سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
حجت الاسلام صدیقی

حوزه/ عضو شورای حوزه علمیه تهران با بیان اینکه انسان ذاتا فقیر و وابسته به خداست، بر ضرورت رعایت تقوا تاکید کرد و گفت: تقوا مجوز راهیابی به حریم پاکان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران، امروز صبح در جلسه درس اخلاق هفتگی مدرسه علمیه امام خمینی(ره)، در جمع اساتید و طلاب، با بیان این که عالم ملک طلق خداست، اظهار داشت: خداوند هم مالک ملک است و هم مالک ملکوت است. ما با ملک خودمان ارتباط وجودی نداریم. مثلاً قلم و کاغذ من، خانه من و نظایر اینها به صورت اعتباری مال من هست اما جزو وجود من نیست و مستقل از من است.

وی با بیان این که در عالم هر چه هست مال خداست، ادامه داد: هر آنچه در آسمان‌ها و زمین است مال خداست، آدم‌ها نیز مال خدایند و لحظه‌ای جدا شدن از خدا همان و از بین رفتن همان! در واقع وجود موجودات امکانی و شعور موجودی ما عین حق است یعنی وجود مساوی است با وابسته بودن.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه انسان ذاتاً فقیر و هویت او نداری است، گفت: وقتی خداوند می خواهد علم را به عالمی بدهد او عالم است و اگر بخواهد به کسی علم ندهد صفحه جانش پاک می شود و چیزی باقی نمی ماند.

وی افزود: بزرگانی مثل مرحوم حاج آقا رضا همدانی، آن فقیه برجسته که در تشیع جنازه اش بزرگان آن زمان گفته بودند اعلم بود، از اعجوبه هایی بود که امثال ما در برابر رتبه علمی شان خجل هستیم! زیرا حوزوی بودن یعنی صاحب فکر، اندیشمند و صاحب نظر بودن. وقتی شخص مجتهد می شود خداوند متعال او را دارا کرده و سفره‌ی علمش مایه‌ی غنای دیگران می شود.

تولیت مدرسه علمیه امام خمینی(ره) تهران ادامه داد: آیت الله بهجت یکی از الگوهایش در زهد و تقوا مرحوم حاج آقا رضا همدانی بوده است. و ایشان نقل می فرمایند؛ حاج آقا رضا همدانی به مرحوم میرزای شیرزای پیغام داد من از شدت فقر دیگر نمی توانم در سامرا بمانم، مرا به یکی از بلاد اعزام کنید و آنجا برای مردم هم ترویج احکام کنم و هم زندگی کنم.

وی گفت: مرحوم میرازی شیرازی در پاسخ فرموده بودند؛ نه! زیرا وجود شما برای حوزه، وجود مغتنمی است. و مرحوم آقا سیدحسن صدر را که از اوتاد و اولیای مسلم خداست و از نظر علمی هم صاحب اثر و هم صاحب نقش و ابتکار است پیش مرحوم همدانی می فرستد. چه خوب است طلاب عزیز زندگی این بزرگان را مطالعه کنند و از سبک علمی و تعهد و اخلاص این بزرگان الگو بگیرند.

حجت الاسلام و المسلمین صدیقی عنوان داشت: مرحوم سیدحسن صدر از جانب مرحوم میرزای شیرازی، پیش مرحوم حاج آقا رضا همدانی می رود و به ایشان می گوید من آمده ام تا هزینه سالانه شما را از زبان خودتان برآورده کنم زیرا میرزا دستور دادند شما را تامین کنیم و حوزه را ترک نکنید. مرحوم همدانی گفتند هر چه خودتان بگویید! مرحوم صدر تاملی می کنند و می گویند در سال 60 تومان به شما می دهیم. در این هنگام مرحوم حاج آقا رضا همدانی به گریه می افتند و سپس می گویند برای من 27 تومان در سال کافی است.

وی ادامه داد: این مرحوم در اوخر عمر ذهن شان پاک شده بود و هیچ از آنچه خوانده بودند در یاد نمانده بود. از این رو وجود مبارک حضرت امیرالمومنین(ع) فرمودند «به دو چیز هیچوقت تکیه نکنید؛ صحت و غنا». زیرا بیماری خبر نمی کند و او که سالم است یکمرتبه مریض می شود در حالی که اصلاً فکرش را نمی کرد. غنا نیز همین گونه است؛ تا فکر می کنی چیزی داری خدا ازت می گیرد! همان طور که روزی را از جایی می دهد که آدم فکرش را هم نمی کند، بلا هم از جایی می آید که آدم فکرش را نمی کند. انصافا بشر بیچاره است، هیچ کاره است.

عضو شورای حوزه علمیه تهران بیان داشت: اگر آدم خود را بشناسد، می بیند که جز فقر هیچ چیز نیست، و آن وقت است که می‌فهمد «هو الاول و الآخر والظاهر و الباطن». در عمق وجود ما فقیر هستیم و وجود را خدا به ما می‌دهد بنا بر این ما هیچوقت مالک نیستیم، بلکه مالک فقط خداست.

حجت الاسلام والمسلمین صدیقی در پایان با تاکید بر حفظ تقوی و دوری از محرمات، گفت: اگر پرهیز از تمایلات، نجاسات و افکار پلید نداشته باشید «کونوا مع الصادقین» برای شما محقق نخواهد شد، بنابر این باید تقوا داشت ولی تقوا شرط لازم است، شرط کافی نیست. یعنی وقتی متقی شدید باید تحت سرپرستی اهل بیت(علیهم‌السلام) باشید و در کشتی امن الهی مستقر باشید و گرنه تقوا به تنهایی کسی را حفاظت نمی کند بلکه تقوا مجوز راهیابی به حریم پاکان است. 313/42

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha