شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام شجاعی

حوزه/ آنچه امروز محصول نظام آموزشی کشور است، یاس و ناامیدی و دلخوری و دلزدگی دانش آموزان و دانشجویان از نظام آموزشی است، چرا که این سیستم آموزشی ، تمام توان دانش طلبان در راه ذخیره سازی انبوه اطلاعات به کار می گیرد، بدون آن که خروجی کاربردی و مهارتی را از خود به بیرون ارائه دهد.

خبرگزاری «حوزه» - قزوین/ حجت الاسلام علیرضا شجاعی پس از سال ها تحصیل در حوزه علمیه، براساس دغدغه های فرهنگی و علمی، اقدام به راه اندازی موسسه پژوهشی «اندیشه سرای مرصوص» با هدف کمک به اصلاح، پویایی و کارآمددی نظام آموزشی کشور کرده است.

هدف او از این کار، اجرای طرحی قابل اجرا برای کمک به دانش آموزان و دانشجویان بوده تا تنها شنونده و دریافت کننده مطالب نباشند و بتوانند با دانش و استعداد خود، به سمت گشودن دروازه های علم و دانش قدم بردارند.

راه اندازی «اندیشه سرای مرصوص»

وی که به عنوان پژوهشگر برتر حوزه علمیه قزوین نیز انتخاب شده، درباره طرح کاربردی خود و راه موسسه پژوهشی «اندیشه سرای مرصوص» به خبرنگار خبرگزاری حوزه گفت: دغدغه های دینی و فرهنگی موجب شد تا علاوه بر تحصیل در حوزه علمیه، پیگیر تاسیس موسسه ای برای انجام فعالیت های تحقیقاتی و پژوهشی در زمینه های فرهنگی شوم و پس از تلاش در این زمینه، موفق به کسب مجوز موسسه «اندیشه سرای مرصوص» از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شده و فعالیت های خود را در زمینه اصلاح نظام آموزشی آغاز کردم.

رئیس موسسه پژوهشی «اندیشه سرای مرصوص» افزود: در نظام آموزشی کشور بیشتر وقت دانش آموزان و دانشجویان صرف جمع آوری اطلاعات می شود و روحیه پژوهشی از آنان گرفته می شود.

وی ادامه داد: یک سیستم تربیتی آموزشی طراحی کرده ام که افراد بتوانند از توانمندی های فکری خود که سرمایه و ثروتی ارزشمند و غنی به شمار می رود و از سوی خدای متعال به بندگان ارزانی شده، استفاده بیشتری نمایند.

آموزش مهارت محور

پژوهشگر برتر حوزه علمیه قزوین خاطرنشان کرد: همه فعالیت های تحقیقاتی موسسه «اندیشه سرای مرصوص» رویکرد مهارت محور دارد و برای اولین بار در کشور به صورت متمرکز روی پنج مهارت اصلی انسان که به عنوان کلیدهای موفقیت به شمار می رود تحقیق می شود که امیدواریم پس از کسب نتیجه مطلوب، این رویه را با کمک مسئولان وارد نظام آموزشی کشور نماییم.

حجت الاسلام شجاعی اظهار کرد: آنچه محصول تحقیقات ماست، دستیابی به یک نظام آموزشی هدفمند وخلاق وپویا است که به جای صرف هزینه های سنگین برای یادگیری و تولید دانش، با مهارت های 5 گانه می توان به یک جهش علمی دست یافت و افق های جدیدی از دانش ها را به روی بشریت گشود و نظام انسانی را از فرو رفتن در باتلاق فقر و درماندگی نجات داد.

رئیس موسسه «اندیشه سرای مرصوص» افزود: طرح مهارت محور کمک می کند تا دانشجویان و دانش آموزان به بکارگیری دانش و استعداد خود بتوانند به جای کسب اطلاعات صرف از معلمان و اساتید، با راهنمایی آنان، دست به خلاقیت زده و در راه فراگیری علم و دانش، موفق و پرشورتر ظاهر شوند.

نظام آموزشی فعلی خروجی کاربردی و مهارتی ندارد

وی اظهار کرد: آنچه امروز محصول نظام آموزشی کشور است، یاس و ناامیدی و دلخوری و دلزدگی دانش آموزان و دانشجویان از نظام آموزشی است، چرا که این سیستم آموزشی ریزشی، تمام توان دانش طلبان در راه ذخیره سازی انبوه اطلاعات به کار می گیرد، بدون آن که خروجی کاربردی و مهارتی  را از خود به بیرون ارائه دهد.

حجت الاسلام شجاعی در پایان یادآور شد: فعالیت هایی که در موسسه پژوهشی «اندیشه سرای مرصوص» انجام می شود، چون مبتنی بر نیازهای انسان ها است، همه مشتری آن هستند و امیدواریم در آینده نه چندان دور، دستاوردهای این موسسه در قالب های آموزشی به دانش آموزان، دانشجویان، طلاب و اساتید حوزه، دانشگاه و آموزش و پرورش ارائه شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha