پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کد خبر: 424752
۹ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۱
عرفه

حوزه/ روز عرفه روز دعا و نیایش و استغفار و بخشش است، روز بازگشت به آغوش معبود...

خبرگزاری حوزه – تبریز:

دعای عرفه امام حسین(ع) دارای عالی ترین مراتب بندگی به درگاه خداوند متعال است و این روز فرصتی است تا همه مومنان از زبان امام آزادگان و سرور شهیدان مراتب عبودیت را بار دیگر زمزمه کرده و دل به رضای خداوند بسپارند.

دعای عرفه سالار شهیدان حضرت ابا عبداللّه الحسین (ع) یکی از دعاهای است که از مضامین بلند و معارف عمیق برخوردار است؛ تضرع به درگاه خداوند و اقرار به گناهان، توبه و انابه و درخواست عفو از خداوند متعال و روی آوردن به صفات پسندیده و اعمال خیر از جمله مضامین این دعای شریف است، روز عرفه روز طلب بخشش است که امام حسین(ع) آن را به خوبی از درگاه حق مسئلت دارد.

شناخت خداوند و بیان صفات الهی از جمله فراز های ابتدائی این دعا است که بستر درخواست از ذات الهی فراهم می آورد: «اَلْحَمْدُ لله الَّذى لَیْسَ لِقَضآئِهِ دافِعٌ وَلا لِعَطائِهِ مانِعٌ وَلا کَصُنْعِهِ صُنْعُ صانِعٍ».

عرفه روزی است که طبق روایت معصوم(ع) در آن «موقعیتی برای اعتراف به گناه در نزد پروردگار پیش می ‌آید»، این دعای عظیم با بیان عظمیت الهی و به زبان آوردن نعمت های بی کران خداوند و قدر شناسی در آن زمینه را برای طلب مغفرت از حق تعالی هموار می کند: «کُلُّ ذلِکَ اِکْمالٌ لاِنْعُمِکَ عَلَىَّ وَاِحْسانِکَ اِلَىَّ ».

روز عرفه، روز دعا و استغفار و توجه است، امام حسین(ع) در این روز خداوند متعال را توصیف به کرامت و بخشش می کند: «وَ أَکْرَمُ مَنْ عَفَا» خدای سبحان تنها بخشنده ‌ای است در کنار بخشش خود، گناه انسان را از یاد او می برد و با بخشش، شرمساری درونی انسان را می تواند از بین ببرد.

حضرت اباعبدالله(ع) می فرماید: «اَللّهُمَّ اجْعَلْنا فى هذَا الْوَقْتِ مِمَّنْ سَئَلَکَ فَاَعْطَیْتَهُ» خدایا در این وقت ما را از کسانى قرار ده که از تو درخواست کردند و تو به آنان عطا فرمودى‏ و در ادامه می فرمادید: « تابَ اِلَیْکَ فَقَبِلْتَهُ» به سویت بازگشتند و آنان را پذیرفتى؛ روز عرفه در حقیقت فرصت بازگشت به درگاه الهی است.

امام حسین(ع) خداوند متعال را چنین توصیف می کند:« اَنْتَ الْجَوادُ الْکَریمُ»، خداوند کریم و دارای جود و عظمیت است؛ پس در این روز از کرامت الهی باید غفران معاصی را مسئلت کرد.

مراسم دعای عرفه در مساجد شهر تبریز

به همین مناست مراسم دعای عرفه امروز پنجشنبه با حضور هیات های مذهبی و طلاب و روحانیون و اقشار مختلف مردم در امامزاده سید حمزه بن موسی بن جعفر(ع) تبریز و ۷۰ مسجد دیگر آذربایجان شرقی برگزار می شود.

سخنران مراسم دعای عرفه در مصلای امام خمینی(ره) تبریز حجت الاسلام علاءالدینی خواهد بود و حسین یزدان پناه دعای عرفه را قرائت می ‌کند؛ این مراسم از ساعت ۱۵ آغاز می شود.

همچنین مراسم قرائت دعای عرفه با دعا خوانی حجت الاسلام رسول برگی در حسینیه پنج تن آل عبا در میدان آذربایجان تبریز برگزار خواهد شد؛ هاشم مونسی و مهدی حسینی نیز در این مراسم مدیحه سرایی می کنند.

همچنین مراسم قرائت دعای عرفه به همراه مراسم برائت از مشرکین و غبارروبی در جوار گلزار شهدای وادی رحمت تبریز برگزار می شود.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha