پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
جشن میلاد رسول اسلام (ص) در سیرالئون

حوزه/ به مناسبت آغاز هفته وحدت، مراسم باشکوه میلاد نبی مکرم اسلام (ص) در فری تاون برگزار شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، به مناسبت  آغاز هفته وحدت، مراسم باشکوه میلاد نبی مکرم اسلام (ص) در فری تاون برگزار شد. در این مراسم که با عنوان «رسول صلح و رحمت برای همه بشریت» برگزار شد، اقشار و گروه‌های مختلف اسلامی سیرالئون از جمله اهل سنت، شیعیان و فرقه احمدیه در آن شرکت کرده و نماد برجسته‌ای از وحدت بین گروه‌ها و مذاهب مختلف اسلامی را به نمایش گذاشتند.

برنامه میلاد نبی مکرم اسلام (ص) ابتدا با انجام راهپیمایی گروهی از دانشجویان و دانش‌آموزان مدارس اسلامی، شیوخ و علمای شیعی و اهل سنت این کشور از پارک ملی واقع در مرکز شهر فری تاون تا محل برگزاری همایش (سالن کنفرانس میتا) به همراه گروه مارش و موسیقی و حمل پلاكاردهایی به همین مناسبت آغاز شد. در این راهپیمایی که از ساعت 10 صبح شروع شده بود، راهپیمایان پس از عبور از خیابان‌های شهر وارد سالن کنفرانش شدند.

پس از ورود راهپیمایی‌کنندگان به سالن همایش و الحاق آنان به ميهمانان همایش، مراسم نیز با اعلام برنامه توسط منصاری، استاد دانشگاه المصطفی و قرائت آیاتی چند از کلام‌الله مجید آغاز شد.

سپس ابوبكر كينگ، رئیس جلسه و قاضي دادگستری سيرالئون، با بیان شعار «ما به اینکه مسلمان هستیم افتخار می‌کنیم» از شرکت گروه‌های مختلف اسلامی در مراسم ميلاد نبی مکرم اسلام(ص) تشکر کرد و سخنرانان را یکی پس از دیگری به محل سخنرانی دعوت كرد.

نخستين سخنران باباتونده کریم، نماینده معاون سازمان شورای ادیان سیرالئون بود كه با تأكيد بر وحدت بین مسلمانان، پیامبر (ص) را نخستین فردی دانست که بر اتحاد و همبستگی پافشاری كرد.

سپس بیانیه امیر جماعت مسلمان احمدیه در سیرالئون به وسیله یکی از اعضای این فرقه قرائت شد که در آن بر وحدت ابناء بشر تأکید شده است.

سخنران بعدي این مراسم شیخ احمد تیجان سیلا، رهبر معنوی شیعیان سیرالئون و امام مسجد مرکزی فری تاون بود. وي در مباحث خود ابتدا به مأموریت پیامبر اکرم (ص) اشاره كرد و پیام آن حضرت را تکمیل‌کننده بشریت دانست.

شیخ تیجان سیلا ضمن قرائت برخی آیات قرآن، به آیه «اِعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللّه جَمِیعاً وَلاَ تَفَرَّقُوا» اشاره کرد و وحدت مسلمانان را پیامی از سوی قرآن دانست.

وی همچنین با بیان وجود تنوع مذهبی در سیرالئون و انتخابات پیش رو اظهار كرد: تحمل دینی در سیرالئون می‌تواند ما را به سوی تحمل سیاسی و نیز صلح دائمی در کشور هدایت کند.

امام جماعت مسجد مرکزی فری تاون با توجه به اختلاف نظر اهل سنت و شیعیان در خصوص سال روز ولادت پیامبر اسلام (ص)، به تفکر وحدت برانگیز بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) پرداخت و ایشان را خالق هفته وحدت و مایه خیر و برکت دانست.

پس از آن، شیخ فومبا ابوبکر سواری، از اعضای جماعت مبلغین مسلمان سیرالئون برگزاري مراسم ميلادالنبي (ص) را نه یک بدعت؛ بلکه جزيی از امور توصیه شده در دین دانست.

ابوبکر کارگوبو، مشاور رئیس جمهور و رئیس کمیسیون ملی دموکراسی سيرالئون نيز در سخنراني خود از پیامبر اکرم (ص) به عنوان منادی دموکراسی در عصر خود نام برد و مراسم میلاد پیامبر اسلام (ص) را فرصتی مناسب برای تمرین دموکراسی خواند.

آخرین سخنران مراسم ابراهیم سلو کامارا، چیف امام مسجد جمیع جلیل فریتاون بود. وی در سخنان خود با اشاره به تاریخچه اسلام در خصوص ورود دین مبین اسلام از شبه جزیره عربستان به مصر و از مصر به گینه کوناکری و سپس سیرالئون صحبت كرد.

در پایان نیز خانم آلاری کول، سفیر پيشين سیرالئون در ایران با تبریک ولادت پیامبر گرامی اسلام (ص) به مسلمانان جهان، از مشارکت همه ميهمانان در این مراسم قدردانی كرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha