پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
نشست سیری در نهج البلاغه در هرات

حوزه/ اگر در نهج‌البلاغه تحقیق و بررسی کنیم، متوجه می‌شویم که سخنان حضرت امام علی(ع) در تمام امور کارساز است و ما می‌توانیم با پیاده کردن آن در زندگی فردی و اجتماعی، به رستگاری برسیم.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از آوا، در دومین نشست علمی "سیری در نهج‌البلاغه" که از سوی دفتر نمایندگی مرکز فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی تبیان در هرات برگزار شد، کارشناسان تأکید کردند که سخنان امام علی‌(ع) در نهج‌البلاغه بر حکومت‌داری و سیاست تأکید فراوان داشته، تا جایی که شگفتی اندیشمندان را برانگیخته است.

نهج البلاغه درس های فردی و اجتماعی دارد

سید عبدالله نایاب، جامعه شناس و آگاه امور فرهنگی در این نشست گفت: از نهج‌البلاغه می‌شود درس‌های مختلفی در عرصه‌های گوناگون فردی و اجتماعی گرفت.

وی افزود: هر کسی که به سخنان نهج البلاغه عمل کند، می‌تواند راه‌های خوبی را پیموده و به رستگاری دنیا و آخرت برسد و همان خلیفه خداوند بر روی زمین شود.

این آگاه امور اجتماعی افزود که در حال حاضر دنیای سیاست آلوده به بازخوردهای فکری انسان‌هایی است که از سیاست به عنوان ابزار استفاده می‌کنند تا به هدف‌شان برسند. آنها ممکن است که شعارهای خوب و دهن‌پُرکُن بدهند، اما در عالم واقع، برای رسیدن به هدف، از هر وسیله‌ای استفاده می‌کنند.

سیاست مورد نظر امیرالمؤمنین(ع) سرمایه سعادت دنیا و آخرت است

وی افزود: بر ماست که به گفته‌های امام علی(ع) برای پیشبرد سیاست ناب اسلامی و رساندن بشر امروزی برای زمینه‌سازی حکومت عدل الهی توسط ولی خدا و حجت حق، عمل کنیم.

نایاب یادآور شد انسان تعجب می‌کند چطور حضرت علی(ع) به عنوان پیشوای دین، علاوه بر پرداختن به آخرت و سعادت اخروی، بر مادیات دنیا و سیاست و حکومت این قدر تأکید و توصیه می‌کند، در حالی که باید انسان را به سوی آخرت سوق داده و از دنیا باز دارد.

او اذعان داشت که "حضرت علی(ع) برقراری حکومت و سیاست را بر مبنای جامعه‌ی آرمانی به گونه‌ای زیبا بیان می‌کند، که با تحقق آن علاوه بر اینکه انسان در دنیا به سعادت می‌رسد، در آخرت نیز رستگار خواهد بود". پس اگر در زمینه‌ی عدالت در نهج‌البلاغه به تحقیق بپردازیم و از آن الگو بگیریم، بدون شک زندگی فردی خوب و اجتماع سالمی خواهیم داشت.

نایاب یادآور شد: امام علی(ع) در دوران حکومت‌داری خود سعی کرد بی عدالتی های پیشین را جبران کند و این مساله باعث شد که در زمان حضرت، زور، زر و تزویر دست در دست هم بدهد و هرج و مرج به وجود بیاید.

این آگاه امور دینی خاطرنشان ساخت از طرفی هم شیعه، پا جای پای امیرالمومنین و ائمه معصومین(ع) می‌گذارد. یعنی این که تمام زندگی حضرت علی(ع) باید در زندگی ما نیز تحقق پیدا کند. اگر این مسائل تحقق پیدا کند و واقعا به عنوان شیعه و پیرو واقعی حضرت علی(ع) گام برداریم، مشکلات و معضلات جامعه حل می‌شود. برخلاف آن چه که دوستان به سبک کوچه بازاری آن به عنوان شیعه تعبیر می‌کنند، ما ادای شیعه بودن را در می‌آوریم. ادای شیعه در آوردن تا شیعه بودن فرق است.

تکلیف شیعه در زمان غیبت، مراجعه به فقها است

او در ادامه خاطرنشان ساخت که "پس از شهادت امام حسن عسکری(ع) و در دوران امام زمان، حضرت روشن کرده که فقهای دوران ما و از بین فقیهان، فقیه‌ترین زمان که عالم به زمان باشد، باید مدیریت جامعه را به دست بگیرد. پیروان اهل‌بیت(ع) باید این مساله را جدی گرفته تا به رستگاری برسند".

وی گفت: این مشکل ما است که خودمان را گول می‌زنیم و به رستگاری نمی‌رسیم. ائمه(ع) مشخص کرده‌اند که در زمان غیبت کبری، پیروان اهل بیت باید در تمام مسائل به فقیهان زمان مراجعه کنند.

دنیا در نهج البلاغه محل به دست آوردن بهشت است

از سوی دیگر، حجت‌الاسلام و المسلمین "محمد علی شریفی"، مسئول بخش علما و مبلغان نمایندگی مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان در هرات گفت که امام علی(ع) در نهج‌البلاغه، دنیا را به عنوان تجارت‌خانه‌ای‌ معرفی کرده که اگر انسان در این دنیا مطابق با دستورات الهی زندگی کند، می‌تواند در آخرت و یا حتی در همین دنیا، به رستگاری برسد.

به گفته‌ی شریفی، این دنیا محل تکامل انسان است، البته برای کسانی‌که در دین تفقه کرده و نماز را برپا دارند و از روزی که خداوند داده، در پنهان و آشکار انفاق کنند.

مسئول بخش علما و مبلغین مرکز تبیان در هرات یادآور شد که علی(ع) خطاب به کسی که دنیا را مورد مذمت قرار می‌داد، گفت که چرا دنیا را مذمت می‌کنی، در حالی که خود به مسائل دیگر مغرور شده‌ای؟ باطل‌های دنیا تو را فریب داده، چرا دنیا را نکوهش می‌کنی؟ آیا تو در دنیا مرتکب گناه شدی یا این‌که دنیا نسبت به تو این‌کارها را انجام داده و تو را وادار به گناه کرده است؟

به گفته‌ی شریفی، در اینجا علی(ع) به تعریف از دنیا پرداخته و می‌گوید که دنیا خانه‌ی صداقت و راستی است و هر آن‌چه که در دنیا می‌بینی، به حق آفریده شده است. دنیا کشتزار آخرت برای کسانی‌ است که به راستی زندگی کنند. اگر انسان سلامتی و سعادت در آخرت را طلب دارد، جایش همین دنیا است. این دنیا خانه‌ی غنا و ثروت است. وقتی که انسان از دنیا می‌رود، پرونده‌ی اعمال انسان بسته می‌شود و اگر می‌خواهد توشه‌ای را آماده کند، از همین دنیا که خانه‌ی غنا است، باید آماده کند.

این عالم دینی و فعال فرهنگی در پایان به سخنی از امام علی(ع) در مورد دنیا اشاره کرد و گفت که این دنیا خانه‌ی عبرت و موعظه است. هر چیزی که در این دنیا مشاهده می‌کنی، به عنوان یک موعظه است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha