پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
راهپیمایی مسلمانان ایلینویز برای حمایت از مسلمانان روهینگیا برگزار می‌شود

حوزه/جامعه اسلامی مسجد النور در شهر کاربندیل در ایالت ایلینویز آمریکا، راهپیمایی مسالمت آمیزی به منظور حمایت از حقوق از دست رفته مسلمانان روهینگیا در میانمار و پاکسازی قومیتی علیه آنان برگزار کرد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از aboutislam،جامعه اسلامی شهر کاربندیل در ایالت ایلینویز آمریکا صبح امروز ، راهپیمایی مسالمت آمیزی به منظور حمایت از حقوق مسلمانان روهینگیا در میانمار که به دست ارتش برمه در معرض «پاکسازی قومیتی آشکار» قرار گرفته‌اند برگزار کردند

این راهپیمایی که توسط مسجد النور، مرکز اسلامی مسلمانان کاربوندیل از ساعت 11 صبح آغاز شد و تا میدان اصلی شهر ادامه یافت. هدف از برگزاری این گردهمایی و تظاهرات، آگاه سازی مردم شهر درباره وضعیت اسفناک مسلمانان روهینگیا و جمع آوری کمک‌های مالی برای آوارگان و کمک به اسکان آنان عنوان شده است.

سومره مخدوم از این مسجد که به همراه خانواده‌اش با مسلمانان آواره در مرکز فرهنگی روهینگیا در شیکاگو ملاقات داشته می‌گوید: این مسئله کاملا سیاسی است و جنگ بر سر منابع می‌باشد و همه چیز به همین جریان برمی‌گردد.

محتشم شمسی از برگزارکنندگان این راهپیمایی در جنوب ایالت ایلینویز در این باره به خبرنگاران گفت: در طی سه هفته گذشته 400 هزار مسلمان روهینگیا به بنگلادش آواره شده‌اند. روستاهای آن‌ها با وسعت بیش از 100 کیلومتر سوزانده شده و در سال 1982 ملیت و حق شهروندی‌شان را از دست داده‌اند. از آن زمان تاکنون این گروه مسلمانان بدون سرزمین هستند. ما می‌خواهیم مردم از بی‌عدالتی‌ها و ظلم و ستم در سرزمینی را که رئیس جمهور آن برنده جایزه نوبل صلح شده است آگاه شوند.

مسلمانان روهینگیا در میانمار که سازمان ملل متحد از آنان به عنوان یکی از سرکوب شده‌ترین اقلیت‌های مذهبی یاد می‌کند، حق شهروندی نداشته و دولت میانمار که اکثریت این کشور را بودایی‌ها تشکیل می‌دهند حاضر به پذیرش حق شهروندی آنان به عنوان جامعه روهینگیا نبوده و از آنان به عنوان بنگالی نام می‌برد. با کودتای ارتش در سال 1962، ساختن مساجد و مدارس اسلامی مذهبی در این منطقه برای آنان ممنوع شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha