جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین خزائلی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین خزائلی گفت: امر به معروف و نهی از منکر می تواند به ایجاد امنیت در جامعه، حلال شدن کسب و کار مسلمانان و آبادی جامعه منجر شود .

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در همدان، حجت الاسلام و المسلمین محمد علی خزائلی، ظهر امروز در درس تفسیر مدرسه آیت الله آخوند(ره) گفت: مسأله امر به معروف و نهی از منکر باید در جامعه اسلامی احیا شود.

وی در ادامه با اشاره به برکات عظیم امر به معروف و نهی از منکر، ابراز داشت: امیر مومنان علی(ع) می فرماید جهاد همانند قطره ای از دریا است و امر به معروف و نهی از منکر به مانند خود دریا است، چون جنبه بازدارندگی دارد.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که امام باقر(ع) می فرماید امر به معروف و نهی از منکر از بزرگ ترین فرایض الهی است، و آثار بسیاری با برکتی بر جامعه دارد ابراز داشت: امر به معروف و نهی از منکر می تواند به ایجاد امنیت در جامعه، حلال شدن کسب و کار مسلمانان و آبادی جامعه اشاره کرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه امر به معروف و نهی از منکر منافاتی با آزادی ندارد، بیان داشت: خداوند متعال در آیه 71 سوره توبه می فرماید «وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَيُطِيعُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ أُولَئِكَ سَيَرْحَمُهُمُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ / و مردان و زنان با ايمان دوستان يكديگرند كه به كارهاى پسنديده وا مى دارند و از كارهاى ناپسند باز مى دارند و نماز را بر پا مى كنند و زكات مى‏ دهند و از خدا و پيامبرش فرمان مى ‏برند آنانند كه خدا به زودى مشمول رحمتشان قرار خواهد داد كه خدا توانا و حكيم است». براساس این آیه تمامی مسلمین نسبت به برادران و خواهران دینی خود وظیفه دارند .

حجت الاسلام والمسلمین خزائلی با اشاره به آیه 110 آل عمران «كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَلَوْ آمَنَ أَهْلُ الْكِتَابِ لَكَانَ خَيْرًا لَهُمْ مِنْهُمُ الْمُؤْمِنُونَ وَأَكْثَرُهُمُ الْفَاسِقُونَ»، گفت: خداوند متعال در این آیه می فرماید شما بهترين امتى هستيد كه براى مردم پديدار شده‏ ايد، به كار پسنديده فرمان مى‏ دهيد و از كار ناپسند باز مى داريد.

وی در ادامه با اشاره به نشانه های امت پیامبر اکرم(ص) افزود: بزرگترین امتیازی که امت رسول خدا(ص) نسبت به دیگر امت ها دارد، ایمان به خدا و امر به معروف و نهی از منکر است.

استاد حوزه علمیه قم در پایان با اشاره به شرایط امر به معروف و نهی از منکر، اظهار داشت: با توجه به واجب کفایی بودن امر به معروف و نهی از منکر در مرحله لسانی و عملی، مومنان باید در آمر به معروف و ناهی از منکر باشند.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha