پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
خارج از دید

حوزه/مهدی نقویان گفت: مجموعه مستند «خارج از دید» را با محوریت ارزیابی فتنه ۸۸ ساختم، اما در کمال تعجب من و دیگر عوامل برای ساخت چنین کاری تهدید به مرگ شدیم.

مهدی نقویان، کارگردان مجموعه مستند «خارج از دید» در گفت‌و‌گو با خبرگزاری حوزه درباره کار و حاشیه‌هایی که پیرامون آن به وجود آمده، اظهار کرد: سال گذشته در ایام الله دهه فجر ما مجموعه «در برابر طوفان» را روی آنتن فرستادیم. در همان ایام، سیما پیشنهادی درباره فتنه سال ۸۸ به ما داد که کار ساخت آن از اسفند ماه همان سال گذشته آغاز شد. در این مستند سعی کرد‌یم از نقطه آغازین موضوع مورد ارزیابی قرار گیرد، به همین دلیل از روز‌های آغازین انتخاب قصه مجموعه آغاز و تا حصر ادامه پیدا می‌کند.

وی افزود: این اتفاق نیز تا به امروز رخ نداده بود، چون سوالات بسیاری در ذهن مردم وجود داشت که به آن پاسخ داده نمی‌شد، درصورتیکه باید به این سوالات و شبهات پاسخ داده شود، و‌الا همچون آتش زیر خاکستر روزی شعله‌ور خواهد شد. در این کار تلاش شده تا تمام اتفاقات ارزیابی شود و چیزی از قلم نیفتد. برای همین به برخی از اشتباهات مقامات دولتی در به وجود آمدن اغتشاشات سال ۸۸ پرداخته می‌شد.

نقویان در پاسخ به این سوال که نگاه واقع‌گرا در این فیلم بر چه مبنای در «خارج از دید» لحاظ شده؟ چنین توضیج داد: جواب این سوال را اینگونه می‌دهم. بعد از پخش قسمت اول و دوم هجمه‌ای به ما صورت گرفت بر این پایه که ما می‌خواهیم وجهه‌ای مناسب به برخی کاندیدا‌های آن زمان بدهیم، درصورتی‌که هر چه قسمت‌های مجموعه بیشتر پخش می‌شد، واقع‌نگری کار بیشتر می‌شد. این موضوع را بیان کردم تا بگویم ما حتی از سوی منتقدان فتنه همه نقد شدیم! برای همین می‌بایست گفت: کارمان به دور از گرایشات سیاسی خاص است.

وی اضافه کرد: به هر حال حاشیه‌سازی پیرامون این سریال متوقف نشد، به نحویکه دو قسمت این کار روی آنتن نرفت! در باره برخورد‌هایی که با این فیلم صورت گرفت چند نکته دارم که حتماً باید به آن اشاره کنم. آنهم این‌که برخی تنها با فحاشی یا حمله به کار می‌خواستند، مجموعه را به حاشیه ببرند، درصورتیکه اصول نقد اینگونه نیست. برای مثال عباس عبدی و رمضان‌زاده پیامی درباره زمان دستگیری خود اطلاع رسانی کردند و ما نیز پذیرفتیم، اشتباه کردیم، هرچند منبعی که ما در مجموعه از آن بهره برده بودیم را هم رسانه‌ای کردیم تا نشان دهیم کارمان بدون غرض‌ورزی سیاسی بوده است.

این فیلمساز با بیان اینکه تهدید به مرگ در هیچ فرهنگ و آیینی پذیرفتنی نیست، گفت: برخی از عواملی که در این پروژه فعالیت داشتند، تهدید به مرگ شدند. برای مثال استاد ناصر طهماسب که در دوبله ایران نامی ماندگار هستند به واسطه صداپیشگی در این کار تهدید به مرگ شده است! این هجمه را به خوبی می‌توانید در فضای مجازی مشاهده کنید، البته سابقه این‌گونه هجمه‌ها به چند سال قبل بر می‌گردد به نحویکه یک مربی فوتبال (افشین قطبی) برای حضور در دیدار رهبری با هجمه‌های بسیاری در فضای مجازی رو‌به‌رو بودند.

وی انتظارش از منتقدان «خارج از دید» را اینگونه تعریف کرد: ما سال ۸۸ هم از منتقدان به انتخابات انتظار گفت‌و گو داشتیم نه فتنه و اغتشاش. امروز نیز از آن‌ها انتظار دارم به جای تهدید و هجمه‌های اینچنینی آن‌ها با ما سخن گویند تا شبهات بر طرف شود. چون اگر به جای تهدید و هجمه اگر بحث و گفت‌و‌گو ملاک رفتار‌های کار در همه امور باشد، دیگر هیچگاه شاهد فتنه و اغتشاش نخواهیم بود.

این مستند‌ساز در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو با دیدار اخیر مستندسازان با مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: نکته اصلی پیام ایشان در دیدار با مستندسازان این بود که هنر انقلاب و صف‌هایی که در آن وجود دارد به مسائلی کوچکی، چون شهرت توجه نکند تا هنر انقلاب به واسطه آن آسیبی نبیند. درضمن مقام معظم رهبری به روی خودشناسی تاکید ویژه‌ای داشتند تا هنر، جذب برخی مسائل فریبننده هنر نشود.

وی ادامه داد: نکاتی نیز مستند‌سازان در این دیدار مطرح کردند که رهبری با دقت به آن‌ها گوش داد، همچنین وی نکاتی را به عنوان شاخصه‌های هنر انقلاب بیان کردند که از سوی پایگاه اطلاع رسانی رهبری نیز رسانه‌ای شد.

نقویان در پاسخ به این سوال که آیا مقام معظم رهبری درباره مجموعه «خارج از دید» مطلبی را به وی بیان کرده‌اند؟ اظهار کرد: بهتر است سخنان ایشان درباره کار من محرمانه باقی بماند، چون ممکن است برخی‌ها تصور کنند که می‌خواهم از سخنان رهبری سو استفاده کنم. درباره این دیدار ذکر یک نکته را ضوروری می‌دانم. آنهم این‌که مقام معظم رهبری به گونه‌ای با ما (مستندسازان) برخورد داشتند که انگار ما جز مقامات بلند پایه کشور هستیم؛ برخوردی که نشان می‌دهد ایشان تا چه حد احترام و ارزش برای جایگاه هنرمند قائل است.

این مستند‌ساز در انتهای سخنان خود گفت: انرژی مثبتی که همه ما در دیدار با رهبری گرفتیم یک سویه نبود، زیرا رهبری نیز در پیام خود که فردای آن روز منتشر شد از دیدار مستندسازان با وی با عنوان جلسه شیرین یاد کردند. با این توضیح امیدوارم با توجه به دیدار و رهنمود‌های رهبری ما بتوانیم با ثبات بیشتری در جهت آرمان‌های انقلاب قدم برداریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha