پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی

حوزه/ تولیت آستان قدس رضوی با تأکید بر اینکه هیئت سیاسی به معنای وابستگی به یک جناح و جریان خاص نیست، بلکه به معنای آن است که نیاز جامعه را به خوبی بشناسد و متناسب با آن راهکار ارائه دهد. گفت: قیام عاشورا و نهضت حسینی تنها مختص به سال ۶۱ هجری نیست، بلکه نسخه هدایت بشریت به سوی عدالت‌، آزادگي‌، ظلم ستیزی و رستگاري‌ برای همیشه تاریخ است.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی، در گردهمایی خادمان فرهنگ رضوی که در تالار قدس حرم مطهر رضوی برگزار شد، با تسلیت فرا رسیدن سالروز شهادت امام رضا(ع)، هیئت‌های مذهبی را حرم و حریمی دانست که در آنجا صفات، کمالات و آموزه‌های اولیای الهی بیان می‌شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه به هر میزان معرفت آفرینی و بصیرت افزایی در هیئات مذهبی بیشتر باشد، به همان میزان به اهل بیت عصمت و طهارت تقرب دارند. تصریح کرد: اشعار و سروده‌های مداحان باید از مفهوم‌ و معنای قابل قبولی برخوردار و به سخن اهل بیت علیهم‌السلام نزدیک باشد، تا برای مخاطبان تحول آفرین و هدایتگر شود.

* لزوم بصیرت آفرینی سیاسی و اجتماعی

وی، معرفت آفرینی، بصیرت افزایی و بیان مناقب اهل بیت(علیهم السلام) را مبنا و اساس هیئات مذهبی معرفی و عنوان کرد: هیئات مذهبی همچون حرم‌های اهل بیت(علیهم‌السلام) قدسی و مایه آرامش هستند، این مکان‌ها می‌توانند اضطراب‌ها و تشویش‌های انسان را به سکینه و آرامش تبدیل می‌شود.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این مطلب که هیئت‌های مذهبی باید تشکل‌هایی معرفت آفرین، بصیرت افزا و جریان‌ساز باشند. تصریح کرد: هیئت باید کانون معرفت افزایی و بصیرت آفرینی در جامعه و نسبت به مسائل دینی، سیاسی و اجتماعی روشنگری داشته باشد.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه هیئت‌های مذهبی تشکل‌هایی مردم نهاد بوده که در تعمیق معنویت بسیار مؤثزر هستند، خاطرنشان کرد: هیئت‌های مذهبی کانون‌هایی اسلامی برای شکل دادن به اجتماعات و ارتباطات مردمی بر محور خداوند و اهل بیت علیهم‌السلام هستند.

وی افزود: بیان باید و نبایدهای دین، تعمیق ارزش‌های الهی، تبیین سبک زندگی اسلامی، طرح موضوعات بحث برانگیز در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی، برانگیختن آحاد مردم در مواقع لزوم برای دفاع از کشور، نظام، حرم اهل بیت علیهم‌السلام و کمک به دیگران از موضوعاتی است که می‌تواند در هیئات مطرح شود.

* هیئت‌های مذهبی جامعه را به سوی اندیشه و عمل انقلابی سوق دهند

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی با بیان این که هیئات مذهبی باید به روز و به‌هنگام بوده و دغدغه مردم را داشته باشند. ابراز کرد: هیئت‌های مذهبی با تأسی به رهبر معظم انقلاب، جامعه را به سوی اندیشه و عمل انقلابی سوق دهند.

وی با تأکید بر این که هیئت سیاسی به معنای وابستگی به یک جناح و جریان خاص سیاسی نیست، بلکه به معنای آن است که هیئت نیاز جامعه را به خوبی بشناسد و متناسب با این نیاز راهکار ارائه دهد. گفت: قیام عاشورا و نهضت حسینی تنها مختص به سال 61 هجری نیست، بلکه نسخه هدایت بشریت به سوی عدالت‌، آزادگي‌، ظلم ستیزی و رستگاري‌ برای همیشه تاریخ است.

وی اضافه کرد: زیارت جامعه کبیره، زیارت‌نامه امام رضا(ع) و ائمه اطهار(ع) همگی سراسر سیاسی است. از ابتدا تا انتهای این زیارت‌نامه‌ها سخن از سیاست و مشخص‌کردن خط، مسیر، اندیشه، تولی و تبری است و این که زائر در همان سمتی که حجت خدا بوده قرار بگیرد و از سمت دشمنان خدا بیزاری بجوید.

* اشعار مداحان هدفمند و روشنگر باشد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اشعار مداحان در هیئات مذهبی باید هدفمند و روشنگر باشد، تا موجب تصمیم‌سازی و تحول در مخاطبان شود. هیئات باید تصمیم ایستادگی در راه خدا، دشمن شناسی و دشمن ستیزی را در مخاطبان خود زنده کنند.

وی با اشاره به نقش تأثیر گذار هیئات مذهبی در تاریخ انقلاب اسلامی، اظهار کرد:  هیئات مذهبی در دوران دفاع مقدس، دفاع از حریم و حرم اهل بیت(ع)، جذب کمک‌‌های مردمی برای نیازمندان و بصیرت افزایی‌های سیاسی و اجتماعی نقش مهمی را ایفا کرده‌اند.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی در پایان گفت: اجتماعات عظیم در هیئات مذهبی پشتوانه امنیت ملی، نظام و فرهنگ اسلامی، زنده نگاه داشتن راه و سیره اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام هستند و هدایت این سرمایه عظیم برعهده هیئات مذهبی است. شکرگزاری سرمایه عظیم عشق مردم به اهل بیت(ع) در آن است که در هیئات مذهبی آنچه متناسب با نیاز روز و شایسته است، بیان شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha