلیغ کنید، بازهم این آمار بسیار کم خواهد بود.
وی گفت: مخاطب ما نیز 7 میلیارد نفر جهان امروز و میلیاردها انسانی است؛ کیفیت تبلیغی نسبت به کمیت و شعاع مخاطبان باید توسعه یابد؛ در همین رابطه باید یک نگاه کلان و جامع را در برنامه ریزی در این عرصه داشته باشیم.
عضو شورای عالی حوزه های علمیه افزود: مخاطبان ما دایره‎های متداخل و مترتب دارند؛ اولین دایره، پیروان اهل بیت(ع) هستند که شیعیان اثنی عشری می باشند؛ دایره دوم شامل غیراثنی عشری هستند؛ دایره سوم، مسلمانان جهان هستند که در این دایره سوم ریز دایره‎هایی وجود دارد؛ دایره چهارم دایره ادیان ابراهیمی غیر از اسلام است که عمدتا شامل مسیحیت است که همچنان بالاترین جمعیت ادیان را به خود اختصاص داده است.
مدیر حوزه‎های علمیه بیان کرد: دایره پنجم، ادیان غیر ابراهیمی هستند که بیش از نیمی از جامعه بشری را تشکیل می‎دهند؛ بخش زیادی از این آیین ها نیز جلوه بت پرستی دارند؛ ادیان مهم شرقی از جمله بودیسم و کنفوسیوس و شینتو و... جزو این ادیان هستند؛ ادیان بومی و محلی، دیگر دایره این دوایر را تشکیل می‎دهند؛ دایره دیگر نیز ملحدان و بی خدایان مطلق است که نزدیک به 400 میلیون نفر در دنیا هستند.
گفتمان وحدت محور انقلاب اسلامی فرهنگ اهل بیت(ع) را توسعه داد

آیت‎الله اعرافی اظهارکرد: امروزه در جهان اسلام از دو منظر می توانیم تعامل داشته باشیم که منظر اول، مذهبی است که به نظر می رسد، نباید این منظر را روی تعامل با دنیای اسلام مشمول مانورهای خود قراردهیم که این امر به زیان کل جهان اسلام است؛ کسانی که حالات افراطی در مباحث ولایی دارند هیچ کدام در هیچ جای عالم مایه پیشرفت و گسترش مکتب اهل بیت(ع) نشدند در حالی که گفتمان وحدت محور انقلاب اسلامی فرهنگ اهل بیت(ع) را توسعه داده است.
وی گفت: مصلحت گفتمان انقلاب اسلامی نه فعال کردن گسل‎های دینی است و نه فعال کردن گسل های مذهبی؛ ادبیات درگیری دینی و مذهبی و مناظره‎های دینی و مذهبی جواب نمی‎دهد؛ بسیاری از مناظرات در برخی کشورها باعث متصلب شدن دیدگاه‎ها شد و احساسات انتقام جویی را باور کرده است؛ عرضه معارف و حتی دعوت مذهبی نیز با مناظره و درگیری پاسخگو نیست و ضررهای بسیاری برای شیعه و جهان اسلام دارد.
عضو جامعه مدرسین افزود: ندای معارف اهل بیت(ع) باید از قم به همه عالم ارسال شود؛ طنین افکن شدن معارف ناب اسلام و اهل بیت(ع) در همه عالم نباید به قیمت جنگ و درگیری مذهبی ختم شود؛ در این زمینه برخی نگاه روشنفکری دارند که نباید هیچگونه عرضه‎ای انجام شود که این نگاه قطعا نگاه اصیل حوزه نیست، ولی حوزه با درگیری و تصادم با دیگران نیز کنار نمی‎آید.
مدیر حوزه‎های علمیه سراسر کشور بیان کرد: تنوع عرصه‎های حضور نیز از جمله مسایل بسیار مهم است که باید دنبال کند؛ این طرح کلان باید در المصطفی(ص) انجام  و همه شبکه‌ها و عرصه‌ها هدف گیری شود.
زبان، یک ابزار است

آیت‎الله اعرافی اظهارکرد: زبان، یک ابزار است ولی چند نکته را باید در این عرصه ملاحظه کنیم؛ نخست این است محتوای خود داشتن و برخورداری از گفتمان و ابتکار در روش ها مقدم بر زبان‎دانی است؛ نکته دیگر، فرهنگ منطقه‎ای است که باید در تبلیغ مورد استفاده قرار گیرد؛ فرهنگ زبان عنصری بالاتر از زبان است؛ برخورداری از عمق اطلاعاتی و ادبیات زبانی و تسلط بر مبدا و مقصد از مهمترین لوازم حضور در عرصه تبلیغ بین‎الملل است.
مدیر حوزه های علمیه گفت: امروزه سه گفتمان در دنیای اسلام وجود دارد که اولین آن، گفتمان سکولاریستی و لیبرال مسلک غرب گرا، دوم، گفتمان تکفیری و سوم،‌انقلاب اسلامی شامل عقلانیت و معنویت و تفکراجتماعی و اقدام با حکمت است؛ قدرت‎های استکباری غربی نمی‎خواهند قرائت سوم توسعه پیدا کند، زیرا این قرائت نظام متعالی است که قطعا با اطلاع همه مردم، گرایشات به سوی این مکتب فراوان خواهد بود.
وی افزود: شناخت این گفتمان و عناصر و تولید ادبیات در این گفتمان بسیار مهم است؛ برای اینکه این گفتمان سوم، متفاوت با گفتمان غرب گرای لیبرالیستی و تکفیری و تندرو است و اقبال مردم نیز به این سمت بسیار زیاد است؛ خوشبختانه آمادگی بی نهایی برای شنیدن این پیام در دنیا وجود دارد و حوزه نیز امروزه توان بیشتری برای حضور در عرصه‎های بین الملل را دارد؛ امروزه دریچه های عالم به سوی حوزه باز شده است و این نعمت بی پایان رسالت ما را نیز بیشتر می‎کند.  
بیش از 100 نام و صفت برای ماه مبارک رمضان

مدیر حوزه‎های علمیه بیان کرد: روزهای واپسین ماه شعبان، پیامبر اکرم(ص) به همه تذکر می‎دادند و ابعاد مختلف ماه رمضان را بر می‎شمردند؛ بیش از 100 نام و صفت برای ماه مبارک رمضان، در روایات ما بیان شده است؛ این 100 نام وصفت یک مجموعه به هم پیوسته برای شناخت ماه رمضان به ما می‎دهد ؛این حجم اخبار نشان دهنده عظمت این ماه شریف است.
آیت‎الله اعرافی اظهارکرد: ماه رمضان با قطع نظر از نزول قرآن و روزه دارای یک درخشش ذاتی است؛ در روایات بیان شده است که ماه رمضان در قیامت محشور می‎شود و این روایات نیز به ما ثابت می‎کند که ماه رمضان جلوه ای بسیار بیشتر از آن است که نگاه بالاعرضی به آن داشته باشیم.
وی گفت: بزرگان ما همیشه سلوک خود را از ابتدای ماه رجب آغاز می‎کردند و گام به گام تا ماه رمضان این حرکت را ادامه می‎دهند؛ در واقع قله این سلوک در شب قدر و عید فطر است و پایه این کوه نیز از ماه رجب آغاز می‎شود؛ این سیر سلوکی باید در حوزه ایجاد و تثبیت شود.
وی افزود: مناجات شعبانیه یک دوره سلوک است که در میانه راه سالک را بر می‎کشد تا بتواند با نیرو و توان مضاعف وارد ماه رمضان شود؛ این ادعیه مولد یک انرژی کارساز و فعال هستند که انسان‎ها بتوانند وارد دنیای پر راز و رمز ماه مبارک شوند.
مدیر حوزه‎های علمیه بیان کرد: حقیقت تقوا، رسیدن به نقطه‎ای است که انسان بتواند خود را مدیریت کند؛ پیچیده ترین مدیریت، مدیریت دنیای درون است که حتی از منظر علم امروز نیز بسیار پیچیده و مشکل است؛ جهان درون انسان بسیار پیچیده است و این ادعیه وارده از بزرگان نیز به حسب نگرش بیشتر انسان به همین دنیای درونی است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha