شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
مسؤول حوزه علمیه آیت الله صالحی ساری

حوزه/ مسئول مدرسه علمیه آیت الله صالحی ساری با اشاره به این که مبلغان دینی و روحانیان بهترین قشر برای تبیین مسأله وقف در جامعه هستند، گفت: مجموعه اوقاف نباید از نقش منابر وخطابه ها به عنوان یک رسانه ها هزار ساله غافل باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مازندران، حجت الاسلام سید جلال صالحی، مسئول مدرسه علمیه آیت الله صالحی(ره) امروز در نشست مدیران مدارس علمیه ساری با مسئولان اوقاف استان، به نقش ارزنده عالمان دینی در رشد و گسترش فرهنگ وقف در جامعه اشاره کرد و گفت: علما و بزرگان دینی در طول تاریخ نقش بسیار مهمی در نهادینه کردن فرهنگ وقف در جامعه ایفا کردند.

وی در ادامه با بیان این که بزرگان دینی ما در ترویج فرهنگ وقف همواره پیشگام بودند، افزود: با نگاهی گذرا به تاریخ در خواهیم یافت که علما در عمل به این سنت حسنه دینی خود در صف نخست قرار داشتند.

حجت الاسلام صالحی از وقف به عنوان یک سرمایه مادی و معنوی یاد کرد و با بیان این که امروز همه ما در برابر گسترش این سنت دینی وظیفه داریم، تصریح کرد: باید از همه ظرفیت های تبلیغی موجود برای گسترش فرهنگ وقف در جامعه استفاده کنیم.

مسئول مدرسه علمیه آیت الله صالحی(ره) با اشاره به این که در طول تاریخ مردم به دلیل اعتقاد و باورهای عمیقی که داشتند اموال و دارایی های خود را در مسیر الهی وقف می کردند، بیان داشت: امروز حفظ و نگهداری از آن میراث ماندگار یک وظیفه و تکلیف عمومی است.

استاد حوزه علمیه در گذشته حوزه های علمیه با موقوفات و کمک های مؤمنان اداره شده است، تصریح کرد: متأسفانه این موقوفات مهم به دلیل عدم بی توجهی در طول سال ها گذشته به فراموشی سپرده شده است.

وی با تأکید براین که اوقاف باید موقوفات حوزه های علمیه را شناسایی و آنها را احیاء کند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر یکی از بهترین راه های کمک به حوزه های علمیه و تقویت فعالیت این مراکز دینی احیای موقوفات گذشته و همچنین تلاش برای وقف های جدید در این خصوص است.

حجت الاسلام صالحی با تأکید براین که موقوفات حوزه های علمیه پس از احیاء باید ثبت و سنددار شوند، تصریح کرد: متأسفانه در گذشته به دلیل عدم ثبت و سند دار شدن این موقوفات، امروز اثری از آن در جامعه وجود ندارد و دیگران در آن دخل و تصرف داشته اند.

حجت الاسلام صالحی با اشاره به این که مبلغان دینی و روحانیان بهترین قشر برای تبیین مسأله وقف در جامعه هستند، خاطرنشان کرد: مجموعه اوقاف نباید از نقش منابر وخطابه ها به عنوان یک رسانه ها هزار ساله غافل باشد.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که در گذشته نیز علما و بزرگان دینی ضمن وقف اموال و دارایی های خود در منابر و سخنرانی های خود مردم را  به  سمت این سنت حسنه دینی سوق می دادند، افزود: امروز نیز باید از این ظرفیت ارزشمند تبلیغی بهره گرفته شود.

وی بر ضرورت پیوند عمیق اوقاف و حوزه های علمیه تأکید کرد و با بیان این که بهترین قشری که می تواند بازوان محکمی برای اوقاف باشد طلاب حوزه های علمیه هستند، افزود: هیچ رسانه ای اثرگذار تر از منبر و خطابه برای تبلیغ دین و ارزش های اسلامی نیست.

حجت الاسلام صالحی با تأکید براین که امروز همه وظیفه داریم به رونق فعالیت های حوزوی در هر منطقه ای کمک کنیم، تصریح کرد: وجود مدرسه علمیه، طلاب و روحانیان برای هر منطقه ای یک نعمت بزرگی است که از بسیاری از مشکلات فرهنگی و اجتماعی احتمالی می کاهد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha