شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
محمد رضا مرادی

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: دولت آمریکا از این امر خرسند نیست که ارتش سوریه پیشروی گسترده‌ای را رقم زده و تعدادی از چاه‌های نفت و گاز در دیر الزور را که تحت اشغال داعش بود، تحت تصرف خود درآورده و به همین دلیل دولت آمریکا می‌خواهد جنگ ساختگی در سوریه به راه اندازد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، محمد رضا مرادی کارشناس ارشد غرب آسیا و تحلیلگر و پژوهشگر مسائل جهان اسلام با اشاره به نقشه جدید آمریکا برای سوریه با وجود پیشروی های ارتش سوریه در مقابله با تروریست ها در گفت و گو با سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه به چرایی بهانه جدید آمریکا برای حمله به سوریه پرداخت.

محمدرضا مرادی کارشناس غرب آسیا با بیان شکست های اخیر آمریکا در پرونده های مختلف خاورمیانه در سال های اخیر در گفت و گو با سرویس بین الملل حوزه گفت: در شرایط کنونی منطقه به سمتی پیش می رود که به هیچ وجه مطلوب آمریکا نیست. چرا که متحدین این کشور نتوانسته اند در راستای اهداف آمریکا حرکت کنند. عربستان در یمن نتوانسته است در 820 روز گذشته به موفقیتی دست پیدا کند و نیروهای انصارالله که خود را متحد ایران اعلام کرده اند دست بالا را در عرصه میدانی دارند، در لبنان نیز گزینه مورد نظر محور مقاومت یعنی میشل عون توانست به ریاست جمهوری برسد، حربه جدید و محاصره قطر با هدف دور کردن قطر از ایران و برخی از گروه های مقاومت نیز با ناکامی مواجه شده است. بنابراین وضعیت در منطقه حتی بدون در نظر گرفتن عراق و سوریه کاملا به ضرر آمریکا در حال رقم خوردن است.

شکست های مکرر جبهه غربی عربی و عبری دلیل بهانه تراشی آمریکا در سوریه است

وی ادامه داد: تروریست های مورد حمایت جبهه غربی- عربی- عبری در عراق نتوانستند خود را به مرکز این کشور برسانند و روز به روز در 3 سال گذشته عقب نشینی کردند و اخیرا موصل نیز به عنوان آخرین مقر اصلی آن ها در عراق آزاد شد. این در حالی است که ارتش سوریه نیز با آزادسازی بسیاری از مناطق زنگ پایان تروریست ها را به صدا درآورده است. بنابراین شاهد شکست سیاست های مداخله جویانه آمریکا و کشورهای حامی آن در منطقه هستیم. و این مسئله باعث شده است تا ترامپ از  اقدامی جدید برای مواجهه با وضعیت کنونی سخن بگوید.

ترامپکارشناس غرب آسیا با اشاره به اتهامات اخیر ترامپ به دولت سوریه و اهداف پشت پرده این اتهامات گفت: در چنین شرایطی که ترامپ خود را بازنده تحولات منطقه می داند و به ویژه در سوریه و عراق دستاورد قابل توجهی کسب نکرده است به ابزار جدیدی  یعنی تهدید سوریه به حمله نظامی توسل جسته است.  از آنجا که چیزی نمانده که داعش پایتخت خلافت خود خوانده‌اش در عراق (موصل) و در سوریه (رقه) را از دست بدهد، دلایل حضور نیروهای آمریکا و ائتلاف بین‌المللی در حال منتفی شدن است؛ به همین دلیل دولت آمریکا می‌خواهد وارد مرحله جنگ‌های ساختگی با دولت سوریه شده و بهانه‌های واهی جدیدی را به منظور ادامه جنگ برای طولانی‌ترین مدت ممکن مطرح کند.

مرادی تصریح کرد: درهمین ارتباط کاخ سفید در بیانیه‌ای بامداد سه‌ شنبه گذشته بدون ارائه هیچگونه مستنداتی دولت سوریه را به آماده شدن برای انجام یک حمله شیمیایی در سوریه متهم کرده بود. ساعاتی بعد از این ادعا، وزارت دفاع آمریکا هم در بیانیه‌ای مدعی شد تحرکاتی از ارتش سوریه را در پایگاه هوایی «الشعیرات» در استان حمص رصد کرده که احتمالاً آماده شدن دمشق برای انجام «یک حمله شیمیایی دیگر» را نشان می‌دهد. در واقع ترامپ در حالی دولت سوریه را تهدید به حمله به بهانه استفاده ارتش سوریه از سلاح شیمیایی کرده است که  ارتش و نیروهای مسلح سوریه در عرصه میدانی پیروزی‌های مهم و استراتژیکی به دست آورده اند که روی آوردن نظام سوریه به استفاده از سلاح‌های شیمیایی آن هم در مناطق غیر نظامی و علیه مردم کشورش را بی‌معنی می‌کند و این سوال بسیار مهم را مطرح می‌کند که در این شرایط واقعا دمشق چه نیازی به استفاده از این سلاح‌ها دارد.

وی خاطر نشان کرد: بدون تردید یکی از دلایل آمریکا و رژیم صهیونیستی از این اقدام، پیشروی ارتش سوریه در استان دیر الزور و نزدیک شدن به شکست محاصره شهر دیر الزور توسط داعش است. دولت آمریکا از این امر خرسند نیست که ارتش سوریه در حلب، حمص و حماة، حومه دمشق پیشروی گسترده‌ای را رقم زده و مرزهای سوریه و عراق را در شرق برای نخستین بار باز کرده و تعدادی از چاه‌های نفت و گاز در دیر الزور را که تحت اشغال داعش بود، تحت تصرف خود درآورد ه و به همین دلیل دولت آمریکا می‌خواهد شرایط را مجدداً در سوریه مشتعل کند چراکه نمی‌خواهد این جنگ به هیچ وجه متوقف شود.

بهانه آمریکا چراغ سبزی به تروریست ها برای حمله شیمیایی به سوریه است

مرادی با اشاره به سایر ادعاهای آمریکا علیه دولت سوریه گفت: واشنگتن چند ماه پیش هم با این ادعا که دولت سوریه از «الشعیرات» برای حمله شیمیایی به منطقه «خان شیخون»، واقع در استان ادلب سوریه استفاده کرده است، این پایگاه هوایی را هدف حملات موشکی قرار داده بود.  این ادعا در حالی مطرح شد که دمشق در سال 2014 زرادخانۀ تسلیحات شیمیایی خود را به نمایندگان سازمان ملل و سازمان منع تسلیحات شیمیایی تحویل داد. بنابراین طرح این مسئله در شرایط فعلی بهانه و فرصت جدیدی به تروریست ها برای استفاده از حمله شیمیایی خواهد داد.

وی در پایان گفت: در کل آمریکا به دنبال آن است تا با استفاده از این ابزار از یک طرف برای تروریست ها و نیروهای مورد حمایت خود در سوریه زمان بخرد تا به نوعی خود را بازیابی کنند و از سوی دیگر با تحت فشار قرار دادن دولت سوریه قدرت چانه زنی خود در مذاکرات سیاسی را بالا ببرد. اما ترامپ این واقعیت را فراموش کرده است که سوریه 2017 به هیچ وجه قابل مقایسه با قبل نیست و در سوریه جدید ارتش در تمامی نقاط دست بالا را دارد. بنابراین متهم کردن ارتشی که در موضع قوی قرار دارد تنها مُسکنی برای شکست های پی در پی تروریست ها در سوریه و عراق است.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha