جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/ اختتامیه نهمین جشنواره علامه حلی(ره)- ۱

حوزه/ دبیر جشنواره علامه حلی از رشد گسترده حضور طلاب استان های محروم در این جشنواره خبرداد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، حجتالاسلام اسماعیل نیا پیش از ظهر امروز در مراسم نهمین جشنواره علامه حلی در قم گفت: در معارف دینی بیان شده است که قدرت علمی، سلطان است و باعث ترقی جامعه میشود.

وی  با ذکر این مطلب که تمام هم و غم دبیرخانه جشنواره در این است که ارزش علمی، تنها معیار برگزیده شدن آثار باشد، اظهارکرد: رشد آثار دوره اول تا نهم چشمگیر بوده است.

دبیر جشنواره علامه حلی بیان کرد: 2249 اثر در سال اول و امسال 25278 اثر به دبیرخانه رسیده است؛ این رشد در میان خواهران و برادران متعادل بوده است.

حجتالاسلام اسماعیل نیا اظهارکرد: دهمین دوره جشنواره نیز با شرط سنی 31 سال برگزار می شود و امیدواریم جشنواره مشابهی برای افرادی که از این نظر امکان حضور ندارند در حوزه ایجاد شود.

دبیر جشنواره علامه حلی بیان کرد: امسال 36 اثر پایان نامه ای برتر انتخاب شدند در حالی که 4900 اثر در این زمینه به دبیرخانه رسید ولی در عرصه مقاله 20 هزار مقاله به دبیرخانه رسید ولی 7 اثر برگزیده در این همایش تجلیل می شوند زیرا پایان نامه ها با حمایت اساتید و رویکرد تخصصی انجام شده است.

وی اظهارکرد: در گذشته موفقیت های علمی و پژوهشی منحصر به چند استان برخوردار بود؛ تلاش گسترده ای بر علیه این مساله انجام شد و خوشبختانه امروزه در استان های محروم نیز مثل سیستان و بلوچستان شاهد رشد عالی هستیم و حتی از این استان ها عناوین برتر را نیز کسب کرده اند.

دبیر جشنواره علامه حلی بیان کرد: مشکل مالی، عدم تناسب نیرو با تعداد آثار گسترده در دبیرخانه و استان ها، نیاز به حضور مدیریت علمی در دبیرخانه های استانی، نیاز به حضور دبیر جشنواره علامه حلی در استان ها، نیازبودجه برای حمایت از پژوهشگران برتر، عدم وجود نشریه مختص به جشنواره به دلیل مشکلات مالی و.. از جمله مشکلات و چالش های این جشنواره بوده است.

وی گفت: در سالهای اول تنها در سه استان این جشنواره برگزار میشد که این رشد به جایی رسید که امسال این جشنواره در 26 استان برگزار شد و استان های دیگر نیز در دهمین دوره شرکت خواهند کرد.

حجتالاسلام اسماعیل نیا اظهارکرد: این جشنواره نقش مهمی در ترغیبب طلاب استان های مختلف برای حضور علمی در این جشنواره داشته است؛ خراسان بزرگ با 3100 اثر و قم و اصفهان رتبه های بعدی را از نظر تولید آثار به خود اختصاص دادهاند.

دبیر جشنواره علامه حلی بیان کرد: قطعا میزان باورمندی مدیران استانی نسبت به پژوهش در میزان و کیفیت آثار نقشی بی بدیل دارد؛ در برخی از استان ها انتظار دارند که با مدارس متعدد بتوانند آثار علمی بیشتری تولید کنند.

وی گفت: استان هایی چون اردبیل و فارس و تهران و مازندران از حیث کمی شاهد افت آثار بوده اند؛ کرمانشاه و لرستان و چهارمحال و سیستان و بلوچستان و کردستان نیز شاهد رشد چشمگیری بوده اند.

حجتالاسلام اسماعیل نیا اظهارکرد: در حوزه مقاله نویسی 58، کتاب نویسی 330 درصد و تحقیق پایانی 330 درصد رشد حاصل شده است؛ در حوزه مقاله نویسی به دلیل گرایش طلاب به اصل پژوهش شاهد رشد خوبی بودهایم.

دبیر جشنواره علامه حلی بیان کرد: 20هزار اثر از تعداد آثار این جشنواره شامل مقالات علمی بوده است زیرا طلاب علاقه بیشتری به پژوهش و مقاله نویسی بروز داده اند؛ البته ترغیب های آموزشی نیز در این زمینه اثرگذار بوده است.

وی گفت: از نظر گروه علمی، گروه اخلاق تربیت، علوم انسانی و کلام، بیشترین مقالات را به جشنواره ارسال کرده اند؛ در این جشنواره باید معترف باشیم که در برخی نقاط موفق عمل نکرده ایم که از جمله آنها استفاده ناکافی ازظرفیت طلاب غیر ایرانی است

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha