پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله العظمی بروجردی

حوزه/ طلاب اگر برای بندگی و عبودیت خدا و انجام‌ وظیفه به این مسیر آمده‌اند، بدانند از روز اول که وارد شده‌اند، به مقصد رسیده‌اند و هر روزی که می‌گذرد، در مقصد سپری می‌شود.

آیه؛

ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُونِ/ ذاريات- 56

من جنس و انس را نيافريدم جز براي اين‌كه عبادتم كنند

آینه؛

حکایت؛ مرحوم آیت‌الله العظمی  بروجردی یک روز سر درس فرمود: یک عده از طلاب و مبلغین اسلامی مرتب سؤالی از من می‌کنند، امروز می‌خواهم جواب دهم، سؤال می‌کنند ما چه وقت به مقصد می‌رسیم؟ ‌از وقتی‌که طلبه می‌شویم تا چه زمانی باید تلاش و کوشش کنیم تا به نتیجه و مقصد برسیم؟‌ و از کجا بفهمیم که به مقصد رسیده‌ایم یا نه؟

‌مرحوم حضرت آیت‌الله بروجردی در پاسخ فرمودند: همه محصلین علوم دینی و همه مبلغین و مروجین شریعت نبوی، باید بدانند اگر برای دنیا و رسیدن به زخارف مادی دنیا به حوزه و سلک روحانیت آمده‌اند، هیچ‌گاه به مقصد نمی‌رسند و از اول اشتباه آمده‌اند و باید تغییر مسیر دهند. این راه، راهی نیست که انسان را به مادیات دنیا برساند، مادیات هم انسان را به رشد و پیشرفت واقعی نمی‌رساند؛ اما اگر برای بندگی و عبودیت خدا و انجام‌ وظیفه به این مسیر آمده‌اند بدانند از روز اول که واردشده‌اند، به مقصد رسیده‌اند و هر روزی که می‌گذرد در مقصد سپری می‌شود.1

روزها فکر من این است و همه‌شب سخنم                           که چرا غافل از احوال دل خویشتنم

از کجا آمده‌ام آمدنم بهر چه بود؟                                         به کجا می‌روم آخر ننمایی وطنم2

  1. با اقتباس و ویراست از پورتال اطلاعرسانی آیةالله العظمی بروجردی
  2. مولوی

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha