شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
درس تقریرات قواعدالفقهیه

حوزه/ درس تخصصی فقه باعنوان «القواعدالفقهیه» تقریرات درس خارج فقه حضرت آیت الله سبحانی، در فصل تابستان هفته ای یک روز (شنبه ها)، در استان گیلان برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از گیلان، درس تخصصی فقه باعنوان "القواعدالفقهیه" تقریرات درس خارج فقه حضرت آیت الله سبحانی توسط حجت الاسلام والمسلمین علی شایان فومنی، در فصل تابستان هفته ای یک روز(شنبه ها)، در استان گیلان برگزارمی شود.

 دراین جلسات تعریف قواعد فقهیه و تاریخچه آن و تفاوت قواعد فقهیه و مسائل اصولیه و برخی قواعد از جهت تعریف قاعده ومفردات آن وتفاوتش با سایر قواعد براساس نظرات فقهای متقدم و متاخر و معاصر مطرح ومورد بحث و بررسی قرارمی گیرد.

در جلسه هفته جاری که در صومعه سرا برگزار شد، حجت الاسلام شایان درادامه مباحث گذشته، به تفاوت ها وتمایز دوقاعده فقهی «من ملک شییاملک الاقراربه» و «اقرارالعقلاعلی انفسهم جایز» پرداخت و گفت: این دوقاعده موضوعاً ومحمولاً باهم متباین ومتفاوت هستند و نمی شود که بگوییم «ماالفرق بین القاعدتین؟» ضمن اینکه علاوه برمباحث فقهی درمسایل مربوط به مباحث حقوقی وکیفری نیز این دوقاعده هرکدام جداگانه کاربرد دارند.

وی افزود: این تفاوت در واقع تباین وتفاوت جوهری است و نمی شود گفت این دوقاعده یکی هستند

حجت الاسلام شایان همچنین در ادامه، درقالب مثالهایی تفاوت این دوقاعده فقهیه بیشتر بیان کرد و دربخشی از جلسه نیز به سوالات واشکال ها پاسخ داد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha