پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
غفلت دولت هند نسبت به رسوم شیعیان در ایام محرم

حوزه/ شیعیان ایالت تلنگانا در هندوستان نسبت به عدم تخصیص بودجه برای نگهداری و مرمت مراکز اسلامی به ویژه عاشوراخانه‌های محل برگزاری مجالس عزاداری امام حسین (ع)، شکایت کردند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه به نقل از deccanchronicle، شیعیان ایالت تلنگانا در کشور هندوستان نسبت به عدم اختصاص بودجه برای نگهداری و تعمیر مساجد و مراکز اسلامی شیعیان شکایت کردند.

درحالی که بودجه مشخصی توسط دولت هندوستان برای ماه محرم به مساجد شیعیان اختصاص داده شده، میر هادی علی رئیس سازمان «تمام شیعیان هند» در این ایالت اعلام کرد که بودجه سال قبل نیز هنوز به طور کامل این مرکز پرداخت نشده است.

هادی علی در این باره گفت: بخشی از بودجه در سال 2016 و مبلغی نیز پیش از نشست مربوط به برنامه‌ریزی های محرم امسال داده شد که خیلی دیر بود. دولت از ما انتظار دارد چه کاری با این پول انجام دهیم در حالی که بودجه را اینقدر دیر و تنها چند روز پیش از آغاز سال جدید داده‌اند؟

میر فراست علی باقری از شخصیت‌های برجسته شیعیان هند و سخنگوی حزب ایالتی بهاراتیا جاناتا  نیز گفت: دولت به تعهداتش نسبت به شیعیان هندوستان عمل نمی‌کند.

غفلت دولت هند در مرمت عاشوراخانه‌ها

وی افزود:  بخش رفاه اقلیت‌ها جامعه شیعیان را یک جامعه کوچک تلقی کرده و نسبت به آن‌ها غفلت می‌کند. آن‌ها اعلامیه‌ای در رابطه با تخصیص بودجه برای کارهای عمرانی در رابطه با ساختن «عاشورا خانه‌ها» صادر کرده‌اند اما اینکه این پول چه زمانی و توسط چه کسی قرار است داده شود معلوم نیست!

عاشوراخانه‌ها همان حسینیه‌های عزاداری امام حسین (ع) هستند که در هندوستان ساخته شده‌اند. معروف‌ترین این بناها عاشورا خانه پادشاهی از اماکن تاریخی در حیدرآباد هند است که در دوران قطب شاهیان توسط محمد قلی قطب شاه برای عزاداری ماه محرم ساخته شد. هم اکنون نیز مراسم عزاداری محرم در این مکان برگزار می‌گردد.

یکی از اعضای ارشد جامعه نیز گفت: زمانی که ما برای مرمت و تعمیر عاشوراخانه‌ها آمدیم دولت مجوز صادر نکرد. ما می‌خواهیم پیش از فروریختن این بناها ساختمان‌ها را تعمیر و بازسازی کنیم.

سید الطاف حیدر رضوی از اعضای سابق شورای قانونگذاری(ویدان پریشاد) گفت: من مسئله را در چندین جلسه دبیرخانه مطرح کردم و حتی جلساتی با مقامات ارشد داشتم اما آن‌ها بودجه را آزاد نکردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha