چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
آیت الله نوری همدانی

حوزه/ حضرت آیت الله نوری همدانی گفتند: هیچ واجب و تکلیفی به وسعت امر به معروف و نهی از منکر نمی شناسیم. امر به معروف ونهی از منکر کلیه تکالیف را تحت نظر خود قرار داده است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزرای «حوزه» از بیروت، حضرت آیت الله نوری همدانی در ادامه سفر خود به لبنان، عصر روز گذشته با گروهی از فعالان فرهنگی حزب الله دیدار کردند.

هیچ واجبی به وسعت امر به معروف و نهی از منکر نمی شناسیم

معظم له در این دیدار با اشاره به اهمیت امر به معروف و نهی از منکر گفتند: هیچ واجب و تکلیفی به وسعت امر به معروف و نهی از منکر نمی شناسیم. امر به معروف ونهی از منکر کلیه تکالیف را تحت نظر خود قرار داده، همان طور که امیرالمؤمنین(ع) نیز در نهج البلاغه می فرماید تمام کارهای خیر در برابر امرو به معروف و نهی از منکر مانند نم اندکی در برابر دریا است.

ایشان با بیان این که تمام فرائض الهی به وسیله امر به معروف و نهی از منکر اقامه می شود، افزودند: امنیت تمام راه ها و امور مربوط به جسم و جان و سیاست و فرهنگ در سایه این فریضه الهی تامین می شود و عمران و آبادی زمین نیز به وسیله این فریضه است.

سه شرط امر به معروف و نهی از منکر

معظم له در ادامه با اشاره به شرایط امر به معروف و نهی از منکر گفتند: فقها سه شرط را برای امر به معروف و نهی از منکر قرار داده اند: علم به معروف و منکر، احتمال تاثیر بوده و ضرری در میان نباشد.

حضرت آیت الله نوری همدانی در ادامه افزودند: نکته مهم این که آیا شرایطی که ذکر شده، واجب است یا وجوب؟ اگر شرایط وجوب باشد، به این معنا است که اگر شرایط مفقود شد، امر به معرف و نهی از منکر واجب نیست، اما اگر شرایط واجب باشد، به این معنا است که باید آنها را تحصیل کنیم.

نظر صاحب جواهر و امام خمینی درباره شرایط امر به معروف ونهی از منکر

معظم له در ادامه خاطرنشان کردند: صاحب جواهر به تبعیت از محقق، این شرایط را شرط وجوب می داند، اما امام خمینی(ره) در تحریر الوسیله و بنده در کتابی که نوشته ام، اینها را شرط واجب می دانیم، به این معنا که واجب است یاد بگیریم معروف و منکر چیست و همچنین اقداماتی برای تاثیر گذاری آن انجام دهیم و بررسی کنیم که اگر تاثیرگذاری وجود ندارد چگونه آن را ایجاد کنیم؟

معظم له یادآور شدند: اگر منکری بسیار عظیم یا معروفی بسیار مهم باشد، ضرر آن را هم باید تحمل کرد.

حضرت آیت الله نوری همدانی خاطر نشان کردند: شاید تعجب کنید صاحب جواهر می گوید اگر امر به معروف و نهی از منکر ضرری داشته باشد، دیگر واجب نیست و در مواردی مانند مؤمن آل فرعون و میثم تمار که با وجود اینکه می دانستند ضرر وجود دارد و باز هم به میدان می آمدند، صاحب جواهر می گوید بر آنها واجب نبوده است.

ایشان ادامه دادند: به نظر ما این نظر صحیح نیست و این فریضه مهم را نمی توان به راحتی کنار زد و گفت واجب نیست، به ویژه این که امر به معروف و نهی از منکر هم مراتبی دارد و بنا بر روایات، هرکس بتواند با قلب، زبان و دست خود امر به معروف و نهی از منکر کند اما اقدام نکند، مانند مرده ای است که در میان زندگان است.

این مرجع تقلید در بخش دیگر سخنان خود گفتند: عده ای به ما می گویند تشکیل حکومت اسلامی شرعا واجب نیست و بر عهده مردم است که اگر خواستند آن را تشکیل دهند، ولی ما در مقابل آنها به این کلام نهج البلاغه تمسک می کنیم که اگر امر به معروف و نهی از منکر را ترک کنید، بدترین های شما بر شما حاکم و مسلط خواهند شد.

حضرت آیت الله نوری همدانی در پایان با اشاره به داستانی از مفضل، یکی از اصحاب امام صادق(ع) که با عده ای از افراد غیر ملتزم به امور شرعی ارتباط داشت، خاطر نشان کردند: بر ما لازم است با تمام گروه ها ارتباط داشته و تاثیرگذار باشیم زیرا طبق حدیثی از پیامبر گرامی اسلام(ص) اگر خداوند به وسیله ما یک نفر را هدایت کند، برای ما بهتر است از آنچه که آفتاب بر آن می تابد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha