سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
شهریاری

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین شهریاری، با اشاره به این که یک سال است به صراحت می گوئیم، تلگرام به آفت و مصیبتی برای نظام تبدیل شده است، تصریح کرد: حوزه انقلابی و دغدغه مند باید مدافع و مروّج تاسیس و تقویت شبکه های اجتماعی داخل باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین حمید شهریاری، امروز طی سخنانی در همایش تجلیل از پژوهشگران برتر و نیز رونمایی از آثار پژوهشی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با بیان این که نباید نسبت به فرصت ها و تهدیدهای شبکه های اجتماعی به خصوص پیام رسان تلگرام ، بی توجه و کم توجه شویم، اظهار داشت: گرچه تلگرام دارای فوایدی است اما این روزها به خصوص تهدیدها و آسیب های آن از منظر اجتماعی و امنیتی هویدا شده است که نباید از آن ها غفلت کرد.

وی با بیان این که یکی از اصلی ترین تهدیدهای تلگرام ناظر به حوزه امور دینی است، گفت: در حال حاضر بسیاری از عقاید و اصول دینی ما در شبکه های اجتماعی به خصوص تلگرام مورد تمسخر و خدشه قرار می گیرد و در ضمن شاهد انتشار محتواهای نامناسب و گمراه کننده در برخی گروه ها و یا کانال های تلگرامی هستیم.

وی با بیان این که امروز سبک زندگی مورد تهدید و هجمه شبکه های اجتماعی بیگانه قرار گرفته است، افزود: از سوی دیگر، امور ضد اخلاقی و مطالب و عکس ها و فیلم های مستهجن و ضد اخلاقی نیز در تلگرام به راحتی در دسترس نسل جوان و نوجوان ماست که این مساله خودش آسیب فرهنگی بسیار جدی است.

رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی همچنین گفت: در حال حاضر در برخی کلان شهرها به خصوص تهران شاهد حضور دو قشر متفاوت از شهروندان با دو سبک زندگی متفاوت هستیم به طوری که این مساله در نوع پوشش، خوراک، رفتار و گفتار و حتی نشست و برخاست آن ها نیز مشهود است و در این بین شبکه های اجتماعی و فضای مجازی نیز تاثیر زیادی بر شکل گیری این پدیده داشته است.

وی خاطرنشان کرد: سوالی که وجود دارد این است که به راستی چه شده که برخی از جوانان و نسل امروز جامعه ما به این سمت و سو و زندگی غربی گرایش یافته که برخی نشانه های آن را حتی در خیابان های قم هم مشاهده می کنیم.

وی گفت: امروز ترویج خشونت و هنجارشکنی ، مشاغل حرام و مواد مخدر و مسایل مستهجن را در تلگرام مشاهده می کنیم و در قضایای اخیر نیز دیدیم که برخی از این تهدیدها حتی مخل امنیت ملی بوده و این به خاطر آن است که سرورهای شبکه های اجتماعی از جمله تلگرام در خارج است و مدیریت آن بسیار سخت می باشد و همین هم باعث شده که در روزهای اخیر جریان های ضد انقلاب و آشوب گر از وضعیت برای اهداف شوم خود سوء استفاده کنند.

حجت الاسلام و المسلمین شهریاری همچنین با بیان این که امروز سخیف ترین و مضحک ترین شایعات علیه مقامات و شخصیت های کشور در کانال های تلگرامی به چشم می خورد، ابراز داشت: حقیقتاً مردم ما بسیار نجیب و شریف هستند چه آن که با وجود همه مشکلات پای انقلاب و نظام و دفاع از رهبری ایستاده اند اما روی سخن اینجاست چرا باید وضع به گونه ای باشد که یک جوان 20 ساله که امام و انقلاب و دفاع مقدس را ندیده ، تحت تاثیر دروغ ها و شایعات فضای مجازی و تلگرام و غیره به خیابان آمده و شعارهای ساختارشکنانه سر داده و تازه دست به آشوب و خسارت به اموال بیت المال بزند.

وی تصریح کرد: بنده بیش از یک سال است که می گویم تلگرام آفت و مصیبتی برای نظام و جامعه ما شده و باید حاکمیت برای کنترل و مدیریت صحیح آن برنامه ریزی کند؛ البته کسی منکر منافع تلگرام نیست اما نباید نسبت به آفات و آسیب های آن غافل بوده و یا کوتاهی کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین شهریاری گفت: روی سخن ما این است که این فضا نباید بستری برای جولان ضد انقلاب و حرکت علیه منافع ملی باشد.

وی افزود: ما امروز دچار نوعی دوگانگی فرهنگی و اجتماعی شده ایم و حتی در برخی شهرهای مذهبی در قم نشانه های این مساله در سبک زندگی جوانان وجود دارد و به اعتقاد بنده جهت گیری کلی پایان نامه ها و پژوهش های ما باید به این سمت و سو برود که به راستی چرا وضع زندگی جوانان ما این طور شده است و به عنوان مثال چرا باید در کشور ما 3 میلیون جوان معتاد داشته باشیم.

معاون آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه همچنین بیان داشت: ما اگر به بیانات مقام معظم رهبری توجه کنیم متوجه می شویم که ایشان بر پایه اصول مصرح در قانون اساسی بر این مساله تاکید دارند که باید جلوی محرمات و منکرات را در کشور به خصوص در زمینه فضای مجازی گرفت و از آن سو زمینه ای فراهم کرد که مردم تشویق به انجام واجبات شوند.

وی گفت: متاسفانه در حال حاضر برخی افراد در داخل حاکمیت به بهانه این که ما نباید وارد حیطه مردم شویم، اعتقادی به بستن کامل تلگرام ندارند و این در حالی است که همین تلگرام الان بسترساز اغتشاش و آشوب در کشور شده و لذا چاره ای نبوده جز این که موقتاً فیلتر شود.

رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی همچنین اضافه کرد: ما باید شبکه های اجتماعی مثل سروش را تقویت کنیم که این ها بتوانند پاسخگوی 40 درصد ترافیکی باشند که الان تلگرام در فضای کلی اینترنت کشور ما اشغال کرده است؛ شبکه هایی بومی که سرور آن ها در داخل کشور است و طبعاً مدیریتشان و مقابله با آفات آن ها بسیار راحت است.

وی در خاتمه ابراز داشت: در این راستا از حوزه انقلابی و محققان و پژوهشگران دغدغه مند حوزوی به عنوان حاملان فرهنگ انتظار داریم که مروج ایجاد و تقویت شبکه های داخلی باشند تا ما بتوانیم به این وسیله از کیان و هویت انقلاب اسلامی دفاع کنیم.

۳۱۳/۸

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمد IR ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۴
    0 0
    مایه تاسف است برای یک کشور که شهروندانش از نظر اقتصادی " از نظر کسب اطلاعات" از نظر تفریح و سرگرمی"و از نظر عاطفی اینقدر وابسته و معتاد و خوار و ذلیل یک کانال خارجی بنام تلگرام بشوند.که شده اند. آیا این جز وابستگی و نداشتن استقلال که امام خمینی رحمه الله علیه همواره آن را نفی میکردند مفهومی دیگر دارد؟ کار بجایی رسیده است که یک ملت از یک کانال ضربه فرهنگی و امنیتی میخورد از طرفی بدون آن نمی تواند زندگی کند عین تریاک و عین حشیش و دیگر مواد مخدر که با مصرفش شار ژ میشوند و در عین حال که از آن زیان میبینند حیاتشان در گرو آن است. این یک واقعیت است که اتفاق افتاده. چه باید کرد؟ مشخص است باید به تدریج وابستگی را کم کرد و رو به استفاده از کانالهایی ملی مثل سروش و همانند آن کرد تا بتدریج وابستکی ملت از کانالهای خارجی کم شود و شر آن برای همیشه کنده شود.
  • محمد IR ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۴
    0 0
    متاسفانه صدا و سیما با آنکه میتواند در این زمینه تاثیر گذار باشد کم کاری میکند و گاها حتی بعضی از مجریان ناخواسته تبلیغ تلگرام میکنند.
  • محمد IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۴
    0 0
    به نظر من همه باید تلگرام را تحریم کنیم. و برای اینکار باید همه دستگاهها و نهادهای نظام کم کم از تلگرام کوچ کنند به کانالهای خودی مثل سروش تا کم کم تلگرام مخاطب خود را ار دست بدهد. برای شروع سایت محترم و وزین حوزه میتواند از خود شروع کند تا الان که من مشغول تایپ این مطلب هستم لینک تلگرام سایت رسمی حوزه پایین صفحه مشاهده میشود با برداشتن لینک آن و جایگزینی لینک پیام رسان سروش نشان بدهید شما در این امر مهم پیشگام هستید