جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه کشور، قدرت علمی و تولید فکر را امتیاز بزرگ حوزه های شیعه دانست و از تدوین چشم انداز پنج ساله حوزه خبر داد و گفت: امروز حوزه علمیه در معرض خطر و آسیب است که باید چالش ها و آسیب ها را شناخته و آن را معالجه کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تبریز، آیت الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه های علمیه کشور، ظهر امروز یکشنبه در مراسم تودیع و معارفه مدیر حوزه علمیه آذربایجان شرقی، در مدرسه حضرت ولی عصر(عج) تبریز برگزار شد، با اشاره به جایگاه علمای خطه آذربایجان، گفت: سخن گفتن از علمای آذربایجان ساده نیست، چرا که تاثیرات بزرگی در جهان داشتند، اگر از تاریخ حوزه ها، چهره های این خطه را برداریم حوزه های ما به مراتب سقوط می کنند.

مدیر حوزه های علمیه کشور با بیان این که بزرگان دینی آذربایجان تاثیرات بسزایی در پیشرفت فکر دینی و فقه و فلسفه و تفسیر جهان تشیع داشته و دارند، افزود: انتظار می رود حوزه علمیه آذربایجان شرقی مجدد به اوج برسد.

شاخص های حوزه عصر انقلاب اسلامی

وی همچنین با بیان اینکه حوزه علمیه از تاریخ مشعشع و نورانی برخوردار است، تصریح کرد: اینکه یک نهاد هزار سال به تربیت عالم بپردازد، شگفت انگیز است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: انقلاب ها و نهضت های بزرگی از دل حوزه های علمیه برخاسته است، به عنوان مثال وقتی تشیع در غربت بود علمایی از مکتب تشیع، قلب خلافت عباسی را در بغداد تسخیر کردند.

آیت الله اعرافی با تاکید بر این که حوزه علمیه عصر انقلاب اسلامی ضمن صیانت از پیشینه خود باید بر تعالی آن بیفزاید، ابراز داشت: حوزه باید واقعا علمی باشد؛ امتیاز حوزه های علمیه شیعه قدرت علمی و تولید فکر آن است.

مدیر حوزه های علمیه کشور تصریح کرد:  میراث علمی حوزه علمیه باید صیانت شود، عمق فکری و اندیشه قوی قوام حوزه علمیه است.

آیت الله اعرافی، بعد علمی را شاخصه اصلی حوزه های علمیه دانست و خاطرنشان کرد: علوم انسانی غربی رقیب فکری ماست، اما حوزه های علمیه در حد لازم اقدام نکرده اند.

رئیس جامعه المصطفی در ادامه افزود: حوزه در طراز انقلاب اسلامی باید از لحاظ اخلاقی پاک و مصون بماند، امروز حوزه علمیه در معرض خطر و آسیب است، باید چالش ها و آسیب ها را شناخته و آن را معالجه کنیم.

مدیر حوزه های علمیه کشور تاکید کرد: حوزه علمیه باید اجتماعی و مردمی و متصل به بدنه جامعه باشد، اگر اجتماع ما دچار آسیب های اجتماعی است حوزه علمیه هم باید پاسخگو باشد.

وی با اشاره به ضرورت تقویت نگاه تمدنی در حوزه های علمیه، اظهار کرد:  اسلام دین پاسخگو به تمام مسایل است و حوزه علمیه نیز پذیرای همه دانش هاست. نگاه بین المللی باید در حوزه علمیه تقویت شود که فعالیت جامعه المصطفی العالمیه در همین راستاست.

اجرای ۵۰۰ عنوان برنامه در حوزه های علمیه

آیت الله اعرافی در ادامه با اشاره به تدوین ۵۰۰ عنوان برنامه برای چشم انداز پنج ساله حوزه، گفت: امیدواریم سال ۱۳۹۷ اولین سال برنامه پنج ساله باشد و انتظار داریم همه استان ها نیز برنامه پنج ساله خود را تدوین کنند.

مدیر حوزه های علمیه کشور  همچنین تاکید کرد: تعامل نهادهای حوزه ای در استان ها بین حوزه علمیه برادران و خواهران و جامعه المصطفی العالمیه و دستگاه های فرهنگی باید تقویت شود.

آیت الله اعرافی در پایان بر ضرورت دشمن شناسی تاکید کرد و گفت: شیطان یکی از بزرگ ترین دشمنان انسان است و انبوهی از آیات قرآنی در این زمینه وجود دارد. شیطان به صورت مرحله ای تمام اندیشه انسان را به دست می گیرد، شیطان با مشاهده رشد انسان حریص تر می شود و حب مقام و منصب را به خورد افراد می دهد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha