پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله مهدوی

حوزه/ عضو خبرگان رهبری با برشمردن ۲۰ شاخصه طلبه و روحانی انقلابی، گفت: روحانی انقلابی باید عاقل و زیرک باشد، چون هر حقی گفتن ندارد، گاهی انتقادات به حق داریم، ولی نباید از نحوه گفتن غافل باشیم .

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، امروز در همایش بزرگ حوزه انقلابی که در اردوگاه شهدای درچه برگزار شد، اظهار کرد: قرن ها بود که در روایات  پیشگویی شده بود انقلابی به رهبری یک انسانی از حوزه قم، انجام می شود این روایات را علامه مجلسی  در جلد 60 بحارالانوار آورده است.

*حوزه های علمیه برای تهذیب و اخلاق ساخته شده است

وی بیان کرد: حوزه انقلابی قیدش قید توضیحی است نه اعتراضی ، به این دلیل  که ما سه نوع علم را در حوزه موظف هستیم تحصیل کنیم، علم اعتقادات اولین علم بوده باید ما در حوزه ها از علم ایمان و امامت و نبوت پر شویم، ریشه هر کسی در اعتقاداتش است، شاکله ما به تعبیر قرآن اعتقادات است.

آیت الله مهدوی تصریح کرد: علم دوم، اخلاق است، همه ما به اخلاق خوب نیاز داریم، همه نیازمند اخلاق هستند، ولی طلبه باید متخلق به اخلاق باشد، حوزه های علمیه برای تهذیب اخلاق ساخته شده، طلبه ای که متخلق به اخلاق نیست نباید در حوزه های علمیه  بماند.

عضو خبرگان رهبری گفت: سومین علمی که همه نیازمند هستیم، علم فقه است، ترتیب اهمیت این سه  نوع علم به این ترتیب است که بیان شده است.

وی افزود: در قدیم شرایطی متفاوت از شرایط زمان حاضر است، الان حاکمیت دست مرجعیت و روحانیت است ولی درگذشته پرو بال حوزه را می چیدند، امروزه نظام نظام دینی است، گرچه در داخل آن برخی ازمسئولین کار خلاف می کنند.

استاد حوزه علمیه اصفهان عنوان کرد: البته در نظام تحت اشراف حاکمیت حضرت علی(ع) هم مشکلات و نواقصی بود، چرا که هیچ گاه قدرت امام بر حکمت امام غلبه نمی کند، امام علی(ع) خود شخصا 30 مورد را جزو کارهای نشده بیان می کنند.

وی یادآور شد: در حوزه  احکام فقهی به چهاردسته تقسیم می شود، احکام عبادات، احکام معاملات،احکام معاشرت ها و وظایف سیاسی و اجتماعی است.

امام جمعه موقت اصفهان خاطرنشان کرد: حوزه انقلابی که مطرح می شود به این امر منتهی می شود که اگر طلبه ای بخواهد انقلابی نباشد با خیلی از احکام حوزه بیگانه است.

*انقلاب اسلامی با حوزویان پیش رفت

وی ابراز کرد: انقلاب اسلامی نیازمند به اسلام انقلابی است، اگر می خواهیم انقلاب اسلامی تداوم داشته باشند، به اسلام انقلابی نیازمند هستیم، نقش اول پبروزی انقلاب را حضرت امام راحل داشتند و به دنبا ل آن حوزه علیمه انجام داد.

آیت الله مهدوی توضیح داد: انقلاب اسلامی با حوزویان پیش رفت، لذا حوزه پرچمدار انقلاب است، رنگ اسلام را یک روحانی باید به جامعه تزریق کند بنابراین روحانیون باید پیشروی انقلاب باشند.

وی در تشریح بیست شاخصه روحانی انقلابی بیان کرد: اولین نکته روحانی انقلابی بودن، ایمان قوی داشتن است، باید تلاش کرد ایمان ما به خداوند حداکثری شود که اسم آن یقین است.

عضو خبرگان رهبری ادامه داد: اطلاع داشتن از جریانات کشور یا همان بصیرت داشتن دومین شاخصه  است. تشخیص خطوط حق و و باطل سومین نکته انقلابی بودن است، این با سیاست زدگی تفاوت است.

وی اذعان داشت: جریان شناسی را باید یک روحانی انقلابی بداند، خبره علمی بودن دیگر شاخص انقلابی بودن است. امام راحل دارای جایگاه والا در زمینه علمی بودند که نظراتشان را دیگران می پسندیدند.

استاد حوزه علمیه اصفهان تصریح کرد: روحانی انقلابی باید عاقل و زیرک باشد، چون هر حقی گفتن ندارد، گاهی انتقادات به حق داریم ولی نباید از نحوه گفتن غافل باشیم.

وی اذعان کرد: حسن فاعلی و سوء فعلی را باید مدنظر داشت، مدیران حوزه علمیه حسن فاعلی دارند شاید بعضا سوء فعلی احیانا داشته باشند، نحوه بیان کردن سوء فعلی با عقلانیت است،چرا  که ممکن است با نوع رفتار غلط خود در زمین دشمن بازی میکنیم، نباید اجازه دهیم دشمن در بین ما نفوذ کند.

* شهادت می دهم مدیر حوزه علمیه اصفهان زی طلبگی را رعایت می کند

آیت الله مهدوی توضیح داد: روحانی انقلابی باید نگاه کلان به حوزه  داشته باشد، باید اقدامات و کارها بیان شود، حفظ اتحاد از دیگر شاخصه ها است. اعتماد به یکدیگر در بین روحانیت و طلاب نباد مورد خدشه قرار گیرد.

 وی ادامه داد: زی طلبگی دیگر فاکتوراست، ما که طلبه هستیم باید از حد متوسط و چه بسا مقداری پایین تر از سطح جامعه زندگی باشیم.

امام جمعه موقت اصفهان  گفت: من شهادت می دهم مدیر حوزه علمیه اصفهان زی طلبگی را رعایت می کند و ما از این روحیه لذت می بریم، در بسیاری از موارد امام جمعه  اصفهان در زمینه مصارف اموال و وجوهات شدت دقت را می کنند.

وی با بیان اینکه اعتماد مردمی و محبوبیت مردمی داشتن از دیگر شاخصه ها است، افزود: روحانی انقلابی باید مشکلات مردم را بداند و درک کند و حامی مردم باشد.

* روحانی انقلابی باید زجاج ولایت باشد

عضو خبرگان رهبری ابراز کرد: روحانی انقلابی روحانی است که امید می دهد. روحیه بسیجی داشتن و تربیت نیروهای انقلابی، مطیع صد در صدی رهبری بودن از شاخصه ای دیگر تعریف شده برای روحانی انقلابی است.

استاد حوزه علمیه اصفهان خاطرنشان ساخت: در تعریف حضرت زهرا(س) داریم که زجاج ولایت هستند. ما طلاب باید این گونه باشم که از یک طرف نور ولایت و رهبری را به جامعه منتقل کنیم و شیرینی رهبری را به مردم بچشانیم و از طرفی دیگر حافظ و مطیع رهبری باشیم و رفتار ما  حجاب ولایت باشد.

آیت الله مهدوی متذکر شد: نظم و  منظم بودن، دشمن شناسی، به لظه اقدام کردن از دیگر شاخصه های روحانی انقلابی است.

انتهای پیام/313/38

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha