جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
معن بشور رئیس مرکز عربی بین المللی ارتباط و همبستگی

حوزه/ معن بشور گفت: مقاومت می تواند راه های متعدد و مختلفی داشته باشد که این تعدد می‌تواند بر اساس مبانی فکری مختلفی که وجود دارد پدید بیاید.

خبرنگار اعزامی «حوزه» به لبنان در حاشیه برگزاری دومین اجلاس بین المللی علمای مقاومت، درباره مسئله فلسطین و اهمیت حمایت مسلمانان از فلسطین و ضرورت تمرکز بر وحدت اسلامی با معن بشور به گفت‌وگو نشست. معن بشور رئیس مرکز عربی و بین المللی ارتباط و همبستگی است که در زمینه ایجاد ارتباطات میان امت اسلامی در جهان عرب و اسلام و همچنین مسئله فلسطین به عنوان مسئله اصلی مسلمانان فعالیت می کند. متن گفت‌وگو بدین شرح است:

 

شما از شرکت کنندگان در اجلاس بین المللی علمای مقاومت هستید. ارزیابی شما از این اجلاس چیست؟

بدون تردید این اجلاس از دستاوردهای مهمی است که در این ایام اتفاق افتاد، زیرا جهان عرب و اسلام در سالروز صدمین سال اشغال فلسطین و بیانیه بالفور قرار دارد و اهمیت ویژه این اجلاس از این جهت است که خود این اجلاس موجب وحدت مسلمانان است آن هم در زمانی که دشمنان تمام تلاش خود را برای فتنه انگیزی و ایجاد تفرقه میان مسلمانان و مذاهب اسلامی و قومیت ها به کار گرفته اند و امروز حضور شخصیت های اسلامی مذاهب مختلف و همچنین حضور شخصیت های مسیحی، این واقعیت را نشان می دهد که ادیان در مقابله با توطئه ها تکامل پیدا کرده و هوشیار شده اند.

ویژگی دیگر این اجلاس، وحدت بر اساس محور فلسطین است و ما شاهد هستیم مقاومت فلسطین و مقاومت لبنان و تمام آزاد اندیشان از نقاط مختلف جهان در اینجا جمع شده اند و این نشان می دهد فلسطین این توانایی را دارد که همه را دور خود جمع کند و نشان داد که ما با وجود اختلاف نظرهایی که در مذهب و اعتقادات و سیاست داریم، باید نقاط اشتراک خود را جستجو کنیم و زمانی که بر اساس نقاط اشتراکی که داریم با هم ملاقات کردیم می توانیم درباره مسائل مورد اختلاف هم گفت‌وگو کنیم. و آیا ما مهم تر از فلسطین چیزی برای محوریت وحدت داریم؟ آیا مسلمانان می توانند موضوع مشترکی مهم تر از بیانیه استعماری بالفور که زمینه اشغال فلسطین بود بیابند؟ این بیانیه نشان داد چه ارتباط عمیقی میان استعمارگران و صهیونیست ها وجود دارد و اکنون زمینه بسیار مناسبی است که با جمع شویم و آن را محکوم کنیم.

 

در این همایش شاهد حضور شخصیت هایی از مذاهب و کشورهای مختلف هستیم. این ویژگی چه پیامی با خود دارد؟

این حضور متنوع نشان می دهد که با وجود تمام تلاش هایی که برای تفرقه مسلمانان صورت می گیرد، هنوز هم اراده مسلمانان برای وحدت و اتحاد قوی تر از توطئه هایی است که برای متفرق ساختن و ایجاد فتنه طایفه ای و مذهبی صورت می‌گیرد و از این رو این اجلاس واکنشی عملی به توطئه های دشمنان است و نشان می دهد فلسطین و ظرفیت عظیم آن چگونه می تواند ما را بار دیگر در راه مبارزه با توطئه صهیونیستی متحد کند.

 

 در مراسم افتتاحیه اجلاس پیام امام خامنه ای به شیخ ماهر حمود قرائت شد و ایشان در این پیام بر ضرورت مبارزه متنوع با رژیم صهیونیستی تاکید کردند. نظر شما در زمینه مبارزه متنوع با رژیم صهیونیستی چیست؟

همان گونه که امام خامنه ای گفتند مبارزه با رژیم صهیونیستی باید در سطوح و میدان های مختلف صورت بگیرد و می تواند جنبه نظامی، سیاسی، فرهنگی، رسانه ای، فکری و اقتصادی داشته باشد در کنار این که تمام این جوانب می توانند تکامل داشته باشند.

مقاومت می تواند راه های متعدد و مختلفی داشته باشد که این تعدد می‌تواند بر اساس مبانی فکری مختلفی که وجود دارد پدید بیاید.

در کنفرانس بزرگ حمایت از انتفاضه فلسطین که چند ماه پیش در تهران برگزار شد، امام خامنه ای سخن مهمی را بیان کردند که آنچه برای ما مهم است، فعل مقاومت است و کاری به زمینه های فکری مقاومت نداریم[1] و من بر این باورم که چنین دیدگاهی یک دیدگاه سنجیده و سودمند در مبارزه با رژیم صهیونیستی است که نشان دهنده درک درست ایران از اهمیت فلسطین است و همین باعث شد من که یک عرب هستم در این نظریه با جمهوری اسلامی هم عقیده شوم در مناسبت های مختلفی که توانسته ام به ترویج این نظریه پرداخته ام.

 

در پایان از صحبتی دارید بفرمایید

من از حضور در این اجلاس خوشبختم، زیرا تمام از نظر من که در مرکز ارتباطات و همبستگی اسلامی فعالیت می‌کنم هرآنچه که موجب ارتباط و ملاقات میان مسلمانان باشد ارزشمند و سودمند است.

من از کسانی هستم که خواستار تشکیل اتحادیه کشورهای اسلامی مستقل هستم که در آن تمام مسلمانان چه عرب و چه ایرانی و چه ترک و کرد با هم متحد شوند و تا مسلمانان در سایه اتحاد بتوانند به استقلال و توسعه و عزت و کرامت دست بیابند.

 

[1]. بخشی از فرمایشات مقام معظم رهبری در ششمین کنفرانس انتفاضه تهران در اسفند 95:

«موضع ما نسبت به مقاومت یک موضع اصولی‌ است و ربطی به گروه خاصّی ندارد. هر گروهی که در این مسیر استوار باشد، با او همراه هستیم و هر گروهی که از این مسیر خارج شود، از ما دور شده است. عمق رابطه‌ی ما با گروه‌های مقاومت اسلامی فقط به میزان پایبندی آنان به اصل مقاومت مرتبط است».

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha