پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
لک

حوزه/ رییس انجمن مطالعات سیاسی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به وجود پیوند عمیق دین و سیاست در ذهنیت شیعه، اظهار کرد: پیوند دین و سیاست در اسلام به دلیل اصل امامت در جامعه شیعی همواره وجود داشته است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت‌الاسلام‌ غلامرضا بهروزی لک ظهر امروز در سمینار علمی «مفهوم، ادله و اختیارات ولایت‌فقیه» در سالن اهل‌بیت (ع) اصفهان، با اظهار اینکه مبحث ولایت‌فقیه به اندیشه‌های سیاسی اسلام مربوط می‌شود، گفت: هنوز نگاه منفی به سیاست وجود دارد؛ چراکه در دیدگاه ماکیاولستی به سیاست با چشم خدعه و نیرنگ نگاه می‌شود.
وی با بیان اینکه در چندین دهه اخیر شاهد پیدایش نوعی سیاست با عنوان قدرت نرم هستیم،‌ اظهار کرد: در این نوع سیاست آمر آشکار نیست و فقط مطیع و عمل اطاعت مشهود است که امروزه از آن با عنوان قدرت نرم یاد می‌شود.
رییس انجمن مطالعات سیاسی دفتر تبلیغات اسلامی انقلاب های رنگی را نمونه ای از تبعیت از قدرت نرم عنوان کرد و گفت: در انقلاب های رنگی آمر به صورت آشکار وجود ندارد؛ ولی مردم مطیع یک خواسته و اجرا کننده آن می شوند.
حجت الاسلام بهروزی لک با بیان اینکه در حکومت سکولار غایت رشد و سعادت بشری مورد توجه نیست، تصریح کرد: حکومت اسلامی بر عکس آن بر این موضوع توجه کامل دارد،‌ در این حکومت پیاده شدن عدالت حد نهایی نیست و کف مطالبات است.
وی با بیان اینکه در قرن اخیر شبهه‌ای مبنی بر اینکه آیا اسلام، اندیشه سیاسی دارد یا خیر، گفت: جریانی موسوم به سکولاریسم اسلامی در این مدت همواره خواستار جدایی اسلام از سیاست بوده اند.
رییس انجمن مطالعات سیاسی دفتر تبلیغات اسلامی افزود: این جریان با تفاسیر بخشی و تقطیع شده از متون دینی به دنبال زیرسوال بردن رابطه دین و سیاست در اسلام بوده اند.
حجت الاسلام بهروزی لک با اشاره به وجود پیوند عمیق دین و سیاست در ذهنیت شیعه، اظهار کرد: پیوند دین و سیاست در اسلام به دلیل اصل امامت در جامعه شیعی همواره وجود داشته است.
وی یادآور شد: مهدی بازرگان در سخنرانی که در دهه شصت با موضوع هدف از بعثت داشت و این هدف را خدا و آخرت عنوان کرد و از متون دینی استدلالاتی آورد که پیامبرعظیم الشان اسلامم (ص) حق تشکیل حکومت نداشته است.
رییس انجمن مطالعات سیاسی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تاکید کرد: اندیشه سیاسی اسلام مجموعه‌ای از اندیشه‌ها برگرفته از کتاب و سنت اهل بیت (ع) است که می خواهد بشر را به سعادت برساند.
وی به گفته ای از ژان ژاک روسو اندیشمند اروپایی اشاره کرد و گفت: این اندیشمند در کتاب خود با انجام مقایسه بین اسلام و مسیحیت به رابطه عمیق سیاست و دین در اسلام بر خلاف مسیحیت اذعان کرده است.
رییس انجمن مطالعات سیاسی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم حکومت علوی مولای متقیان را مصداقی از حکومت عملی سیاست اسلامی بیان و اظهار کرد: دولت نبوی، حکومت علوی، حکومت حسنی و حکومت مهدوی موعود نمونه هایی از تحقق تفکر سیاسی اسلامی در عمل سیاسی است.

وی تعلیق حکومت در عصر غیبت را تفکر عده‌ای انگشت شمار دانست و گفت: آن‌ها بیان می‌کنند هر حکومتی پیش از حکومت امام زمان (عج) حکومت طاغوت است که در کشور جریانی موسوم به حجتیه به این مسئله قائل بودند.
حجت الاسلام بهروزی لک ولایت‌فقیه را تنها الگوی برگرفته از اساس حکومت شیعی عنوان و تاکید کرد:‌ ادله استدلالی و عقلی محض برای اثبات ولایت‌فقیه وجود دارد و انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha