جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین مصباح عاملی / مدير حوزه علميه خراسان

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خراسان تدوین آثار و خاطرات، توانمندسازی علمی ایثارگران و جانبازان و خانواده های آن ها، توانمندسازی فرهنگی و ارتباط مستحکم ایشان با مسئولان حوزه علمیه را به عنوان پیشنهادهایی برای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب در حوزه علمیه خراسان معرفی کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین سید مصباح عاملی، در اردوی یک روزه ایثارگران حوزه علمیه خراسان و خانواده های آن ها که در اردوگاه مازندران در مشهد مقدس برگزار شد با اشاره به تقارن شروع سال تحصیلی، هفته دفاع مقدس و ماه محرم، ابراز کرد: این تقارن یک حرکت و روند تاریخی را به ما متذکر می شود که تعلیم و تربیت، جهاد و شهادت و استمرار این فرهنگ سه مرحله اساسی در تحقق حوزه علمیه انقلابی است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان افزود: شخصی که می خواهد در مسیر جهاد و شهادت حرکت کند قبل از هر چیز نیاز به تعلّم و تربیت دارد و تنها انسان آگاه، ساخته شده و شخصی که جهاد با نفس کرده باشد می تواند در این مسیر به موفقیت برسد.

مدیر  حوزه علمیه خراسان با تأکید بر نقش اثرگذار طلاب حوزه علمیه در هدایت و راهنمایی جامعه، عنوان کرد: طلبه مجاهد یک مجاهد عادی نیست چراکه علاوه بر حرکت در مسیر جهاد و شهادت، همواره مسئولیت ارشاد و هدایت مردم را نیز بر دوش دارد.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی، تعلّم و تربیت را مهم ترین و زیربنایی ترین گام در مسیر جهاد و شهادت دانست و گفت: شهدا، ایثارگران و جانبازان حوزه علمیه و خانواده های ایشان پیشانی حوزه های علمیه هستند و بدون ایشان پیشگامی حوزه علمیه در عرصه دفاع از آرمان ها و ارزش ها دیده نمی شود.

وی با اشاره به آیه «إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوَالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ...» (توبه/ 111)، اظهار کرد: جانبازان و ایثارگران حوزه علمیه اسناد تاریخی ماندگاری برای حرکت جهادی آن و نمادی از توأمانی علم و عمل در میدان های مختلف بوده اند.

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان این که انقلاب اسلامی تحولی بنیادین در ادیان ابراهیمی و در سرنوشت تاریخ ایجاد کرده است، ابراز کرد: دفاع از مکتب و حریم اهل البیت (ع) علاوه بر کسب علم، آگاهی و شایستگی های لازم، احتیاج به استقامت و پایداری در مسیر حق دارد.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان، توحید و خدامحوری، عدالت و دادگستری و کرامت انسانی را سه محور اساسی در ادیان الهی از جمله اسلام معرفی کرد و گفت: جهاد در مسیر حفظ حرمت حریم مکتب اجتناب ناپذیر است چراکه تحقق محورهای یاد شده منافع دشمنان ما را به خطر می اندازد و آن ها خواستار بی عدالتی، ظلم، کفر و استثمار هستند.

حجت الاسلام والمسلمین عاملی تصریح کرد: استمرار فرهنگ جهاد و شهادت در حفظ دستاوردها و آرمان های مکتب ضروری و خود مرحله ای از جهاد است و می توان گفت که شعار «جنگ جنگ تا پیروزی» امروز به «جنگ جنگ تا رفع فتنه در جهان» تغییر پیدا کرده است.

مدیر حوزه علمیه خراسان، تبیین صحیح فرهنگ جهاد و شهادت را یکی از وظایف اصلی طلاب حوزه علمیه دانست و افزود: اگر این روحیه و فرهنگ جهادی و انقلابی در حوزه علمیه و جامعه زنده بماند، حرکت به سمت فعالیت مجاهدانه، پرهیزکاری، انقلابی گری و تعالی به صورت خودبخود اتفاق می افتد.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی در بخش دیگری از سخنان خود تدوین و حفظ آثار، زندگی نامه ها، دست نوشته ها و خاطرات، توانمندسازی علمی ایثارگران و جانبازان و خانواده های آن ها، توانمندسازی فرهنگی و ارتباط مستحکم ایشان با مسئولین حوزه علمیه را به عنوان پیشنهادهایی برای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب در حوزه علمیه خراسان برشمرد.

وی عنوان کرد: جانبازان و ایثارگران حوزه علمیه خراسان ثبت خاطرات خود را دست کم نگیرند چراکه همین نوشته ها می تواند عاملی در استمرار روحیه انقلابی و انتقال آن به نسل های بعدی باشد که خلأ آن اکنون حس می شود.

مدیر حوزه علمیه خراسان در پایان گفت: فرهنگ جهاد و شهادت باید ابتدا در ما و خانواده های ما تثبیت شده و از آن جا سرازیر جامعه شود تا بتواند نقش تحول آفرین خود را در جامعه به نمایش بگذارد.

انتهای پیام/313/25

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha