جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
سید صدرالدین قپانچی امام جمعه نجف

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین سید صدر الدین قپانچی امام جمعه نجف اشرف در خطبه های نماز جمعه نجف اشرف به سفر قریب الوقوع ولی عهد عربستان سعودی به عراق پرداخت و گفت: آیا عراق به آغوش کشور های عربی باز می گردد یا عرب بعد از پیروزی ها و موفقیت در تجربه سیاسی عراق به آغوش عراق بر می گردد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین سید صدر الدین قپانچی امام جمعه نجف اشرف در خطبه های نماز جمعه نجف اشرف به سفر  قریب الوقوع ولی عهد عربستان سعودی به عراق پرداخت و گفت: آیا عراق به آغوش کشور های عربی باز می گردد یا اعراب بعد از پیروزی ها و موفقیت در تجربه سیاسی عراق به آغوش عراق بر می گردد.

 وی افزود: درست این است که عراق هیچ وقت از آغوش کشور های عربی خود جدا نشده است، بلکه این اعراب بودند که از عراق جدا شدند و به تجربه جدید آن پشت کردند، اکنون بازگشتند تا عراق و پیروزی ها آن را به رسمیت بشناسند.

حجت الاسلام قپانچی از رژیم آل سعود خواست که در سیاست خود در بازگشت به آغوش امت عربی و اسلامی و رهایی اسرائیل صریح و رو راست باشد.

وی افزود: درخواست رژیم آل سعود برای برقرار روابط با عراق و تغییر رفتار همزمانی که به سمت اسرائیل دست دراز کرده و با آن مصافحه می کند، اقدامی عجیب است؛ این در حالی است که عربستان سعودی می داند که رژیم صهیونیستی اراضی فلسطینی را غصب کرده است.

امام جمعه نجف اشرف ادامه داد: سخنان محمد بن عبد الکریم العیسی وزیر سابق دادگستری و دبیر کل انجن جهان اسلام مؤید نزدیکی روابط اسرائیل و عربستان است که خواستار نزدیکی روابط با اسرائیل شده و مدعی شده بود که رابطه با اسرائیل ریشه در احادیث نبوی دارد و تلاش کشور های عربی و اسلامی برای نابودی اسرائیل را رد کرده و خواستار دوستی با آن شد.

 وی تاکید کرد: ما تمامی این ادعاها را محکوم می کنیم و اسرائیل را یک رژیم غاصب و متجاوز به ملت فلسطین می دانیم.

حجت الاسلام قپانچی در بخش دیگر خطبه اشاره کرد: این ممکن نیست که ما در برابر فشار های اقلیم کردستان تسلیم شویم و درخواست ائتلاف کردستان را مبنی بر عقب نشینی از مشارکت در دولت آینده، نمی پذیریم.

وی افزود: این اقدام اقلیم کردستان به خاطر اصرار دولت و پارلمان عراق بر تعامل با اقلیم مطابق با قانون بودجه بر اساس میزان جمعیت مثل سایر استان ها است.

حجت الاسلام قپانچی گفت: ما معتقدیم که تهدید به عقب نشینی توجیه درستی نیست و اولین کسی از این اقدام متضرر می شود، ملّت کُرد است.

وی در خصوص شهر نجف اشرف گفت: باید قوانینی وضع شود که به تقدس شهر نجف را حفظ کند و مدیریت فرودگاه نجف اشرف باید قانون پوشش حجاب اسلامی برای مهمانان زنی که به این شهر می آیند، اجرا کند.

خطبه دینی

حجت الاسلام قپانچی در خطبه دینی به نقش معلم و خانواده در تربیت فرزندان اشاره کرد و خواستار تنظیم قوانین برای حمایت از معلمین شد.

وی در بخش دیگر رابطه ایمانی و معنوی ملت عراق با حضرت ام البنین (ع) را ارج نهاد و از برگزاری رحلت این بانوی بزرگوار قدردانی کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha