جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ رونمایی از نرم افزار مقتل الحسین(ع)_یوسفی غروی

حوزه/ وقتی به نحوه حضور نصارای نجرانی یمنی نظر می اندازیم متوجه می شویم که حضور این نصرانی ها در سال آخر زندگانی پیامبر برای مباهله به محضر پیامبر وارد شدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»،حجت الاسلام والمسلمین یوسفی غروی پیش ازظهر امروز در مراسم رونمایی از مقتل الحسین(ع)، با اشاره به سالروز مباهله اظهارکرد: آیات مباهله در سوره آل عمران بیان شده است؛ این سوره از حسب ترتیب نزول سوره سوم پس از هجرت است که سال سوم هجرت بیان شده است ولی همگان متفق القول هستند که مباهله در سال آخر عمر پیامبر واقع شده است.

وی گفت: این چالش، یک چالش علمی است؛وقتی به نحوه حضور نصارای نجرانی یمنی نظر می اندازیم متوجه می شویم که حضور این نصرانی ها در سال آخر زندگانی پیامبر برای مباهله به محضر پیامبر وارد شدند.

این پژوهشگر تاریخ اسلام یادآورشد: نکته مهم آن که زمانی پیامبر از مکه به مدینه هجرت کردند دو تاریخ قمری با نسیء و بی نسیء ایجاد شد و با ابلاغ آیات برائت در سال نهم این دو تاریخ، به یک تاریخ هجری مبدل شد؛ این مساله به این خاطر آن بود که پیامبر اکرم(ص) در سال قبل از آن، این دو تاریخ را به یک تاریخ مبدل کردند.

استاد حوزه بیان کرد: پس زمانی که بیان شده است که نصرانی ها در سال دهم به وارد شدند به تاریخ نسی کفار قریش نبود؛ شاهد این مساله نیز حضور ماموریتی امام علی(ع) شش ماه بعد از مباهله به یمن برای دریافت جزیه اهل یمن به بیت المال بود؛ پس این مساله بیانگر این است که مباهله پیش از حج الوداع انجام شده است.

وی با اشاره سالروز شهادت آیت الله مدنی گفت: همواره احساس تکلیف می کرد که باید در عرصه تبیین معارف اهل بیت(ع) در میان ایتام آل محمد(ع) اقدام کنند.

وی افزود: ایشان وظیفه شناس بود و به هر میزان که توان داشتند در مسیر اهل بیت(ع) مسیرهای زیادی را طی می کردند و در ایران نیز پیش از انقلاب در همدان فعالیت علمی و تبلیغی داشت و در نجف نیز منبر علمایی برگزار می‎کرد.

استاد حوزه بیان کرد: در آن سالها آیت الله مدنی نسبت به انتشار یک مقتل محرّف ابی مخنف در نجف اعتراض کردند؛ در پژوهش هایی که در آن سالها انجام دادم متوجه شدم که پژوهشگران غربی و اهل سنت، ابی مخنف را به عنوان یک راوی قوی بیان کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین یوسفی غروی اظهارکرد: ابی مخنف، مباحث تاریخی خود را به شکل پخته ای منتشر کرده است و پس از پژوهش‏هایی که در آن سالها انجام دادیم به این نتیجه دست یافتیم که ابی مخنف مباحث قوی را بیان کرده است.

وی گفت: روات اخبار ابی مخنف در کتابی که در خصوص اخبار ابی مخنف در انشارات جامعه مدرسین منتشر کردم به تفصیل بیان و پژوهش کرده ام؛ ابی مخنف در حوالی سال 100 هجری مصاحبه های متعددی را با شاهدان حادثه کربلا و جریان های پیش و پس از کربلا انجام داده است و به همین دلیل گزارش او از مقتل، کهن ترین گزارش از این حادثه است.

این استاد حوزه با اشاره به این مطلب که ابی مخنف دارای 70 کتاب است و در سال 157 هجری نیز دارفانی را وداع گفته است، بیان کرد: وی در دوران امام سجاد(ع) و امام باقر(ع) وامام صادق(ع) زندگی کرده است؛اگر از ابتدای این مقتل، محافظت می‎شد و نقل اخبار کربلا این چنین پراکنده نمی شد امروزه مجموعه کاملی از گزارشات مرتبط به عاشورا در اختیار داشتیم.

وی گفت: مرحوم شیخ مفید در کتاب ارشاد خود از این گزارش استفاده می کنند؛ تاریخ طبری نیز اخبار این کتاب یعنی مقتل ابی مخنف را در خود جای داده است؛ پس از شیخ مفید مقاتل دیگری از جمله لحوف سید طاووس منتشر شد و مقتل شیخ مفید عملا به دست فراموشی سپرده شد ولی این مقاتل با این سیر در نرم افزار مقتل الحسین(ع) جانمایی شده است.

این پژوهشگر تاریخ اسلام یادآورشد: مقاتل زیادی نوشته شده است ولی هنوز اسناد اخبار مقتل بررسی نشده است؛ باید التزامی باشد؛ مقتل محرف ابی مخنف حداقل 20 خطا و غلط فاحش وجود دارد که بنده این 20 غلط را با ادله کافی بیان کرده ام؛ در جنوب عراق روز هفتم محرم بازار را می بندند و مجددا باز می کنند و دوباره در روز عاشورا و تاسوعا مغازه ها را می بندند و تعبیر آنها آن است که این روز، روز شهادت حضرت عباس است که این مساله از تحریفات همین مقتل محرف است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha