جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کتابت قرآن

حوزه/ سرپرست انجمن خوشنویسان بجنورد گفت: هنرمندان خوش‌ذوق این شهرستان در شب‌های قدر آیات نورانی کلام وحی را کتابت کردند.

غلامرضا زحمتکش امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، اظهار داشت: به مناسبت فرارسیدن شب‌های قدر، جمعی از هنرمندان انجمن خوشنویسان بجنورد اقدام به کتابت کلام وحی کردند.

وی هدف از این حرکت فرهنگی مذهبی را بهره‌مندی از فضیلت شب‌های قدر دانست و افزود: شب‌های قدر از مهم‌ترین و محبوب‌ترین شب‌ها در نزد خداوند متعال بوده و در این شب‌ها است که مقدرات انسان‌ها تا سال بعد رقم خواهد خورد.

زحمتکش تصریح کرد: فخر هنر خوشنویسی در اسلام از زمان نزول وحی تا به امروز، کتابت کلام وحی است و خوشنویسان مسلمان در تمام خطوط اسلامی علاقه خود به آیه‌های قرآنی را نشان داده‌اند.

وی با بیان اینکه خوشنویسی در شمار مهم‌ترین و شاخص‌ترین هنرها در جوامع اسلامی قرار دارد و همانند زبان هنری مشترک مسلمانان جهان است، گفت: شاید دلیل این اهمیت را بتوان در پیوند هنر خوشنویسی با آخرین معجزه الهی، یعنی قرآن کریم جست‌وجو کرد.

سرپرست انجمن خوشنویسان بجنورد اظهار داشت: درواقع ارتباط خوشنویسی با کتابت قرآن و همت بسیاری از مسلمانان برای نگارش قرآن به خطوط زیبا باعث شد که این هنر در تمدن اسلامی جلوه‌ای خاص و ویژه داشته باشد.

وی گفت: هنر خوشنویسی از ابتدا با کتابت قرآن کریم عجین بوده و هست و خوشنویسان همیشه سعی کرده‌اند که کلام وحی را به زیباترین شکل ممکن کتابت کنند و شاید بتوان گفت همین امر باعث ماندگاری این هنر شده است. 

زحمتکش با اشاره به تأثیر کتابت قرآن کریم بر زندگی شخصی هنرمندان خاطرنشان کرد: نوشتن آیات قرآن، تأثیر مستقیمی بر هنرمند دارد و دل و ذهن او را از گناه، کبر و حسد پاک می‌کند و درنتیجه، تذهیب نفس به همراه می‌آورد و این‌گونه، روح معنوی موجود در خوشنویسی باعث تطهیر و تصفیه قلب هنرمند می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha