پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
کاظم بلوچی

حوزه/ بازیگر سریال «آنام» گفت: تمامی موضوعاتی که در این سریال بیان می‌شود، از مفاهیم دینی و قرآنی و ملی است؛ برای مثال پرداختن به روزی حلال یا موضاعاتی چون تعهد به خانواده، راستگویی، امانتداری از جمله مفاهیم مورد نظر «آنام» است.

کاظم بلوچی، بازیگر سریال «آنام» در گفت‌و‌گو با خبرگزاری«حوزه»، درباره تجربه حضور خود در این سریال این‌گونه توضیح داد: سریال «آنام» از آن دسته کارهایی است که هر بازیگری دوست دارد در آن حضور داشته باشد، چون شخصیت‌پردازی در آن به شکل شایسته‌ای انجام شده‌اند. در حقیقت شخصیت‌های سریال تیپ نیستند و هر یک دارای کنش‌های بسیار هستند که به نوعی شخصیت آنها را شکل می‌دهد‌.

وی افزود: امتیازات این فیلم تنها به شخصیت‌ها خلاصه نمی‌شود، بلکه اوج و فرودهایی که قصه دارد تماشاگر را با خود همراه می‌کند. این امتیاز در میان سریال‌های ایرانی غنیمتی شمرده می‌شود، چون عموم کارهایی که قصه‌ای خانوادگی دارند معمولاً داستانی یکنواخت دارند، اما «آنام» این گونه نیست. مطلب دیگر به توجهات فرهنگی این فیلم مربوط می‌شود.

این بازیگر ادامه داد: در بخش‌هایی از این سریال که زمان به عقب بر می‌گردد، قصه در آذربایجان پیگیری می‌شود.‌ در این بخش کارگردان سیاستی اندیشیده که کار را دوست داشتنی کند. برای مثال استفاده از گویش آذری در برخی سکانس‌ها بسیار شیرین است، همچنین پوشش و جغرافیایی که برای کار انتخاب شده بر باور‌پذیر‌تر شدن کار کمک کرده است.

وی در پاسخ به این سوال که در «آنام» تا چه حد به آموز‌‌ه‌های دینی و اسلامی پرداخته شده تاکید کرد: از نگاه من تمامی موضوعاتی که در این کار بیان می‌شود، از مفاهیم دینی و قرآنی و ملی است. برای مثال پرداختن به روزی حلال یا موضاعاتی چون تعهد به خانواده، راستگویی، امانتداری از جمله مفاهیم مورد نظر «آنام» است، ولیکن جدا از گرایشات دینی به ارزش‌های بومی و ملی نیز در این کار توجه شده است.

بلوچی ادامه داد: وقتی بحث موضوعات دینی در آثار نمایشی پیش می‌آید بلافاصله این تصور به وجود می‌آید که کارهایی مورد نظر تنها آثاری هستند که مستقیم به این موضوعات می‌پردازند. برای مثال سریال‌های که برای ایام ماه میارک رمضان تولید می‌شوند، مثال خوبی در این رابطه است، ولی اگر نظر من را خواسته باشید باید بگویم کارهایی در حوزه آثار دینی تاثیر گذار است که مفاهیم مورد نظر در قالب زندگی روزمره مردم به آنها منتقل شود؛ اتفاقی که فکر می‌کنم در «آنام» رخ داده است.

وی درباره کارکرد آموزشی سریال هم این گونه توضیح داد: اگر به تیتراژ سریال دقت کرده باشید متوجه می‌شوید که وزرات بهداشت در این کار مشارکت داشته است. این اتفاق خوبی است که باید در دیگر وزارت‌خانه‌ها هم کدنظر قرار گیرد، چون بسیاری از نکات آموزی را می‌توان با زبان نمایش به بیننده آموزش داد. در «آنام» این کار رخ داده و ما نکاتی را در حوزه امور جنینی آموزش می‌دهیم.

این بازیگر درباره کارگردانی جواد افشار نیز اینگونه توضیح داد: من در سریال پر مخاطب برادر نیز با افشار همکاری داشته‌ام. این فیلمساز به خوی با چارچوب‌های تلویزیون آشناست و می‌داند که چگونه قصه را روایت کند تا تماشاگر آن را پس نزند. جدا از این افشار گروهی را که برای کارش انتخاب می‌کند عموماً از بهترین‌ها هستند برای همین هم کارش عموماً به دل می‌نشیند.

بلوچی درباره بازیگران این کار اظهار کرد: همانگونه که در توضیح فوق گفتم، یکی از امتیازات یک کارگردان موفق گردآوری یک تیم خوب بازیگری است امتیازی که در «آنام» به خوبی اتفاق افتاده است‌ درباره نقش خودم نیز باید بگویم آن را دوست دارم، البته در ظاهر نقشی منفی را بازی می کنم، اما در واقع وی شخصیتی خاکستری دارد که شرایط وی را به این سمت سوق داده است.

این بازیگر ادامه داد: بحث دیگر من درباره این سریال به نحوه تولید کار بر می‌گردد. این سریال همزمان با پخش تصویربرداری می‌شود. این اتفاق به نظرم برای یک کار تلویزیونی مناسب نیست، چون شتابزدگی را به همراه خواهد داشت، البته در «آنام» کارگردان با حربه‌های خاص خود نگذاشته کار آسیب ببیند، اما در کل بهتر است زمانی که سریال آماده شد آن را روی آنتن بریم.

وی در انتها تاکید کرد: استقبالی که از این سریال به عمل آمده نشان می‌دهد، مردم کار خوب از بد را به خوبی تشخیص می‌دهند، پس امید دارم در آینده تلویزیون با تولید چنین کارهایی هر چه بیشتر مردم را از دیدن سریال‌های مخرب ماهواره دور کند.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha