سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
ترامپ

حوزه/ تحلیلگران روسی ضمن بررسی تصمیم ترامپ در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی هدف نهایی این اقدام را تشکیل ائتلاف صهیونیستی- سعودی علیه ایران دانستند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، روزنامه تجاری "ار ب کا"در باره نگاه تحلیلگران روسیه به شناسایی بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم اسرائیل نوشت :

رهبران کشورهای مسلمان در پاسخ به تصمیم اسرائیل در مورد شناسایی بیت المقدس به عنوان پایتخت آن تصمیم گرفتند بخش شرقی این شهر را پایتخت فلسطین اعلام کنند. این تصمیم در نشست فوق العاده سران سازمان همکاری اسلامی اتخاذ شد که 57 کشور مسلمان را در بر می‌گیرد و محمود عباس رهبر تشکیلات خودگردان فلسطین در این نشست از کشورهای مسلمان درخواست کرد اسرائیل را به رسمیت نشناسند.

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه نیز پیشنهاد کرد بیت المقدس به عنوان پایتخت "کشور اشغالی فلسطین" شناخته شود.

به نظر وی، تصمیم آمریکا در مورد انتقال سفارت به بیت المقدس "هدیه" آمریکا به اسرائیل به خاطر سیاست مبتنی بر ترور آن نسبت به فلسطینیان است.

ماکسیم سوچکوف دبیر نشریه "المونیتور"و کارشناس شورای روابط بین‌الملل روسيه درباره این اظهار نظر اردوغان خاطر نشان کرد: اردوغان شدیدتر از دیگر رهبران مسلمان به تصمیم آمریکا واکنش نشان داد.

 به نظر وی سازمان همکاری اسلامی امکان محدودی برای اعمال نفوذ بر ایالات متحده و اسرائیل دارد و نمی‌تواند به تصمیم ترامپ پاسخ قطعی بدهد.

اما در مورد حضور کشورهای منطقه در نشست اخیر شورای همکاری اسلامی باید گفت: مصر در نشست سازمان همکاری اسلامی در سطح وزیر امور خارجه شرکت کرد، اما عربستان سعودی وزیر امور اسلامی این کشور را عازم نشست کرد و گفته مي‌شود ریاض تقریباً جریان نشست را تحت پوشش قرار نمی‌دهد.

در ادامه این یادداشت آمده است: کارشناسان روس بر این باورند که توافق مشخصی بین واشنگتن و دو کشور خاورمیانه در کار نبوده است، ولی نقشه ترامپ برای حل درگیری فلسطین می‌تواند به چنین توافق‌هایی منجر شود.

به نظر آنها"نقشه ترامپ" متوجه ایجاد دو شکل مذاکره است؛ مذاکره دوجانبه فلسطین و اسرائیل و مذاکره منطقه‌ای با شرکت مصر، اردن و عربستان سعودی. هدف نهایی تشکیل ائتلاف اسرائیل و عربستان سعودی علیه ایران است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha