شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
درس خارج آیت الله العظمی سبحانی

حوزه/ حضرت آیت الله سبحانی وجود مبارک امام علی(ع) به عنوان پیرو و امام پس از پیامبر (ص) را از مهمترین دلایل حقانیت نبوت پیامبر دانستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت‎الله سبحانی بعد از ظهر امروز در بیست و پنجمین روز از ماه مبارک رمضان در درس تفسیر سوره الصف که در مدرسه حجتیه برگزار شد، با اشاره به نامه نگاری پیامبر اکرم(ص) با قیصر روم گفتند: در این نامه رازها و اصول بسیاری است که باید به مداقه اهل نظر برسد.

ایشان افزودند: در این نامه با تکریم و احترام قیصر از جمله سلام  علی من اتبع الهدی استفاده شده است که به اشتباه بسیاری این جمله را در نامه نگاری های خود به هر شخصیتی بیان می کنند که در حالی که نباید این جمله را برای هر شخصیتی به کار برد.

این مرجع تقلید بیان کردند: پیامبر(ص) در ادامه می فرمایند که مردم به دین ملوک خود هستند و سپس اسلام را به وی عرضه کردند و فرمودند که اگر اسلام بیاورد دو پاداش دارد که هم خود هدایت شده و هم دیگران را هدایت کرده است و اگر اسلام نیاورد بالعکس دو گناه کرده است.

حضرت آیت‎الله سبحانی با ذکر این مطلب که نامه پیامبر اکرم(ص) به روم شرقی که شامل شامات و فلسطین و... بود ارسال شد، تصریح کردند: کسی که نامه را آورده بود ادب را رعایت کرد؛ ملک روم پس از بازکردن نامه، نام خود را بر نام من مقدم آورده است و من را به اسلام فرا می‎خواند.

ایشان بیان کردند: پس از دریافت نامه پیامبر، سراغ فردی از اهالی مکه را در شام گرفتند که در آن زمان ابوسفیان در شامات به سر می‎برد؛ به همین دلیل بود که به دربار قیصر احضار شد و  پاسخ هایی که به قیصر داد و همه را نیز با دندان روی جگر گذاشتن به درستی پاسخ داد؛ پاسخ عجیبی از ملک شنید.

معظم له بیان کردند: وقتی سوالات هفت گانه قیصر به انتها رسید، وی از پاسخ ها به این نتیجه رسید که نگارنده نامه قطعا رسول است؛ زیرا هم راستگو است و هم از خاندان شریفی است و هم در خاندان وی پادشاهی نبوده است و هم پیروانش از وی رویگردان نشدند و جوانان و طبقه پایین بیشترین گرایش را به ایشان دارند.

حضرت آیت‎الله سبحانی با ذکر این مطلب که در خصوص پیامبر سه راه شناخت وجود دارد، خاطرنشان کردند: معجزات به خصوص قرآن مهمترین راه شناخت اسلام و پیامبر است که  کسی نتوانست، چون قرآن کتابی بیاورد؛ قاطعیت قرآن در خصوص عدم توان بشر برای آوردن کلامی چون قرآن نشان می‎دهد که رسول قرآن، یک رسول واقعی است.

معظم له با ذکر این مطلب که ظهور پیامبر در عهدین بیان شده است، گفتند: یکی از اشتباهات مترجمان در خصوص نام احمد است که آنها نام پیامبر یعنی احمد را ترجمه کرده اند که به معنی ستوده است که بین ستوده و پسندیده اختلاف ایجاد می شود که باعث می شود که عده ای بیان کنندکه منظور پسندیده است و پسندیده نیز لقب جبرایئل است.

ایشان تصریح کردند: جمع قرائت و شواهد در خصوص پیامبر حکم به اثبات بی چون و چرای نبوت پیامبر(ص) میدهد؛ پیامبر اکرم(ص) امی ( کسی که مکتب نرفته و معلم نداشته است) بود یعنی بدون اینکه معلم داشته باشد این قرآن را آوردند که این مساله حاکی از اعجاز پیامبر است.

معظم له گفتند: قرآن کتابی بدون محدودیت است؛ شاهنامه ده ها هزار بیت شعر دارد که اگر ده کارشناس روی این کتاب کار کنند ،کار این کتاب است ولی در این 14 قرن فلاسفه و ادبا و عالمان و حکیمان و... روی این کتاب کار کرده اند و هنوز هم جای کار دارد.

حضرت آیت‎الله سبحانی یادآورشدند: قرآن کریم، کتاب بدون اختلاف است؛ بین نوشته‎های دوران جوانی و غیر جوانی اختلافات کثیری وجود دارد؛ هیچ اختلافی بین آیات قرآن وجود ندارد؛ قرآن در 23 سال نازل شده است و در کوران مشکلات و جنگ‎ها و... صدها و صدها موضوعات دینی و علمی و... را بدون هیچ اختلافی بیان کرده است که هنوز هم تحقیقات در خصوص قرآن به حدا کمال نرسیده است.

ایشان گفتند: پیروان پیامبر یکی از مصادیق حقانیت پیامبر اکرم(ص) است؛ از اینکه امام علی(ع) و سلمان و ابوذر و... پیرو این مرد هستند نشان می دهد که این پیامبر، یک پیامبر الهی بوده است؛ امروز جهان به نهج البلاغه که دریایی بیکران است افتخار می کند ولی صاحب آن خود را غلامی از غلامان و تابعان پیامبر میداند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha