پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
کد خبر: 418262
۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۴
کریم اکبری مبارکه - بازیگر

حوزه/ جلوگیری از هنجارشکنی و پرداختن به مباحث اخلاقی چه در قالب طنز و چه ملودرام از ویژگی های برنامه ها و سریال های تلویزیونی در ماه مبارک رمضان است.

کریم اکبری مبارکه بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «حوزه» درباره ویژگی کارهای مناسبتی ماه رمضان گفت: دو سریالی که این روزها از تلویزیون روی آنتن رفته را می‌پسندم، چون به لحاظ کیفی هر دو کار کیفیت خوبی دارند، به ویژه سریال «زیر پای مادر» کار بسیاری خوبی است، درباره کارگردانی «زیر پای مادر» هم باید بگویم که بهرنگ توفیقی یکی از فیلمسازان خوب است که در آینده از وی بیشتر خواهیم شنید و خوشبختانه من نیز تجربه همکاری با او را داشته‌ام.

* ویژگی های سریال های ماه رمضان

وی افزود: البته از هم اکنون اظهار نظر کردن پیرامون این دو سریال زود است، چون باید بگذاریم تا مجموعه به پایان برسد، بعد درباره آن قضاوت کنیم، لذا در بسیاری از مواقع یک سریال تا نیمه‌‌های راه بسیار خوب پیش می‌رود، اما به نقطه پایانی که می رسد، مجموعه دارای نقص می شود، با این حال امیدوارم دو سریال امسال چنین اتفاقی برایشان رخ ندهد، پس بهتر است بعد از پایان مجموعه درباره آن حرف بزنیم. درضمن می‌خواهم به این نکته هم اشاره کنم که ملاک در ارزیابی یک فیلم یا سریال به دو امر بستگی دارد. ابتدا فیلمنامه و بعد از آن کارگردانی می‌تواند باعث رشد کمی و کیفی یک اثر شود.

این بازیگر در پاسخ به این سوال که سریالی که برای ماه رمضان ساخته می‌شود، باید در بر‌دارنده چه ویژگی‌هایی باشد؟ گفت:  نمی‌خواهم سریال‌های مناسبتی را در یک دسته خاص تعریف و محدود کنم، برای همین تاکیدم را به روی اخلاقیات می‌گذارم. یعنی اگر در مجموعه‌های مناسبتی و مذهبی به خوبی موضوعات اخلاقی مد نظر قرار گیرد، به نظرم اتفاق خوبی رخ داده؛ در این میان اصلاً مهم نیست که مضمون مورد نظر قرار است در یک کار طنز به مردم منتقل شود، یا اینکه به شکل ملودرام پرداخته شود.

* پرهیز از هنجار شکنی در سریال های ماه رمضان

این بازیگر با بیان این که سریال‌های ماه رمضان باید از هنجارشکنی پرهیز کنند، گفت: متأسفانه در برخی مجموعه‌های تلویزیونی شاهدیم به بهانه پرداختن به برخی معضلات اجتماعی، قبح رفتارهای ناشایست شکسته می‌شود. منظور این که وقتی در کاری درباره یک گناه و خطا به صورت عیان حرف زده می‌شود، به نوعی قبح آن از بین می‌رود و این تصور در بین مردم به وجود می‌آید که چنین اعمالی در جامعه رایج است، برای همین زشتی آن رفتار برایشان کم رنگ می‌شود. برای مثال وقتی ما می‌خواهیم روزه خواری را تقبیح کنیم، حتما لازم نیست که نشان دهیم فردی در ملا عام روزه خواری می‌کند، بلکه به طریقی دیگری می‌توان این رفتار ناشایست را مذمت کرد.

* ضرورت توجه به برنامه های ترکیبی در ماه رمضان

اکبری مبارکه در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر این که برنامه‌های ترکیبی ماه رمضان سیما را چگونه دیده؟ تصریح کرد: معمولاً اظهار نظرها پیرامون برنامه‌های مناسبتی تنها به آثار نمایشی خلاصه می‌شود، درصورتی که برنامه‌های ترکیبی نیز نقشی تعیین‌کننده در این میان دارد که بهترین مثال در این رابطه مجموعه «ماه عسل» است و هر روز قبل از افطار از سیما پخش می‌شود. این برنامه به خوبی در کشور ما جا افتاده و توانسته مخاطبان کثیری را به سمت خود جذب کند، چون پیامش را به صورت شعاری بیان نمی‌کند. برای صدق این گفتار به قسمتی از این برنامه اشاره می‌کنم که خواهران منصوریان در آن حضور داشتند و ما شاهد اتفاقات خوبی در برنامه بودیم.

* بازی در نقش ابن ملجم خیلی سخت بود

وی در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو در پاسخ به این سوال که بازی در نقش شخصیتی چون ابن ملجم در سریال امام علی (ع) چگونه تجربه‌ای برایش بوده؟ اظهار کرد: در گذشته بازی در نقش‌های منفی و منفور، برای بازیگران حواشی متعدد داشت، به نحوی که شاید در زندگی خصوصی نیز برای آنها مشکلاتی پیش می‌آمد، اما خوشبختانه در سال‌های اخیر وضعیت فرهنگی و هنری به شدت رشد کرده و دیگر بازیگران بابت بازی در نقش‌های منفی اذیت نمی‌شود. برای نمونه خود را مثال می‌زنم. شاید یکی از منفورترین افراد تاریخ را بتوان ابن ملجم مرادی نام برد. وی انسانی را شهید کرد که دنیا تا ابد نظیرش را نخواهد دید. من نقش چنین فردی را بازی کردم، اما خوشبختانه از سوی مردم با سختی و دشواری مواجه نشدم، حتی هر گاه مرا در خیابان می دیدند، بابت حضور در چنین اثری (امام علی) تشکر می‌کردند.

این بازیگر در انتهای سخنان خود تصریح کرد: از نگاه من، بازی در نقش‌هایی نظیر ابن ملجم بسیار سخت‌تر از نقش‌های مثبت است، چون اگر بازیگر نتواند این نقش را به درستی جان بخشد، کل کار به زمین می‌خورد. برای همین زمانی که این نقش را بازی می‌کردم با کمک داود میر باقری (کارگردان) هر آنچه داشتم عرضه کردم تا بتوانم به نوعی در خدمت مجموعه باشم. نکته دیگری که باید بدان اعتراف کنم، این که شاید تا پایان بازیگری خود نتوانم تحربه‌ای چون «امام علی» و «مختارنامه» را تکرار کنم. کارهایی که برای حضور در آنها به خود افتخار می‌کنم.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha