جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
خلیل زاده امام جمعه فرانکفورت

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین خلیل زاده گفت: بر خلاف اصول مسلّم انسانی و بین المللی شاهد هجوم به منزل شیخ عیسی قاسم بودیم.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، نماز جمعه این هفته در مرکز فرهنگ اسلامی فرانکفورت و به امامت حجت الاسلام و المسلمین محمود خلیل زاده امام و مدیر مرکز فرهنگ اسلامی فرانکفورت اقامه گردید.

وی  در خطبه نخست  و در ادامه سلسه مباحث « بررسی اسراف در قرآن » ضمن اشاره به ضرورت رعایت اعتدال  در انفاق  گفت: اگرچه در آیات قرآن به انفاق و کار خیر توصیه شده است  اما این توصیه ها  با در نظر گرفتن آیات مختلف اسراف باید فهمیده شود تا موجب اسراف در انفاق نگردد. در واقع مصداق اسراف در کار خیر و انفاق جایی است که انسان به خاطر زیاده روی در عمل خیر از رسیدگی به امور دیگر بازبماند و یا  نتواند آن عمل دیگر را به گونه ای که مورد رضایت خداوند باشد انجام دهد .

* گاهی فقیر از ثروتمند اسرافکارتر می شود

رییس مجلس شیعیان آلمان افزود:روایات بسیاری در این زمینه از پیامبر اکرم و ائمه طاهرین وجود دارد. از جمله حدیثی که کلینی از امام صادق علیه السلام نقل می کند که آن حضرت فرمود: بسا فقیری که اسرافکارتر از ثروتمند باشد ، چون فقیر اگر انفاق کند ( در صورتیکه خود نیازمند باشد ) نابجا انفاق کرده ولی ثروتمند از روزی که خدا به او داده انفاق نموده است. بنا بر این فرمایش ، عمل خیر و انفاق اگر از اعتدال خارج شود دیگر خیر نبوده و اسراف به شمار می آید.

امام و مدیر مرکز فرهنگ اسلامی فرانکفورت با اشاره به شأن نزول آیه ۱۴۱ سوره انعام  گفت: گویا در صدر اسلام برخی مسلمانان بیش از حد لازم انفاق می کردند و سپس در امرار معاش خود دچار مشکل می شدند و به خاطر همین رفتار آیه مزبور نازل گردید و پس از نزول این آیه، پیامبر اعظم صلی اللّه علیه و آله افراط در انفاق را نیز از مصادیق اسراف معرفی فرمود همانطور که پرداخت نابجا و یا بیش از حد را اسراف معرفی کردند.

* بر خلاف اصول مسلّم انسانی و بین المللی شاهد هجوم به منزل شیخ عیسی قاسم بودیم

حجت الاسلام والمسلمین خلیل زاده در خطبه دوم و پس از توصیه خود و نمازگزاران به تقوای الهی ، ضمن محکوم کردن عملیات تروریستی منچستر و دعا برای بازماندگان آن، با بیان این که در دنیای امروز، رعایت حقوق بشر و آزادی انسانها در کنش مدنی و حق برخورداری از امنیت اجتماعی یک اصل و ارزشِ پذیرفته شده است، گفت : ما بر خلاف این اصول مسلّم انسانی و بین المللی شاهد هجوم نیرو های نظامی و دولتی بحرین به منزل رهبر شیعیان بحرین جناب شیخ عیسی قاسم بودیم . این عمل با هیج معیاری قابل توجیه نیست بلکه نقض آشکار حقوق اولیه یک انسان است.

وی افزود: جناب شیخ به عنوان یک روحانی که نقش روشنگری دارد ؛ صدای خود را برای احقاق حقوق مسلمانان شیعه و  در راستای آزادی خواهی بلند کرده است و چنین کاری  یک فضیلت  است نه یک گناه و یا جرمی که منجر به چنین برخوردی گردد. لذا امیدواریم مرجع بین المللی و فعالان حقوق بشر رسیدگی به این موضوع را جدی بگیرند.
حجت الاسلام و المسلمین خلیل زاده با یادآوری قرار گرفتن در آستانه ماه مبارک رمضان گفت: رمضان ماه میهمانی خداست  زیرا در این ماه شرایطی آماده می شود و فرصت بسیار خوبی برای  انسان پدید می آید تا زندگی قرآنی را تمرین کند همانطور که با  تمرین مدیریت بر اعمال و قدرت کنترل خود که می کوشد تا  پس از پاک شدن از گناهان، صاحب قلبی نورانی  باشد. آنگاه  با داشتن چنین قلبی توان درک حقایق را بیشتر خواهد داشت و به بصیرت لازم در زندگی خود دست خواهد یافت.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha