جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله فاضل لنکرانی

حوزه/ رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با ابراز تاسف از این که متاسفانه برخی مداحان، تریبون مداحی را با تریبون وعظ و سخنرانی اشتباه می گیرند، بر لزوم بیان هر چه بهتر و عمیق تر مطالب از سوی وعاظ و خطبا برای عموم مخاطبان تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی ظهر امروز طی سخنانی در دیدار وعاظ قم و جمعی از مداحان، با اشاره به این که وعاظ و سخنرانان و مداحان اهل بیت(ع) نقش بسیار پررنگی در تبیین و ترویج معارف و شعائر اهل بیت(ع) دارند، اظهار داشت: به خصوص در شهر مقدس قم که اعتبار و اهمیت ویژه ای نسبت به دیگر شهرها دارد باید از ظرفیت عظیم وعاظ، خطبا، مداحان، مرثیه سرایان و سخنرانان نهایت استفاده را در جهت نشر معارف ائمه اطهار(ع) بُرد.

وی با بیان این که واقعه کربلا و نهضت سیدالشهدا(ع) در همه عالم نظیر ندارد، گفت: کسانی که دل در گرو محبت آستان مقدس اباعبدالله الحسین (ع) دارند هر سال یک جلوه جدیدی از این حقیقت عظیم برایشان متجلی می شود و این مساله از برکات نهضت حسینی است که همچنان تداوم دارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: محرم و صفر هر ساله دارای پیام و حرف جدیدی برای محبان و شیفتگان امام حسین(ع) است و البته ما باید بدانیم که چقدر پیوند و ارتباط با این نهضت و دستگاه داریم تا بتوانیم بیشترین بهره برداری را از این دستگاه بزرگ تربیتی و معرفتی داشته باشیم.

وی با اشاره به این که بی شک یکی از اهداف والای سیدالشهدا(ع) نجات مردم از گمراهی و ضلالت بوده است، گفت: با نگاهی به فرمایشات امام حسین(ع) در روز عاشورا متوجه می شویم که در درجه اول ایشان می خواست دست مردم گمراه را بگیرد و آن ها را نجات دهد و با وجود آن که می دانست خود نیز به شهادت می رسد اما در موعظه سپاه عمر سعد می فرمود که در کشتن من عجله نکنید و لااقل حرفم را بشنوید.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم بیان داشت: امروز هم خطبا ، وعاظ و مداحان باید به تاسی از گفتار و سیره نورانی حضرت تا می توانند باید در مسیر نجات مردم و آشنایی آن ها با نور معارف الهی بکوشند به خصوص در قبال نسل جوان که همه مسئولیت داریم.

وی اضافه کرد: به لطف الهی امروز در بین وعاظ و خطبا و سخنرانان به خصوص در شهر مقدس قم چهره های ارزشمند علمی و مدرسین خارج فقه و اصول حوزه حضور دارند که این مساله برای کشور و حوزه مایه افتخار است که چنین سرمایه های گرانقدری را در اختیار دارد.

وی ابراز داشت: انتظار مردم و مخاطبان از خطبا و سخنرانان محافل دینی این است که سال به سال مطالب قوی تر و عمیق تری ارایه کنند تا انشاالله به این وسیله محبت و معرفت مردم و نسل جوان به حضرات معصومین(ع) به خصوص سیدالشهدا(ع) بیشتر و عمیق تر شود.

آیت الله فاضل لنکرانی با تاکید بر لزوم حفظ حرمت و شان بالای منبر وعظ و خطابه و مداحی اهل بیت(ع) گفت: باید همه بدانیم که این منبر رسول خداست و لذا اگر واقعاً چیزی نمی دانیم بیهوده آن را بر زبان نیاوریم.

وی افزود: خوشبختانه در قم مداحان، حرمت خطبا و وعاظ را نگاه می دارند و حریم مداحی را با سخنرانی مخلوط نمی کنند و حال آن که در خارج از قم متاسفانه بعضاً شاهد هستیم که برخی مداحان تریبون مداحی را با تریبون سخنرانی اشتباه می گیرند که این وضع باید اصلاح شود.

۳۱۳/۸

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha