چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام امیریان

حوزه/ حجت الاسلام امیریان گفت: متاسفانه امروزه غربت اهل بیت(ع) در برخی از خانواده ها دیده می شود و بچه های شیعه به دلیل عدم شناخت از اسلام ناب محمدی (ص) دچار انحراف اعتقادی شده اند و دنبال مطالبی می روند که آنها را هر روز از خداوند باری تعالی دور می سازد.

حجت الاسلام مجتبی امیریان در گفتگو با خبرنگار «حوزه» پیرامون لیالی قدر  و نوع درخواست های مومنین دراین شب های پر فضیلت، اظهار کرد: شب قدر، شب نزول قرآن و تضمین کننده موارد زیادی است که انسان در دنیا و آخرت به آن ها نیاز دارد. در این شب اعمال ما روند تصاعدی به خود می گیرد که با حدود هشتاد سال عبادت  برابری می کند.

وی ضمن برشمردن اعمال مشترک و اختصاصی شب های قدر ابراز داشت: استغفار و طلب عفو  از خدا با اذکار مختلف و شفیع قرار دادن قرآن و حضرات اهلبیت علیهم السلام و نماز از اهم اعمال این لیالی مبارک می باشد.

استاد حوزه علمیه اصفهان در مورد نوع درخواست مومنین  در لیلی قدر، بیان داشت:در این شب ها طلب فرج برای صاحب این شب ها و دعا برای عافیت و سلامتی دنیوی و اخروی برای خود و دیگران در راس خواسته ها باشد، این دعا سیره اهل بیت ما نیز بوده است.

حجت الاسلام امیریان در تشریح اینکه چه اعمالی می تواند انسان را به این عافیت دنیوی و اخروی برساند، ابراز کرد: عافیت در هر دو جهان از دغدغه های بشر بوده و هست، لذا حضرت امیرالمومنین علیه السلام در روایتی فرمودند اگر اجازه می داشتند، صحبت کنند و از آن عالم در مورد رمز عافیت اخروی خبر دهند، می گفتند انّ خیر الزاد التقوی(بحارالانوارج75ص35)یعنی مقدمه یک زندگی واقعی و خوب در آخرت بشرط داشتن تقوا می باشد.

وی در مورد یکی از عواملی که در ایجاد عافیت موثر است، گفت: بهاء دادن به نماز در روایات بسیار تاکید شده است که متاسفانه غفلت در مورد این فریضه بزرگ الهی انسان را دچار خسران دنیوی و اخروی می نماید، در همین راستا امام باقر علیه السلام فرمودند:من اتمّ رکوعه لم تدخله وحشة فی القبر(بحارالانوارج83ص107)یعنی کسیکه نماز را خوب انجام دهد وحشت و سختی قبر را احساس نمی کندولی متاسفانه برخی برای نماز اولویت قائل نیستند.

استاد حوزه علمیه اصفهان تصریح کرد: در مورد دومین عامل ایجاد عافیت دنیوی و اخروی گفت:بر طرف نمودن مشکلات مردم باید دغدغه همه ما باشد، چطور می توانیم وسائل آرامش خود و خانواده خود را مهیا نماییم در حالیکه نزدیکترین افراد به ما همچون همسایه و اهل محله و مسجد در عسر و حرج هستند و دارای مشکلات عدیده اند، بنای مسجد در کنار اداء فرائض الهی، محلی برای رفع مشکلات اهل محله و مسجد نیز می باشد. امام صادق علیه السلام فرمودند:کسیکه از مومن غمی را برطرف سازد خدا سختی های قیامت را از او دور می کند و از قبر با دل سرد بیرون می آید(ثلج الفواد: یعنی از قبر بدون دغدغه خارج می شود)(بحارالانوارج71ص321)

حجت الاسلام امیریان در مورد سومین عامل موثر در عافیت دنیوی و اخروی، خاطرنشان کرد:  :محبت و مودت به ولایت می تواند معجزه کند و زنگار دل ما را بزداید و ما را به خدا وصل کند، اگر با خدا باشیم دیگر دغدغه ای نداریم کوظیفه امروز همه است.

وی افزود: متاسفانه امروزه غربت اهل بیت(ع) در برخی از خانواده های شیعه دیده می شود و بچه های شیعه به دلیل عدم شناخت از اسلام ناب محمدی (ص)  دچار انحراف اعتقادی شده اند و دنبال مطالبی می روند که آنها را هر روز از خداوند باری تعالی دور می سازد.

استاد حوزه عنوان کرد:  نقش روحانیت و نهادهای تبلیغ دینی در این امر موثر است، ولی خانواده ها باید  دغدغه  دینی  داشته چرا که با عمل خود می توانند الگوهای خوبی برای فرزندان خود باشند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha