پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ مراسم گرامیداشت علامه طباطبایی(ره)

حوزه/ رئیس دانشکده قرآن و حدیث المصطفی(ص) بیان کرد : علامه طباطبایی خدمت بزرگی به عرصه روایات تفسیری کردند زیرا ایشان همیشه در تلاش بود که روایات تفسیری را با مبانی قرآنی ارایه کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی امشب در مراسم سالگرد ارتحال علامه طباطبایی در بیت این مفسر بزرگ قرآن در قم گفت: نقطه عطف تفاسیر شیعه در آثار مرحوم علامه بلاغی رغم خورد و ایشان با فعالیت های علمی بزرگ و روحیه و طبع بزرگی که در عرصه تحقیق داشت، نقطه عطفی را در این مسیر ایجاد کرد.

وی افزود: ایشان برای پاسخ به شبهات یهودیان در آن زمان زبان عبری را فراگرفت؛ ایشان این شبهات را از منبع یهودیت پاسخ داد؛ ایشان برای آموزش زبان کل شهریه حوزه خود را به این استاد می داد تا زبان عبری بیاموزد.

رئیس دانشکده قرآن و حدیث جامعه المصطفی(ص) گفت: مکتب علامه بلاغی دو جریان علمی را تولید کرد که شامل جریان قم و نجف است؛ ایشان دو شاگرد برجسته علمی داشتند که شامل آیات خوئی در نجف و علامه طباطبایی بود.

وی افزود: شاخه مرحوم آیت الله خویی کتابی به نام البیان را تولید کرد؛ رویکرد این کتاب، علوم قرآنی بود و به تفسیر کمتر پرداخته بود که دلایل متعددی داشت ولی این کتاب هنوز نیز کتاب روز ما است و مباحث بسیار عمیقی را مطرح می کند.

استادقرآن کریم تصریح کرد: در مکتب آیت الله خویی بزرگانی چون آیت الله معرفت پرورش پیدا کردند و جلوه قرآنی مرحوم بلاغی به آیت الله خوئی منعکس شد و از ایشان به علامه معرفت رسید.

حجت الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی گفت: در زمان جنگ اول ایران و عراق در بین سال های 50 تا 54 ایرانیان از عراق اخراج شدند و بزرگانی چون علامه معرفت وارد ایران و قم شدند و التمهید آیت الله معرفت که در نجف آغاز شد در قم به پایان رسید؛ آیت الله معرفت تفسیر اثری را در اواخر عمر آغاز و تنظیم کردند.

رئیس دانشکده قرآن و حدیث جامعه المصطفی(ص) یادآورشد: مرحوم علامه طباطبایی جلوه تفسیری علامه بلاغی را اخذ کردند و پس از بازگشت به ایران و فعالیت 10 ساله در تبریز، تفسیر بیان را به رشته تحریر درآوردند که تفسیری 3 جلدی روایی است.

وی افزود: ایشان پس از ورود به قم، تفسیر المیزان را آغاز کردند و این تفسیر در این شهر شکل گرفت؛ زمانی که این دو بزرگوار وارد قم شدند، نحله فکری و قرآنی آیت الله خوئی و جریان تفسیری در قم رشد پیدا کرد.

مفسر قرآن کریم تصریح کرد: بسیاری از مباحث آیت الله خوئی از بیانات علامه بلاغی است و بسیاری ار حرف های نوی علامه طباطبایی ریشه در تفکرات علامه بلاغی دارد.

حجت الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی گفت: علامه طباطبایی احاطه خاصی به روایات اهل بیت(ع) داشت ولی مبنایی که ذیل آیه سوره 44 سوره نحل در تفسیر تبین، بحث عدم حجیت خبر واحد را مطرح می کنند؛ ولی ایشان در ابتدا به روایات مراجعه می کردند ولی چون این روایت سند قوی نداشته است به سراغ آیه قرآن می رفتند و روایت را با این آیه سنجه می کردند.

رئیس دانشکده قرآن و حدیث جامعه المصطفی(ص) بیان کرد: مطالب و مباحث و روایات اهل بیت(ع) ریشه قرآنی دارند و به همین میزان علامه نیز سعی می کردند که روایات تفسیری را از دل آیات استخراج می کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha