شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
تصاویر/ دیدار رئیس و اعضای کمیته آزاداندیشی حوزه های علمیه با آیت الله یزدی

حوزه/حجت الاسلام و المسلمین صادقی گفت: رهبرمعظم انقلاب از عدم برگزاری مباحث آزاد اندیشی گلایه مند هستند و این کمیته شکل گرفته تا رفع نگرانی کند. امید واریم با حمایت بزرگان این حرکت شروع و تداوم یابد.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین هادی صادقی پیش از ظهر امروز در دیدار اعضای کمیته کرسی های آزاد اندیشی حوزه های علمیه با آیت الله یزدی که در سالن اجتماعات جامعه مدرسین حوزه برگزار شد، گفت: در سال 81 رهبر انقلاب بر راه اندازی کرسی های آزادی اندیشی و نقد و نظریه پردازی درحوزه و دانشگاه تاکیدکردند؛ بعد از منویات ایشان بخش هایی از کار برای رفع نگرانی معظم له دنبال شد.  از آن زمان  15 سال می گذرد، گزارشی از کارهای انجام شده، خدمت معظم له ارائه شد و ایشان دوباره تاکید بر ادامه کرسی های آزاد اندیشی داشتند و پی گیر مسئله هستند.

رئیس کمیته کرسی های آزاد اندیشی حوزه عنوان کرد: بعد از این مسئله شورای اعطای مجوزهای حوزه برای رفع نگرانی رهبر انقلاب، کمیسیون تشکل داد و نهایتا بعد از مدتی در معاونت پژوهش حوزه های علمیه، کمیته ای برای پی گیری نگرانی رهبر انقلاب راه اندازی شد و در این مدت، فعالیت های مانند جمع آوری اسناد گذشته و احیاء اسناد، برگزاری جلسات متعدد در کمیته مرکزی برای اجرای کرسی های آزاد اندیشی و راه اندازی کمیته مرکزی در قم  صورت گرفت و امید است تا آخر سال تحصیلی تعداد زیاد کرسی در حوزه اجرا شود.

حجت الاسلام و المسلمین صادقی افزود: این کمیته دارای سیاست و راهبردهایی در  راستای راه اندازی کرسی های آزاد اندیشی و مهمترین آن سیاست عقلانیت جامع نگر و اخلاق است. این  دو اصل مربوط به حوزه  عمل و نظر سیاست است؛ یعنی راهبرد کمیته در اجرای کرسی ها  این است  که قصد دارد در حوزه آزاد، اخلاق در حوزه نظر و عمل اجرا شود. تا بتوانیم از فضای آزاد اندیشی بهره ببریم، اگر این دومسئله نباشد،گرفتار سیاست زدگی شده و در دام اغوا گری گرفتار خواهیم شد.

وی اظهار داشت: سیاست دیگر این است که به دنبال  تقویت  روحیه شجاعت در طرح مباحث  هستیم. همیشه  در طول تاریخ حوزه های علمیه شاگرد در سرکلاس تند ترین بحث ها را با استاد داشته است. رهبر انقلاب بر اهمیت تقویت روحیه شجاعت در طرح مباحث مسئله تاکید داشتند و دارند و ایشان تاکید دارند که مسئله ارائه بحث آزاد باشد، ایجاد شبهه در کلاس درس و در حضور استاد، در حوزه الگوی خوبی است؛ این ویژگی بایدحفظ و تقویت شود.

رئیس کمیته  کرسی های آزاد اندیشی حوزه گفت: اما متأسفانه در شرایطی قرار داریم که با آمدن جریانات مختلف به درون حوزه، بعضی افراد اقدام به تخریب مباحث و  افکار اندیشه  می کنند و انواع برچسب ها را می زنند و باعث می شوند افراد وارد این مباحث آزاد اندیشی نشوند.

معاون فرهنگی قوقه قضائیه عنوان کرد: سیاست این کمیته این است، افراد نظریه پرداز را حمایت می کند تا کسی آنها را تخریب  ننماید و در عین حال این کمیته دنبال حفظ اصول و مباحث دینی و اخلاقی است؛ یعنی کسانی که وارد مباحث آزاد اندیشی می شوند، لازم است اخلاق و منطق را رعایت کنند.

وی گفت: طبیعی است افرادی در کرسی های آزاد اندیشی، نگران  زیر سؤال رفتن اصول و مبانی باشند  و مباحثی مطرح شود که به اصول ضربه بخورد و از طرفی بعضی از این فضا سوء استفاده کنند تا به اصول ضربه بزنند.

رئیس کمیته کرسی های آزاد اندیشی حوزه افزود: بر این اساس، سیاست  این کمیته حرکت در مرز بین نظریه اخلاق و عمل، و بستر سازی است و این کمیته در ادامه برای اجرای بهتر، نیازمند حمایت و تقویت از سوی بزرگان حوزه است.

حجت الاسلام والمسلمین صادقی اظهار داشت: هدف این است فضای آزاداندیشی سالم در حوزه حفظ شود و این مسئله لازم است از سوی بزرگان نیز حمایت شود؛ بعید نیست گاهی افرادی حرف هایی در کرسی های آزاد اندیشی بزنند، ولی هدف نقد در همان جلسه است؛ بنابراین سیاست این است، اگر کسی حرف بی اساسی می زند در همانجا نقد شود و هدف مهم سالم نگه داشتن این فضا است و این نیازمند تقویت از سوی بزرگان است.

رئیس کمیته کرسی های آزاد اندیشی حوزه عنوان کرد: رهبر انقلاب از عدم برگزاری مباحث آزاداندیشی گلایه مند هستند و این کمیته شکل گرفته تا رفع نگرانی کند. امیدواریم با حمایت بزرگان این حرکت شروع و تداوم یابد ما سعی می کنیم با احتیاط حرکت کنیم تا شاهد تداوم باشیم.

۴۰/۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha