چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
آیت الله مکارم شیرازی

حوزه/حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه هدف اسلام از اهتمام به موضوع ازدواج، انسجام جامعه انسانی است، گفتند: ازدواج موجب احساس مسئولیت، قبول مسئولیت، فعالیت بیشتر در زندگی و تلاش برای معاش و پیشرفت جامعه می شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله مکارم شیرازی شامگاه شنبه در برنامه «چشمه معرفت» که از شبکه سوم سیما پخش شد،       با اشاره به اینکه بحث ما به مناسبت کلام گهربار امام سجاد(ع) به موضوع خانواده رسید، اظهار داشتند: ازدواج از جمله مسائلی است که اسلام به آن اهمیت بسیاری داده است؛ متاسفانه ما در زمانی زندگی می کنیم که ناظر کاهش ازدواج و افزایش طلاق هستیم و این یک زندگی غیرطبیعی و غیرفرآنی است.

ایشان با بیان اینکه هدف اسلام از اهتمام به موضوع ازدواج، انسجام جامعه انسانی است، تصریح کردند: افرادی که ازدواج کردند احساس مسئولیت می کنند اما افرادی که ازدواج نکردند کمتر احساس مسئولیت می کنند و این مسئله مشکل آفرین است.

معظم له با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) در رابطه با اهمیت ازدواج، اظهار داشتند: مردی نزد امام باقر(ع) آمد، امام به وی فرمود: آیا ازدواج کردی، آن مرد عرض کرد: خیر. امام (ع) فرمود: من دوست ندارم تمام دنیا را به من دهند و شبی بر من بگذرد و من بدون همسر باشم؛ همچنین امام باقر(ع) در ادامه فرمودند دو رکعت نماز کسی که ازدواج کرده از عبادت شب تا به صبح کسی که ازدواج نکرده و صبح تا غروب هم روزه باشد، بالاتر است؛ در برخی از روایات اشاره شده یک رکعت از نماز افرادی که ازدواج کردند معادل هفتاد رکعت نماز کسانی است که ازدواج نکردند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه برخی افراد به دلیل هزینه های ازدواج از این امر فرار می کنند، گفتند: قرآن می فرماید اگر در حالی ازدواج می کنند که چیزی در بساط ندارند، همین ازدواج سبب می شود روزی های الهی به سوی آنها بیاید؛ در برخی روایات نیز اشاره شده است که روزی همراه همسر می آید.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه ازدواج در مسئله شخصی و اجتماعی مسئولیت آفرین است، گفتند: انسان هنگامی که تنها زندگی می کند، خود را آزاد می داند اما وقتی همسری انتخاب کرد، در برابر همسر و فرزندان احساس مسئولیت می کند؛ در مسئله اجتماعی هم کسانی که ازدواج نکردند بیشتر می توانند منشا خطر باشند زیرا کسی که همسر و فزرند دارد، نمی تواند خانواده خود را رها کند.  

ایشان تصریح کردند: ازدواج موجب احساس مسئولیت، قبول مسئولیت، فعالیت بیشتر در زندگی و تلاش برای معاش و پیشرفت جامعه می شود.

معظم له افزودند: نه تنها ازدواج کردن مورد محبوبیت و مقبولیت است بلکه کمک کردن و زمینه سازی برای ازدواج دیگران هم از مسائلی است که اسلام به آن توصیه بسیاری کرده است.

این مرجع تقلید تصریح کردند: امام موسی کاظم(ع) می فرماید سه گروه در روز قیامت، در روزی که سایه و پناهی جزء سایه خداوند نیست، در سایه و پناه خدا هستند، کسی که زمینه ازدواج برادر مسلمانش را فراهم می کند، کسی که به برادر مسلمان خود خدمتی می کند و کسی که اسرار دیگری را پنهان و آبروی او را حفظ می کند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی افزودند: همچنین نبی مکرم اسلام می فرماید کسی که برای فراهم کردن ازدواج خواهر و برادر مسلمانش گام بردارد و سخنی بگوید، برای هرقدمی که بر می دارد و هر کلمه ای که می گوید ثواب یکسال عبادت را برای او می نویسند.

ایشان با ابراز امیدواری از اینکه از این احادیث الهام گرفته شود و مسئولیت خود را در جامعه احساس کنیم، خاطرنشان کردند: بعضی افراد می گویند چرا وارد این مسائل شویم، دردسر دارد و کار اشتباهی است اما باید ورود کرد و توکل به خدا داشت و ان شاء الله مشکلی پیش نمی آید.

معظم له در پایان بر لزوم قدر دانستن شب 23 ماه مبارک رمضان تاکید کردند و اظهار داشتند: همه مردم به خصوص جوانان عزیز قدر این شب را بگیرند و حوائج خود را از خدا بخواهند و تصمیم برای مسیر حق در سال آینده بگیرند؛ افراد بسیاری بودند که چنین شبی را در سال گذشته درک کردند اما امسال نبودند؛ معلوم نیست در آینده چه اتفاقی رخ دهد؛ امیدوارم آخرین شب قدر  عمر هیچ یک از ما نباشد ولی به هرحال باید قدر شب بیست و سوم ماه رمضان را دانست.

انتهای پیام/313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha