جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام عباسی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین عباسی با تأکید بر این که علوم انسانی علم اداره انسان ها و مدیریت جوامع انسانی است،گفت: غرب همواره به دنبال مصرف کننده کردن کشورهای اسلامی و شرقی در حوزه علوم انسانی است، چرا که تمدن ها با نگاه به علم اداره جوامع، به جایگاه های خود دست می یابند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین عباسی در مراسم آغاز سال تحصیلی موسسه آموزش عالی علوم انسانی که در سالن اجتماعات مجتمع امین قم برگزار شد، تصریح کرد: آغاز فصل جدید تلاش علمی را به همه شما عزیزان، اساتید محترم و دانش پژوهان گرامی و همکاران ارجمند موسسه آموزش عالی علوم انسانی تبریک عرض می کنم.

وی در ابتدا به روایتی از ائمه اطهار(علیهم السلام) اشاره نمود و ابرازداشت: امام جعفر صادق(علیه السلام) در حدیثی به جایگاه علم آموزی اشاره نموده می فرمایند؛ «مَنْ تَعَلَّمَ اَلْعِلْمَ وَ عَمِلَ بِهِ وَ عَلَّمَ لِلَّهِ دُعِيَ فِي مَلَكُوتِ اَلسَّمَاوَاتِ عَظِيماً »

حجت الاسلام والمسلمین عباسی افزود: عرصه آموزش در حوزه های علمیه که المصطفی بر شاخه تنومند آن ایستاده، رسالت محور است؛ برخورداری از رسالت الهی در میان اساتید، طلاب و دانش پژوهان از مهمترین تمایزات جامعه المصطفی با دیگر نهادهای آموزشی فعال در عرصه های بین المللی است.

وی با بیان این که انسان همواره باید عامل به علم و دانش های اکتسابی باشد، اظهار داشت: عمل برای خدا و رساندن رسالت معرفتی علوم از مهمترین ویژگی هایی است که طلاب المصطفی باید خود را بدان آراسته نمایند.

معاون آموزش جامعه المصطفی العالمیه افزود: بر اساس آموزه های دینی، بزرگی حقیقی در باطن هستی از آن کسانی است که برای خدا یاد بگیرد، برای خدا عمل کند و در راه خدا علم را به آدمیان بیاموزد.

وی به ویژگی های برجسته مؤسسه آموزش عالی علوم انسانی اشاره نمود و ابراز داشت: جامعه المصطفی در جای جای دنیا همواره ابعاد مختلف آموزشی، پژوهشی و فرهنگی را دنبال نموده، در تمام قلمروهایی که ورود می کند، نیازی از نیازهای علمی و معرفتی حهان پاسخ داده می شود.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی در ادامه به شش قلمرو مهم آموزش های المصطفی اشاره نمود و اظهار داشت: علوم اسلامی اعم از فقه و اصول، علوم قرآن و حدیث، حکمت و ادیان، تاریخ و سیره، فرهنگ و زبان و نیز علوم انسانی از شش قلمرو دانشی است که در دستور کار نظام آموزشی جامعه المصطفی قرار دارد.

وی با تأکید بر این که امیدواریم در آینده قلمروهای جدیدی را در حوزه های آموزشی ایجاد نماییم، اظهار داشت: علوم انسانی و اجتماعی یکی از شش قلمرو مهم دانش های ورودی است که در جامعه المصطفی نگاهی ویژه به این حوزه خاص وجود دارد.

معاون آموزش جامعه المصطفی العالمیه تاکید کرد: تمام مجموعه های جامعه المصطفی در کنار هم می توانند کاروان علمی و آموزشی المصطفی را به پیش برده، رسالت دینی و الهی این نهاد فاخر بین المللی را در جهان به منصه ظهور و بروز برسانند.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی آمایش علمی و آموزشی در حوزه های بین المللی را مهم ارزیابی نمود و اظهارداشت: باید برای هر نیازی آموزش های ویژه­ای را مد نظر قرار داده، بر حسب نیاز جوامع انسانی دانش های خاصی را مورد توجه قرار دهیم.

وی با تأکید بر این که علوم انسانی علم اداره انسان ها و مدیریت جوامع انسانی است، خاطرنشان کرد: متأسفانه برخی از جریان ها به دنبال تنزل نگاه علوم انسانی و کم ارزش جلوه دادن آن در میان جوامع اسلامی و شرقی هستند، در حالی که تمدن ها با نگاه به علم اداره جوامع به جایگاه های خود دست یافته اند.

معاون آموزش جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به این که غرب به دنبال مصرف کننده کردن کشورهای اسلامی و شرقی در حوزه علوم انسانی است، اظهار داشت: علوم انسانی علم تمدنی است که اندیشمندان بزرگ اسلامی در گذرگاه های مختلف تاریخی نیز بدان اشاره کرده اند.

وی با بیان این که علوم انسانی در دنیای جدید نقش راهبردی دارد، یادآور شد: با توجه به اهمیت علوم انسانی حوزه های علمیه و به طور خاص جامعه المصطفی رسالت تبیین علوم انسانی متناسب با نگاه و فرهنگ اسلامی را مد نظر قرار داده است.

معاون آموزش جامعه المصطفی العالمیه خاطرنشان کرد: کسانی که با تاریخ تحولات فلسفه علم آشنایی دارند، به خوبی می دانند که نگاه پوزیتیویستی و رئالیستی خام که علم را فارغ از اسلامی و غیر اسلامی تعریف می کند، در فلسفه علم در انزوای مطلق قرار دارد.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی با اشاره به این که علوم انسانی بیش از هر علم دیگری از زیرساخت ها  و مبانی الهی بهره مند است، اظهار داشت: در سالیان اخیر و به برکت فضای فکری انقلاب اسلامی برای خلق تمدن نوین اسلامی، توجه به علوم انسانی با مبانی و پارادایم های دینی، توسعه چشم گیری یافته و در ایران اسلامی بیش از جاهای دیگر مورد توجه قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: امروز ظرفیت عظیمی از کشور اعم از حوزه و دانشگاه در راستای ارائه علوم انسانی مبتنی بر مبانی الهی که فعالیتی تمدنی است حرکت می کند که نیازمند کوششی مضاعف است؛ چرا که علوم انسانی غرب که اکنون مشاهده می شود، محصول 300 سال فعالیت هزاران پژوهشگر و محققی است که روز به روز به دنبال توسعه آن هستند.

معاون آموزش جامعه المصطفی العالمیه با بیان این که در طرح تحول آموزشی و در حوزه های مختلف پژوهشی و تولید محتوا نیازمند علوم انسانی مبتنی بر نگاه الهی هستیم، اظهارداشت: جامعه المصطفی در طرح تحول آموزشی به دنبال ارائه رشته های علوم انسانی از دوره کارشناسی است؛ این طرح نوید دهنده تحول در نظام آموزشی المصطفی است.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی در پایان ضمن تقدیر از برگزار کنندگان این مراسم، اظهار داشت: امیدواریم تمام اساتید و مدیران جامعه المصطفی در عملیاتی سازی طرح تحول آموزشی مشارکت نموده، به منظور توسعه حوزه های آموزشی، گام های زمانبندی شده و منسجم تری را با مشارکت تمام المصطفائیان داشته باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha