جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام لطیف صادقی - معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران

حوزه/ معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران با بیان این که جهاد علمی امام صادق(ع) زمینه پویایی فقه شیعه را فراهم آورده است، گفت: تلاش های گسترده علمی آن حضر سبب شد تا تشیع را مذهب جعفری نام نهادند و امروز نیز فقه شیعی بزرگترین منبع دینی جهان اسلام به شمار می رود.

حجت الاسلام لطیف صادقی، معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه از مازندران با تبریک میلاد با سعادت نبی مکرم اسلام(ص) و امام جعفر صادق(ع)، دوران امامت امام صادق (ع) را زمان تزلزل حکومت بنی امیه و فزونی قدرت بنی عباس دانست و گفت: عباسیان چون از دستیابی به قدرت در پوشش شعار طرفداری از خاندان پیامبر و گرفتن انتقام خون آنان عمل می‌کردند، فشاری از طرف آنان مطرح نبود و از این رو این دوران، دوران آرامش و آزادی نسبی امام صادق (ع) و شیعیان بود و آن حضرت از این فرصت استفاده و تلاش فرهنگی وسیعی را آغاز کرد.

وی به نقش امام صادق(ع) در مبارزه با جریانات انحرافی و الحادی اشاره و اظهار داشت: امام صادق(ع) مکتب علمی ایجاد شده از سوی امام باقر(ع) را توسعه داد و از کرسی های علمی برای ترویج توحید بهره برداری کرد.

معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران با اشاره به نقش مناظرات علمی امام صادق(ع) در کاهش جریانات التقاطی در دوران بنی امیه و بنی عباس، اظهار کرد: در دوران امام صادق(ع) بنی امیه و بنی عباس در جنگ بودند و این موقعیت، فرصت مناسبی برای گسترش اسلام ناب بود.

وی تربیت عالمان و دانشمندان دین را از دیگر دستاوردهای مکتب علمی امام صادق(ع) خواند و گفت: تاریخ تخمین زده که در مکتب امام صادق(ع) چهار هزار دانشمند پرورش یافتند ، اما آمار شاگردان ایشان بیش از این مقدار است.

حجت الاسلام صادقی با اشاره به نشر شش هزار کتاب و رساله علمی از سوی دانشمندان تربیت شده در مکتب علمی امام صادق(ع)، اظهار کرد: جابربن حیان، از شاگردان امام صادق(ع)، به تنهایی سه هزار و 900 رساله علمی منتشر  کرده و به خاطر تلاش های علمی وی، او را پدر علم شیمی نامیده اند.

وی با بیان این که روسای مذاهب چهار گانه اهل سنت به صورت مستقیم یا با واسطه شاگرد امام صادق(ع) بوده اند، اعلام کرد: ابوحنیفه، موسس فرقه حنفی به صراحت امام صادق(ع) را فقیه ترین فرد در دوران خود معرفی کرده است.

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به دلیل نام گرفتن مذهب تشیع به جعفری بیان داشت: امام صادق(ع) آن قدر فقه و دانش اهل بیت(ع) را گسترش داد و زمینه ترویج احکام و بسط کلام شیعی را فراهم ساخت که مذهب شیعه به نام ایشان و به عنوان مذهب جعفری شهرت یافت.

حجت الاسلام صادقی، کلاس درس امام صادق(ع) را فرا مذهبی دانست و افزود: تربیت چهار هزار شاگرد از سوی آن حضرت، یعنی ایجاد یک انقلاب بزرگ فرهنگی و تحولی عظیم در علم و دانش در آن عصر بود.

وی با بیان این که جهاد علمی امام صادق(ع) زمینه پویایی فقه شیعه را فراهم آورده است، گفت: تلاش های گسترده علمی آن حضر سبب شد تا تشیع را مذهب جعفری نام نهادند و امروز نیز فقه شیعی بزرگترین منبع دینی جهان اسلام به شمار می رود.

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که دشمنان اسلام همه تلاش خود را برای جلوگیری از نشر اسلام ناب دینی در زمان امام صادق(ع) به کار گرفتند، ادامه داد: اما جهاد علمی فراگیر آن حضرت سبب شد تفکر شیعی امروز به عنوان یک الگوی برجسته در جهان مورد توجه همگان قرار گیرد.

وی دوران امام صادق(ع) را دوران شکوفایی علمی معرفی کرد و با بیان این که این پیشرفت علمی از دوران امام محمد باقر(ع) و در زمان ششمین امام شیعیان به شکوفایی رسید، افزود: جهانی شدن امروز فرهنگ شیعه مرهون تلاش های علمی آن حضرت است.

معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران با بیان این که حکام ظالم وقت با همه توان خود در برابر تلاش های علمی امام صادق(ع) ایستادگی کردند، گفت: اما دشمنی ها و توطئه های بدخواهان اسلام ناب سبب نشد امام صادق(ع) دست از تلاش های علمی خود بردارد.

حجت الاسلام صادقی با تأکید بر این که تلاش ها و زحمات علمی ششمین امام شیعیان دستاوردهای ارزشمندی برای جامعه شیعی به ارمغان آورد، تصریح کرد: دستاوردهای  ارزشمند امام صادق(ع) امروز جایگاه ویژه ای برای شیعیان در جهان خلق کرده است.

 

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که همواره دست های پنهانی برای ضربه زدن به تشیع در دنیای اسلام وجود داشته است، خاطرنشان کرد: شیعه همواره در جهان مظلوم بوده و این مظلومیت را از ائمه معصومین(ع) به ارث برده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha