جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه کشور با اشاره به ضرورت انقلابی ماندن و انقلابی عمل کردن حوزه، تصریح کرد: حوزه انقلابی، مقاوم، هوشمند و دارای عیار بالای علمی است و اراده و عزم دارد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، آیت الله علیرضا اعرافی، پیش از ظهر امروز در مراسم عمامه گذاری طلاب غیر ایرانی در مشهد، با بیان اینکه رسالت های جدیدی پیش روی حوزویان است، گفت: هر کسی هر چه در توان دارد باید بکار گیرد، زیرا همه دنیا آماده شنیدن پیام اسلام هستند و زمینه نشر معارف الهی در فضای جهانی آماده است و بدانیم که مخاطب ما جمعیت بیش از 7 میلیاردی امروز و نسل آینده آنان است.

مدیر حوزه های علمیه کشور با اشاره به ضرورت انقلابی مانده و انقلابی عمل کردن حوزه، تصریح کرد: حوزه انقلابی، مقاوم، هوشمند و با عیار بالای علمی است و اراده و عزم دارد.

رئیس جامعه المصطفی ادامه داد: المصطفی پرچم برافراشته اندیشه های ناب اسلام و مروج فکر اصیل در جهان است و استادان باید با این نگاه و چشم انداز برنامه ریزی و عمل کنند.

وی ضمن گرامی داشت آغاز سال تحصیلی و عید غدیر خم و ولادت امام هادی(ع) با اشاره به اینکه دستگاه های اموی و عباسی برای محو دستگاه ولایت و امامت انواع حیله ها  را به کار گرفته بودند، اظهار کرد: آنان برای اضمحلال و از بین بردن خط امامت و رهبری جامعه حدود 10  روش را به کار گرفتند.

وی با اشاره به اینکه مأمون به تحلیل شیوه‌های مختلف پرداخت و در نهایت خواست با انحلال ولایت و امامت و هضم و ادغام آن نسبت به از بین بردن این خط اقدام کند، گفت: این امر شیوه ای متفاوت و پیچیده بود و در واقع مأمون با دوستی و اعلام ولایت عهدی به این پدیده بسیار خطرناک دست زد.

مدیر حوزه های علمیه کشور با اشاره به الزام و اصراری که در پذیرش این امر در فراخوانی آن حضرت به خراسان و اعطای ولایتعهدی وجود داشت، اظهار کرد: امام رضا(ع) با سخت ترین موقعیت ها مواجه بودند و این استراتژی پیچیده و بی سابقه را مأمونی اجرا می کرد که هوشمند و دانش دوست بود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: امام رضا(ع) نیز از این فرصت استفاده کرد تا جریان امامت و ولایت را به منطقه ای وسیع انتقال دهند.

آیت الله اعرافی در ادامه با اشاره به اینکه حفظ خط مقابله با ظلم و دستگاه غاصب یکی از اموری است که علاوه بر گسترش تشیع توسط سه امام معصوم(ع) بعد از امام رضا(ع) ادامه یافت، عنوان کرد: آمادگی برای غیبت کار دیگر ایشان بود تا جامعه برای غیبت امام عصر(عج) آماده شود.

وی، تعامل با دنیا و هوشمندی و حکمت برای اتخاذ راهبردهای درست و نیز ایستادگی و مقاومت و نشکستن در مقابل امواج طوفانی دوران را از اموری دانست که باید از امام رضا(ع) درس گرفت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه خطاب به طلاب چند نکته را توصیه و خاطر نشان کرد: امروز جهان شرایطی پیچیده و حساس دارد و تشنه دریافت حقیقت است.

مدیر حوزه های علمیه کشور با بیان اینکه حوزویان باید توشه ای برگیرند که همه ادیان و حتی افراد بی دین طرف تعامل و مخاطب باشند، گفت: سخن ما جنگ میان ادیان نیست، در حالی که دست هایی به دنبال این است که از جنگ غنی و فقیر دور شود و به جنگ دینی بپردازند که در این زمینه «المصطفی» باید پیشگام هوشمندی، جامعیت و نگاه وسیع باشد زیرا بر تعامل و ارتباط تاکید داریم.

موفقیت در گرو نظم، کار و برنامه ریزی است

وی با بیان اینکه اگر کسی استعداد فراوان داشته باشد، کافی نیست بلکه کار مجدانه و تلاش، انسان را به نتیجه می رساند، در توصیه ای دیگر فرصت عمر و مدیریت جوانی را مورد تاکید قرار داد و گفت: این مدیریت باید مهندسی شود و راه آن نیز نظم، تلاش، کار، عشق به کار، علم و دانش، همت بلند، آینده نگری، برنامه ریزی دقیق، ارتباط با استادان و ... می باشد، که در نهایت می تواند انسان را به پیش ببرد.

برنامه 5 ساله دوم المصطفی

رئیس جامعه المصطفی با بیان اینکه برخی فارغ التحصیلان «المصطفی» در آینده ده‌ها موقعیت و فرصت دارند که امروز باید برای آن آماده شوند. اضافه کرد: «المصطفی» از سال 96 وارد دومین برنامه پنج ساله شده که به طور مثال بیش از 390 رشته و گرایش در این برنامه طراحی شده است.

آیت الله اعرافی به طراحی و تدوین کار ویژه هایی در حوزه علمیه که حدود 20 تا 30 طرح آن نسبت به امور خارجی است، اشاره و خاطر نشان کرد: باید قله های علمی و دروس قوی خارج و کلام در کشورهایی مانند افغانستان که از سابقه علمی حوزوی برخوردار بوده اند شکل بگیرد.

نظام آموزشی با نگاه تقریبی

وی در ادامه ضمن تقدیر از تعامل خوب حوزه خراسان و مسئولان استانی با «المصطفی» در مشهد، گفت: انتظار از «المصطفی» بیش از اینهاست زیرا در سایه اندیشه مقام معظم رهبری فرصتی برای انتقال معارف دینی و اندیشه اهل بیت(ع) به دنیا پیش آمده است.

مدیر حوزه های علمیه کشور با اشاره به همایش بزرگ اخیری که در افغانستان برگزار شد، ابراز کرد: در این همایش گفتم که نظام آموزشی داریم که علاوه بر ارائه علوم اهل بیت(ع)، از مذاهب گوناگون نیز با نگاه تقریبی و تعاملی پذیرش می شوند و این نگاه اگر در جهان اسلام باشد دردهای امروز اسلام را درمان می کند و در واقع نظام آموزشی درست موجب تقابل با تشیع انگلیسی و تسنن آمریکایی است.

عمامه، نماد وفاداری و ایثار است

وی در بخش پایانی سخنان خود با تاکید بر اینکه تعمم نماد فداکاری و ایثار در راه دین است، گفت: برای اولین بار روحانیت در ده‌ها کشور دنیا نهادینه شده است و عمامه نیز نماد وفاداری به اسلام و سربازی امام عصر(عج) و انقلاب و نظام اسلامی است.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه باید از تکبر، منیت و هواهای نفسانی دور بود، افزود: یادتان باشد که عمامه سند دانش شماست و بزرگانی مانند شیخ صدوق(ره) تا عصر حاضر همچون امام راحل آنرا بر سر داشته اند.

گفتنی است، در این مراسم که حجت الاسلام و المسلمین سید مصباح عاملی، مدیر حوزه علمیه خراسان نیز حضور داشت، تعداد 23 تن از طلاب غیر ایرانی به لباس مقدس روحانیت ملبس شدند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha