پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
شهید عبدالکریم ملکی

حوزه /روحانی وارسته ای که در وصیت نامه اش نوشت: امیدوارم مرگم بتواند خدمتی به اسلام کرده باشد. پس از آنکه با شهادتش خدمت گذار اسلام شد به یاد ش روستا را به نام او نامگذاری کردند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، شیخ عبدالکریم ملکی در سال 1339 در روستای دلو از توابع اسلام آباد غرب در خانواده ای متین و کشاورز دیده به جهان گشود. تحصیلات کلاسیک خود را تا سوم دبیرستان ادامه داد ولی آشنایی اش در آن زمان با حجت الاسلام محمد کریمی مسیرتحصیلی اش را به سمت حوزه علمیه تغییر داد. ایشان با عزیمت به مشهد مقدس مشغول  کسب دانش و تقوا شد و خود را برای آینده ای درخشان آماده کرد.

فعالیت های انقلابی شهید

از اقامتش در مشهدالرضا دو سالی نمی گذشت که مبارزات مردم ایران علیه رژیم فاسد پهلوی وارد فاز جدیدی شده بود. شهید ملکی در این حرکت انقلابی گام های موثر و فراوانی برداشت و بارها به مرز شهادت هم نزدیک شد. از جمله فعالیت هایش این بود که اعلامیه های امام خمینی(ؤه) را به اسلام آباد غرب می برد و مخفیانه بیت منتظران ظفر تقسیم می کرد.

پس از طلوع انقلاب

با طلوع انقلاب همت خود را در محکم کردن پایه های نوپدید آن به کار بست. آهنگ زادگاهش اسلام آباد نمود و مدتی به عنوان مربی تربیتی در آموزش و پرورش مشغول شد. او یکی از بنیانگذاران کمیته انقلاب اسلامی در اسلام آباد بود و پس از چندی هم به عضویت نهاد انقلاب محور سپاه پاسدران در آمد. فرد کاردان و زبده ای بود و با درخشش خود به فرماندهی سپاه کرندغرب و صحنه منصوب شد و رشادت های فراوانی را خلق کرده است.

در ایام جنگ تحمیلی، بیشتر اوقات این فرمانده دلاور، صرف دفاع از مرزهای کشور می شد. از جمله فداکاری های ایشان مبارزه با بعثی های عراق در منطقه سرپل ذهاب بود که توانست دهها نفر از آنان را به هلاکت برساند و 45 اسیر و نیز تعداد زیادی اسلحه به غنمیت بگیرد.

 عروجی سرخ

از دستنوشته های شهید برداشت می شود که علاقه مند شهادت بود و خود را برای آن آماده کرده بود ،در سال 60 و در عملیات مطلع الفجر که فرماندهی آن را عهده دار بود حین شناسایی در تنگ کورک به وسیله خمپاره حاجت روا شد و جاودانه تاریخ گردید.

پیکر مطهرش در بهشت زهرای تهران در کنار مزار 72 تن به خاک سپرده شد.

 روحانی وارسته ای بود که در وصیت نامه اش نوشت: امیدوارم مرگم بتواند خدمتی به اسلام کرده باشد. پس از آنکه با شهادتش خدمت گذار اسلام شد نام روستا به یاد شهید ملکی نام گرفت.

 در فرازی از وصیت نامه این شهید آمده است : باحفظ وحدت و انسجام کامل علیه تمامی قدرت های بزرگ و نوکرانشان تلاش کنید.

منبع: کتاب قرارگاه شهادت ویژه شهدای روحانی استان کرمانشاه

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha