پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حجت الاسلام صادقی واعظ

این خطیب حوزه با اشاره به این که قیام امام حسین(ع) شامل دو بخش بود، تصریح کرد: مرحله نخست، حضور امام حسین(ع) در کربلا و نثارشدن خون مطهر حضرت در پای شجره اسلام است و مرحله دوم، طلوع خورشید نهضت به رهبری امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) از غروب عصر عاشوراست. اسیران کربلا در اصل و حقیقت، کاروان تبلیغ و ترویج نهضت حسینی بودند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا صادقی واعظ شامگاه پنجشنبه در مراسم سوگواری «هیئت عزاداری طویریج» که در شهرک امام خمینی(ره) قم برگزار شد، با اشاره به نقش مکمل بانوان در نهضت های الهی، اظهار کرد: در طول تاریخ بشریت، هر زمانی که اولیای الهی قیام و نهضتی را برای دین، هدایتگری و ارشاد آغاز کردند، قطعا زنان مومنی باور به قیامت داشتند و با تمام وجود در کنار حجت خدا ایستادند.

وی با بیان اینکه هاجر، آسیه، مریم و حضرت خدیجه(س) بخشی از زنان مومنی هستند که در طول تاریخ با نقش آفرینی خود، نهضت الهی را یاری کردند، گفت: رسول خدا(ص)، حضرت خدیجه(س) را در اسلام شریک می دانست زیرا این بانوی گرانقدر تمام ثروت خود را در راه دین قرار داد و نبی مکرم اسلام را تصدیق می کرد در دورانی که دیگران تکذیب می کردند.

این خطیب حوزه به نقش حضرت زهرا(س) در دفاع از امیرالمومنین(ع) اشاره داشت و افزود: هنگامی که امت در مسیر ضلالت قرار گرفت و یک شهر مقابل حجت خدا ایستاد، حضرت زهرا(س) با تمام وجود به دفاع از امام و مقتدای خود یعنی حضرت علی(ع) اقدام کرد.

حجت الاسلام والمسلمین صادقی واعظ با اشاره به نقش روشنگر حضرت معصومه(س) در رسوا کردن خاندان بنی عباس، گفت: امام رضا(ع) به جبر مامون در سکوت و بایکوت خبری از مدینه به ایران آمدند. حضرت معصومه(س) در این هنگام کاروانی را متشکل از برادران و نزدیکان خود راه اندازی کرده و همین مسیر را طی کردند و به هرشهری که رسیدند، از ظلم خاندان بنی عباس و مظلومیت حضرت رضا(ع) سخن گفتند.             

وی در ادامه با بیان اینکه نهضت عاشورا و قیام امام حسین(ع) از این قاعده مستثنی نبود، اظهار کرد: در نهضت حسینی شاهد نقش آفرینی بانوان و زنان اهلبیت(ع) هستیم.      

این خطیب حوزه با اشاره به اینکه قیام امام حسین(ع) شامل دو بخش بود، تصریح کرد: مرحله نخست، حضور امام حسین(ع) در کربلا و نثارشدن خون مطهر حضرت در پای شجره اسلام است و مرحله دوم، طلوع خورشید نهضت به رهبری امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) از غروب عصر عاشوراست. اسیران کربلا در اصل و حقیقت، کاروان تبلیغ و ترویج نهضت حسینی بودند.

حجت الاسلام والمسلمین صادقی واعظ افزود: اگر اهل بیت(ع) امام حسین در کربلا حضور نداشتند، دشمنان، واقعه عاشورا را به گونه دیگری جلوه می دادند. دشمنان متوجه نشدند کاروان اسیران کربلا با حضور در هر شهر و منطقه ای، نهضت حسینی را پیش می برند.

وی با بیان اینکه حضرت زینب(س) نقش بی بدیلی در پیشبرد نهضت حسینی دارد، تصریح کرد: ایشان که عالم، فهیم و مومن بودند، درس تفسیر قرآن کریم در دوران حکومت امیرالمومنین(ع) داشتند.

این خطیب حوزه با اشاره به اینکه حضرت زینب(س) در خطبه های خود در دوران اسارت، جنایت های انجام شده در کربلا را برای مردم بیان کردند، گفت: تمام کسانی که در ابتدای ورود کاروان اسیران کربلا به شهرهای خود به اهانت و جسارت می پرداختند، در هنگام خروج کاروان از شهر نادم بودند و توبه می کردند.

انتهای پیام/313/33      

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha