جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
سیده رقیه علوی- معاون فرهنگی حوزه خواهران فارس

حوزه/ معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران استان فارس از شرکت یک هزار و ۱۰۰ بانوی طلبه استان در مرحله اول و دوم سیر مطالعاتی تابستان و پاییز خبر داد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از شیراز، خانم سیده رقیه علوی، معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران استان فارس، در دومین جشنواره کتاب یار مدارس علمیه خواهران استان فارس، با اشاره به روایتی از امام علی(ع) که می‌فرمایند: «اگر کسی با کتاب آرامش پیدا کرد، هیچ آرامشی را از دست نداده است.» بیان کرد: انشاءالله همه این زحمات، برکاتش موجب ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی که یکی از منویات مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی ) است، باشد.

وی به ارائه گزارش میزان مشارکت مدارس علمیه خواهران استان فارس در مسابقات سیر مطالعاتی پاییز و تابستان 96 پرداخت و  افزود: در سیر مطالعاتی تابستان و پاییز 96 در مرحله اول، 798 شرکت‌کننده داشتیم که این افراد در 2013 آزمون شرکت کردند. یعنی افرادی بیش از یک آزمون هم شرکت کردند. معدل امتیازات آن‌ها 77 و این امتیاز خوبی است.

معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران استان فارس ادامه داد: در مرحله دوم که کتابخوان‌های حرفه‌ای بودند 311 نفر 650 آزمون را ثبت کردند. معدل امتیازات این مرحله 59 بود.

وی با تشکر از مدیران و معاونان فرهنگی، افزود: ان‌شاءالله آثار، برکات و خیرات کیفی این فعالیت‌ها در سطح جامعه با ترویج سنت حسنه کتاب‌خوانی نمود پیدا کند.

خانم علوی به بیان خلاصه‌ای از سفرنامه ابن‌بطوطه، جهانگرد مشهور پرداخت و گفت: بیست‌ونه سال و نیم سفر او به دور دنیا طول کشید و وقتی به شیراز آمد توصیفات زیبایی می‌کند که مسئولیت ما استان فارسی‌ها و بخصوص شیرازی‌ها که میراث دار چنین فرهنگ بزرگ و گران‌بهایی هستیم را دوچندان می‌کند.

وی به تعابیر ابن‌بطوطه، درباره زنان فرهیخته شیراز اشاره کرد و گفت: ابن‌بطوطه در سفرنامه معروف خود می‌آورد «زنان شیرازی صدقه و احسان زیاد می‌دهند و از غرایب رسوم آنان این است که روزهای دوشنبه و پنج‌شنبه و جمعه در مسجد جامع بزرگ شهر برای شنیدن بیانات خطبا و واعظان گرد می‌آیند و گاهی عده حاضرین به هزار یا دو هزار تن می‌رسد و از شدت گرما هرکدام با بادبزنی که به دست دارد خود را باد می زند و من در هیچ شهری ندیدم که اجتماعات زنان به این انبوهی باشد».

معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران استان فارس، تأکید کرد: ما مجموعه حوزه خواهران استان، میراث دار چنین زنانی اهل فضل و علم و کمالات هستیم که زنانش در چنین هوای گرمی، سه روز در هفته اشتغالات منزل را رها می‌کردند تا به کمالات خود بیفزایند.

وی ادامه داد: پانصد سال دیگر، در مورد ما در مملکتی که داعیه‌دار حکومت شیعه است و برای برپایی آن خون‌ها ریخته شده، چه قضاوتی خواهد شد.

خانم علوی ضمن ابراز خرسندی از گام‌های خوبی که درزمینه ترویج فرهنگ مطالعه برداشته‌شده است، گفت: این تلاش‌ها اندک است و باید ما و شما دست‌به‌دست هم دهیم، تا فارس را مثل همیشه بر قله کمال و افتخار دیانت و فرهیختگی بنشانیم.

وی با اشاره به تقاضای مدارس استان نسبت به ترتیب دادن یک دیدار با مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی)، بیان کرد: قبل از دیدار با رهبری باید کاری انجام دهیم که حرفی برای گفتن داشته باشیم. یکی از بزرگ‌ترین منویات مقام معظم رهبری که تأکید بسیاری بر آن دارند، بحث ترویج و توسعه فرهنگ کتاب‌خوانی است.

معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران استان فارس، به بیان توصیه‌های رهبری به طلاب در زمینه کتابخوانی پرداخت و اضافه کرد: ایشان می‌فرمایند: «باید درس بخوانید و خوب درس بخوانید. عالم شوید؛ ملا شوید و قوی شوید. قدرت تجزیه‌وتحلیل افکار نو را پیدا کنید. مطالعات جنبی هم داشته باشید. بعضی از این درس‌هایی که در حوزه‌ها معمول شده، در قم یا تهران، می‌تواند به‌صورت مطالعات جنبی استفاده شود؛ مثل ادبیات فارسی، اخلاق و بعضی درس‌های دیگر - البته ادبیات عرب لازم است؛ آن جزء ابزار کار ماست. طلبه باید دستش از کتاب رها نشود.»

انتهای پیام

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha