پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
امام خمینی(ره)

حوزه/عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم، بازگشت به رویکرد اخلاقی و عرفانی امام خمینی(ره) را لازمه عبور از بداخلاقی های سیاسی امروز در فضای کشور دانست.

دکتر عبدالوهاب فراتی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه ضمن گرامیداشت سالروز ارتحال ملکوتی امام خمینی (ره) و قیام ۱۵ خرداد  اظهار داشت: زمینه ها و دلایلی که سبب شد، امام (ره) از عرفان شخصی عبور کرده و به عرصه عمومی ورود پیدا کرده و مبارزه سیاسی خود را شروع نماید، دغدغه هایی بود که برای پیر جماران بسیار مهم بود و امروز هم هنوز آن دغدغه ها اهمیت و اولویت خاصی دارد.

وی افزود: در واقع باید به این نکته مهم توجه داشت، اساساً دغدغه های امام خمینی(ره) یک امر فرازمانی و فرامکانی بود، نه فقط برای مردم ایران در مقطع کنونی، بلکه برای هر نسلی در هر کجای جغرافیای خاکی و انسانی می تواند اهمیت و اولویت داشته باشد.

تلاش برای رفع مهجوریت از ساحت دین

عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم همچنین گفت: بی شک یکی از اولویت ها و دغدغه های امام (ره) ، مهجوریت دین بود چه آن که ایشان به طور جدی معتقد بودند که مذهب و دین در زمانه ما مهجور بوده و دین به فراموشی سپرده شده، لذا باید این ها را مجدداً به زندگی بازگردانیم.

وی اضافه کرد: در واقع بازگشت دین به صحنه زندگیِ اجتماعی و نجات دین از مهجوریت از جمله دغدغه های امام راحل بود که امروز هم باید جزو دغدغه های همه ما باشد.

جذابیت دیدگاه امام(ره) برای اندیشمندان جهانی

فراتی بیان داشت: امروز چه بسا بر سر این که چه قرائتی از زندگی وجود داشته باشد و چه روایتی از دین باید بر جامعه حاکم باشد، میان نیروها و جناح های سیاسی اختلاف نظر باشد، اما اصل این که باید دین به عرصه زندگی برگردد از سوی امام(ره) در دنیا بازتاب زیادی به همراه داشت به طوری که خیلی ها را در سطح جهان، علاقه مند به این موضوع کرد.

وی گفت: این دیدگاه امام (ره) در مقابل با جریان سکولاریسم و نیز از یک سو جریان های عرفان گرا بود و لذا برای اندیشمندانی مثل میشل فوکو ، این انگیزه شکل گرفته بود که بدانند سخن این پیرمرد روحانی در ایران چیست و حقیقتاً چرا دنیا وقتی به سمت سکولاریسم می رود، ایشان اصرار دارد که دین باید از مهجوریت خارج شود.

رهایی انسان از قید و بندهای نفسانی و شیطانی؛ دغدغه جدی امام(ره)

این محقق و استاد  دانشگاه همچنین ادامه داد: دغدغه مهم بعدی همانی است که برای همه انسان ها مهم بوده و هست یعنی بحث رهایی انسان از قید و بندهای نفسانی و شیطانی و در این خصوص از آن جا که امام (ره) یک عالم و یک عارف بود ، لذا بسیار علاقه داشت و می کوشید که انسان از نفسانیات و شیطانیات رهایی یابد.

وی افزود: البته مراد امام راحل از نفسانیات صرفاً غلبه نیروهای شر بر خیر نبود، بلکه استبداد هم می توانست تجلی حاکمیت نیروهای شر بر خیر باشد ، چه آن که از منظر ایشان استبداد باعث زندگی در ذیل نیروهای شر می شود و به همین خاطر رهایی انسان باید هم از نیروهای شر درونی و هم نیروهای شر بیرونی صورت گیرد، زیرا در ذیل دولت مستبد، انسان به کمال نفس نمی رسد.

اهمیت رویکرد اخلاقی و عرفانی به سیاست

فراتی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این نکته که برای برداشت و تحلیل روایت حضرت امام(ره) از سیاست نخست باید به مقوله اخلاق و عرفان اشاره کرد، اظهار داشت: اساساً امام خمینی(ره) در ورای اخلاق و عرفان سخنی از سیاست به میان نیاورده به این معنا و مفهوم که نقطه شروع و ورود ایشان به عرصه سیاست، اخلاق و عرفان می باشد.

وی افزود: از سویی وجه مشترک علم اخلاق و علم سیاست در اندیشه پیر جماران عمل صالح به شمار می رود،‌در علم اخلاق صبغه فردی و درحوزه سیاست صبغه جمعی به خود می گیرد؛ از همین روست که می بینیم موضوع علم سیاست و اخلاق نزد عارف سیاست مداری همچون امام راحل(ره) موضوع مشترک یا همان عمل صالح تلقی می گردد.

وی گفت: نکته حایز اهمیتی که در این باره وجود دارد این است، تفاوت عرفانی که امام (ره) مطرح می کند با دیگران در این است، به جای این که خودش را بر اثر ریاضت های نفسانی و مبارزه با نیروهای شر به خدا برساند، علاقه مند است همگان و جمع را هم به این مسیر رهنمون سازد و این نکته بسیار مهم و کلیدی است و نباید از آن غفلت کرد.

غیر اخلاقی شدن سیاست و لزوم بازگشت به نگاه امام (ره)

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در خاتمه سخنان خود با اشاره به بروز و ظهور بداخلاقی های سیاسی در کشور تصریح کرد: این که گاهی در جامعه با مشکلاتی مواجه می شویم ریشه در غیراخلاقی شدن فضای سیاسی دارد، یا به دلیل بی توجهی به اخلاق است یا این که به اخلاق فقط به عنوان ابزار و وسیله نگاه می شود و از این حیث و در شرایط کنونی برای رفع این قبیل مشکلات، لازم است که بازگشت به نگاه امام خمینی (ره) به سیاست داشته باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha