سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
سی و ششمین جشنواره فیلم فجر

حوزه / توجه همزمان با فرم و محتوای جذاب و ارزشمند موجب می شود که در سال پیش روی سینمایی ایران که اینک در بهار آن قرار داریم، شاهد تولید و نمایش آثاری باشیم که در نهایت بتواند سطح سلیقه مخاطبان عام سینما را دست کم یک پله و مرتبه از وضع فعلی ارتقا دهد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، گرچه دو سه روزی از آغاز سی و ششمین جشنواره فیلم فجر می گذرد و زین پس به تدریج شاهد داغ تر شدن حرارت جشنواره و البته انتشار کلیپ ها و تصاویر تکراری و تاسف بار از وضع پوشش نامطلوب برخی بازیگران معروف به سلبریتی هستیم ، اما با این حال از چند روز قبل و با انتشار لیست فیلم ها و فیلمسازان جشنواره می شد حدس زد که چه آثاری در این دوره از جشنواره در بخش سودای سیمرغ رقابت جدی تری با هم دارند ، هر چند که اقتضای این گونه جشنواره ها می طلبد که گاه نظاره گر اتفاقات نادر و شگفت انگیز نیز باشیم.

به هر صورت وضعیت بهار نوی سینمای ایران نشان می دهد که هنر هفتم وطنی در حال پوست اندازی است و به تدریج کارگردان های موسوم به نسل سوم وچهارم سینمای ایران جایگزین نسل اول و دوم می شوند؛ نشان به آن نشان که امسال در جشنواره فیلمی از پیشکسوتانی چون مسعود کیمیایی و داریوش مهرجویی و دیگران نیست.

البته نباید از این حقیقت نیز غافل شد که متاسفانه در سال های اخیر آثار این فیلمسازان پیشکسوت چندان چنگی به دل نزده به طوری که خروجی تلاش آن ها نه منتقدان را راضی کرده و نه مردم را!

با این وجود دلمان خوش است که همچنان ابراهیم حاتمی کیا در جشنواره حضور دارد و آثارش نیز الحق و الانصاف از بسیاری از آثار این روزهای سینمای ایران یک سر و گردن  بیشتر بالاتر است به خصوص از حیث تکنیکی و ساخت که بعد از ساخت فیلم ارزشمند "چ" از سوی وی، هر بار شاهد یک یا چند ضرب شست از سوی این فیلمساز متعهد و انقلابی بوده ایم، هر چند که متاسفانه بنا به دلایلی برون از چارچوب ها و شاخصه های هنر و سینما برخی منتقدان و مسئولان گویا چندان میانه خوشی با او و کارهایش ندارند.

در این بین ، کارگردان های جوانی چون مهدویان همچنان مایه امید سینمای ایران هستند و حتی اگر سلیقه مان نیز با چنین آثاری هماهنگ نباشد ، بی انصافی است اگر چشم بر استعداد و قابلیت های او و دیگر جوانان این مرز و بوم در عرصه هنر هفتم ببندیم و ناله کنان و نق زنان از وضع موجود صرفاً بنالیم.

بهروز شعیبی و حمید نعمت الله نیز البته فیلمسازان توانمندی هستند، البته به شرطی که بکوشند در ورطه تکرار نیفتاده و همچنان ویژگی خاص آثار خود را حفظ کنند.

این دو به ترتیب با فیلم های "دارکوب" و "شعله ور" احتمالاً بار دیگر توجه اهالی رسانه و منتقدان را به خود جلب کنند. درباره دیگر آثار و فیلم ها البته در آینده بهتر می توان سخن گفت و وجیزه نگاشت اما اجمالاً به بهانه جشنواره سی و ششم به یک نکته کلیدی باید در همین مجال کوتاه اشاره کرد و آن هم این که؛

به تعبیر "مریلا زارعی" بازیگر زن کاربلد سینمای ایران یکی از دلایل جذب مخاطب سینما و آشتی دادن عامه مردم با آن ، پرداختن به قصه جذاب و داشتن محتوای مناسب در سینماهاست

متاسفانه گاهی برخی فیلمسازان به خصوص آن ها که نسل جدید کارگردانان ایرانی لقب گرفته اند، چنان در حال و هوای شخصی خود و یا بر اثر تقلید ناشیانه از فیلمسازانی چون اصغر فرهادی ، فیلم می سازند که گویا چندان به مسایل کلیدی جامعه توجه ندارند و به این خاطر نمی توانند سینمای داستانی و قصه گویی خلق کنند که از دل وقایع امروز جامعه خارج شده و طبعاً برای مردم همین جامعه هم جذاب و گیراست.

توجه به این مساله و عدم غفلت از آن باعث می شود که در سال پیش روی سینمایی ایران که اینک در بهار آن قرار داریم، شاهد تولید و نمایش آثاری باشیم که هم با داشتن مولفه های ارزشمند فرمی و هم محتوای مناسب در نهایت بتواند سطح سلیقه مخاطبان عام سینما را دست کم یک پله و مرتبه ارتقا دهد.

سید محمد مهدی موسوی

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha